Godkända bett vid tävling!

Sv: Godkända bett vid tävling!

Lånar knapp..Hur är det med ett kimblewickbett ( jaktkandar även kallat) då? Får man tävla på ett sånt i lätt klass?
Marie

Nu vill jag veta om jag har förstått detta rätt:
  • Man får lova att ha "hur tunna bett som helst" för de mäts inte längre
  • Om man t.ex har ett pessoa kan man ha det i den nedersta ringen eftersom bettens skänklar nu får vara mer än 7 cm

Men nosgrimmorna då?? :crazy: Får man ha aachengrimma, http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1807281.html, på stången och de andra skänkelbetten?? Det hade ju någon på VM :confused:

/:confused: Jenny

Senast ändrad:

Men stångbett frå du har aachennosgrimma eller engelsk nosgrimma - inget annat (inte pullar- eller remontnosgrimma och inte bygelhalternosgrimma).

/Malin

Senast ändrad:

Vikingur92 skrev:
Lånar knapp..Hur är det med ett kimblewickbett ( jaktkandar även kallat) då? Får man tävla på ett sånt i lätt klass?
Marie

Nej inga skänkelbett är tillåtna förrän i öppen klass, en upprepning igen. Det är endast ringbett avsedda för ridning som är tillåtna i lätt klass.

I lätt klass får du inte tävla på kimblewick, då det har hävstångseffekt och räknas som ett stångbett.

/Malin

OK, tack för det. Synd, för det är det enda bett (förutom kandarbett) som min häst trivs med...Måste väl försöka igen med det raka bettet då, det accepterar han men fungerar tyvärr inte lika bra med det...
Hade en liten förhoppning då kimblevickbettet inte har skänklar! Tänkte inte på att man faktiskt har en liten hävstångseffekt trots att det bara har typ D-ringar...
Marie

Vikingur92 skrev:
OK, tack för det. Synd, för det är det enda bett (förutom kandarbett) som min häst trivs med...Måste väl försöka igen med det raka bettet då, det accepterar han men fungerar tyvärr inte lika bra med det...
Hade en liten förhoppning då kimblevickbettet inte har skänklar! Tänkte inte på att man faktiskt har en liten hävstångseffekt trots att det bara har typ D-ringar...
Marie

I och med att bettet har kindkedja i kombination med skänklarna får du en hävstångseffekt!

Jo jag förstår det, men jag "räknade" inte utformningen på kimblewickbettet som ett bett med skänklar,:o alltså skänklar som på kandarstång och islandsbett, även om alla betten har en kindkedja. Man lär sig alltid något! :idea: Tack för svaren:bow:
Marie

Sagafrahaeli skrev:
Okej tack för svaret men får skänkelbett som pessoa vara längre än 7 cm??

/Jenny

citerar Freyr:
7 cm fick skänklarna vara förutom på islandska stångbett där det var 17 cm. Men inte skänkellängden på betten mäts inte heller nuförtiden.
slut citat.

Alltså nu mäts de inte och får alltså vara längre.
Förutom i lätt klass där det inte får vara ngt med skänklar eller kindkedja alls.

Boj skrev:
Ja det stämmer, du får endast tävla på ringbett i lätt klass annars får du gå upp i öppen direkt om du vill använda hackamore.
Man "borde" alltså kunna tävla lättklass på sidepull, bosal, lindell, repgrimma samt bettlösa av den här typen:
mr.jpg
och bitless bridle? Eller helt enkelt bara en halsring om man skulle vilja! Inget talar ju emot det iallafall. :idea: Hem och träna!

Jag har läst i ett gammalt FIPO men såg inget som talade emot det.

Hur är det med ridkapsoner med och utan bett?
kapsonbett%20li.jpg

Det har ju tillkommit en mängd alternativ till att rida med bett. Vore bra att veta vilka av dem som är tillåtna att tävla på och inte.

Senast ändrad av en moderator:

Du får bara rida på vanliga ringbett och då borde det vara förbud mot bettlöst.

Eller vad säger ni med nya FIPO?

Saga skrev:
Du får bara rida på vanliga ringbett och då borde det vara förbud mot bettlöst.

Eller vad säger ni med nya FIPO?

Så kanske det är. Visst finns det något som säger att man inte får rida på annat än bett av de typer som nämns i FIPO? Är det någon som vet om Hackamore är det enda bettfria alternativ som är godkänt om man vill tävla öppen klass?

moli skrev:
Så kanske det är. Visst finns det något som säger att man inte får rida på annat än bett av de typer som nämns i FIPO? Är det någon som vet om Hackamore är det enda bettfria alternativ som är godkänt om man vill tävla öppen klass?

Numera så står väl bara de som är förbjudna att tävla med i FIPO, resten är godkända.

Man får tävla på det som står i FIPO, det som inte står bör man undvika.;) När det gäller te x sidepull så var den inte ansedd som ridredskap tidigare, möjligen har det ändrats har inte studerat det något närmare om jag skall vara ärlig. Sidepull ansågs som ett markarbetes redskap för unga hästar, vilket den också salulförs som.

;)
Freyr skrev:
Så länge domaren inte anser att bettet skadar hästen får det vara tunnt. men för säkerhets skull kan man ju hålla sig till de gamla måtten på betttjocklek.
Mylerbetten är ju i regel rätt tunna, men tillåtna nuförtiden.

/Malin

Okej får på SIF:s hemsida så står det bara bettregler från förra året, att det tunnaste får vara 10,8. Men det står inte någon stans att dom har ändat:confused:
Men jag får vell hålla mig till de gamla för säkerhetens skull ändå som du har skrivit

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka