gödselstacken- ett dilemma

Empalie

Trådstartare
Hej!
Funderade lite hur man ska bli av med sin gödselstack i framtiden om man inte har ngn som kan komma och hämta den. läste om en typ av mask som kan äta upp gödselstacken (förvandla den till jord)
Ngn som prövat, för och nack delar, kan man sälja den jorden, är den

Sv: gödselstacken- ett dilemma

Italiensk gödsel(kompost)mask gör bara stacken mindre, den försvinner inte.

Du måste ha ett avtal med någon som kan hantera stacken åt dig. Olika kommuner är olika hårda, men de kräver ett skriftligt kontrakt. Du som stackägare har också ansvar för att kontrollera att den som tar emot din gödsel har kapacitet att hantera den.

Tuffa bud. Vi har valt att ha container, dyrt men bekymmersfritt.

hur gör man med maskarna när man tömmer gödselstacken, sparar man alltid en del av stacken så att man inte blir av med maskarna? (för jag antar att man inte vill tillsätta ny mask varje gång?)

kl

hur lång tid tar det för en stack att "bli till jord" då?

kanske man helst skulle ha två stackar?

en stack till varannan säsong? DET vore kanske det bästa?

kl

hur lång tid tar det för en stack att "bli till jord" då?

kanske man helst skulle ha två stackar?

en stack till varannan säsong? DET vore kanske det bästa?

Det beror på vad du har för strö. Halm bränner snabbare än spån och spån tar mkt kväve när det bryts ner (tex om man använder det som jordförbättrare i rabatter, odlingar osv)

Italiensk kompostmask... - vart får man fatt i de små rackarna? Bryr de sig om vad man har för strö?

Senast ändrad av en moderator:

själv använder jag torv, vilket jag har fått hört att man nästan kan använda direkt som gödning. stämmer det?

själv använder jag torv, vilket jag har fått hört att man nästan kan använda direkt som gödning. stämmer det?

Ja torv är jättebra som jordförbättring och kan användas direkt, det blir hästskiten som blir själva gödseln och det är nog bra om den får bränna ett tag först så den inte är helt färsk om du ska gödsla med det.

VAD googlade du på då? Jag hittar nämligen inget inköpsställe. Har provat alla varianter tycker jag.

Torv är ju bara att sprida. Vi använder hästskiten obrunnen (kanske har legat ngn/ra dagar)också, det är ingen fräs alls jämfört med hönsskit.
Detta gäller landen, vi har inte så mycket till rabatter.

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 745
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
284
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar