gödsla hagen?

T

torra

Jag fick ett tips nyligen om att jatg borde gödsla hagen eftersom att vi börjar få dåligt med bete. Personen jag fick tipset från förklarande att man skulle sprida ut det i hagen, låta det komma en ordentlig regnskur och sedan släppa in hästarana där. Men det känns så osäkert att låta hästarna äta där, tänk om de får i sig av gödslet, det känns inte alls bra.

Vad anser ni?
 
Sv: gödsla hagen?

Vad jag hört är att man möjligtvis kan slå sönder bajset så att det torkar rakt igenom. På det viset dör eventuella larver som finns i bajset, men att låta det regna på det o sen släppa hästarna där tycker jag verkar lite skumt.....fast vad vet jag. Går det inte att mocka på vanligt hederligt vis då? Att hästarna skulle få i sig lite bajs är väl egentligen inte hela världen, jag tänker mer ur parasitsynpunkt.
 
Sv: gödsla hagen?

Gödseln åker ner i marken med regnvattnet. Man ska självklart inte släppa där på en gång, Vi väntar alltid några veckor så att det får en chans att växa till sig. Annars finns det ingen större vits med att gödsla.

Vi mockar ur sommarhagarna (var3.e vecka ungefär), tänker också på dessa parasiter... Använder konstgödsel istället, hästskiten är inget vidare som gödningsmedel. Gräset blir finare med konstgödsel.
 
Sv: gödsla hagen?

visst vore det bra om man kunde gödsla med hästskiten i stället men problemet är att de vägrar ät på de ställerna. Glömde nämna att det är kalksalpeter det rör sig om.
 
Sv: gödsla hagen?

Har ni haft någon betesvård överhuvudtaget ? DVS slå ned rator, sladda, växelbeta, hagbyte osv ?
 
Sv: gödsla hagen?

torra skrev:
visst vore det bra om man kunde gödsla med hästskiten i stället men problemet är att de vägrar ät på de ställerna. Glömde nämna att det är kalksalpeter det rör sig om.


Ok! Trodde att du skulle gödsla med skiten i hagen!
Fel av mig..

Var och köpte gödsel idag, jag blev rekomderad att låta det gå minst 2veckor innan jag släpper hästarna där, det ju inte helt hälsosamt att de äter där för tidigt. Men vi brukar låta det gå 3 veckor för att det ska repa sig. (sprider med nån special grej på traktorn. Skit tungt att sprida för hand)

Tänk på att det ska helst regna när du gödslar annars är risken stor att det lilla gräset som finns blir "bränt".

Lycka till och gör som jag. HOPPAS PÅ REGN I MASSOR!
 
Sv: gödsla hagen?

Okej, då fattar jag. Hade ingen aning om det där.
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 082
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp