Godkända bett vid tävling!

O

ohn

Vad är det för bettregler som gäller i lätta klasser?
Räknas ett rakt bett med lösa ringar som ett godkänt tränsbett?

ohn

Sv: Godkända bett vid tävling!

Rakt bett med ring är godkänt för lätta klasser, i princip är alla ringbett avsedda för ridning godkända i den klassen.

Nu mera mäter som heller inta tjockleken på betten, vistt gäller det även i lätt klass?

Från och med den 1/1 2006 mäts inte betten. Inte heller i lätt klass.

/Malin

Inte i lätt klass, emn i öppen klass är det tillåtet.

/Malin

I lättklass är det väl så att det är alla bett som är ansedda för ridning, passar hästen samt där tygeln sitter fast i samma ring som sidostycket. Men hur är det egentligen med bettlöst? Har för mi att det blir tillåtet att tävla på bettlöst, men gäller det även i lättklass?

Freyr skrev:
Från och med den 1/1 2006 mäts inte betten. Inte heller i lätt klass.

/Malin

Jag har ett tvådelat bett som är väldigt smalt, så de får alltså vara hur smalt som hällst?

Det måste dte vara, eftersom jag såg en på VM använda ett? Men det är nog godkännt i alla klasser om jag kommer ihåg rätt ;)

Demon skrev:
Är det tillåtet att tävla på ett pessoabet?

Inga bett med "skänklar" såsom hackamoore och pessoa är godkända vid lätt klass. Däremot vid öppen får man använda dessa om skänklarna inte är längre än ett visst mått. Tror max längd på skänklarna är 10 cm, kan det stämma?

Så länge domaren inte anser att bettet skadar hästen får det vara tunnt. men för säkerhets skull kan man ju hålla sig till de gamla måtten på betttjocklek.
Mylerbetten är ju i regel rätt tunna, men tillåtna nuförtiden.

/Malin

7 cm fick skänklarna vara förutom på islandska stångbett där det var 17 cm. Men inte skänkellängden på betten mäts inte heller nuförtiden.

/Malin

Så det där med att man inte får tävla på hackamore i lätt klass stämmer?

Vad är skillnaden på lätt och öppen klass?
Jag är nybörjare på tävling med Islandshäst medans hästen är mer än van.. Men hon verkar inte vilja berätta för mig, mer än att hon hatar bettet och älskar hackamore. (Tandfel, ja tydligen)

Reglerna är lättare. Gångarterna är ej lika jobbiga.
Lätt tölt rids i två varv medans öppen klass rids i tre varv.

I öppen klass rids alltid ett varv i ökad tölt.
(Lätt fyrgång 3 1/2 varv, öppen klass fyrgång 4 1/5 varv)

Läs mer på SIF:s sida

Så det där med att man inte får tävla på hackamore i lätt klass stämmer?

Ja det stämmer, du får endast tävla på ringbett i lätt klass annars får du gå upp i öppen direkt om du vill använda hackamore.

Boj skrev:
Ja det stämmer, du får endast tävla på ringbett i lätt klass annars får du gå upp i öppen direkt om du vill använda hackamore.

Uha.. minns på den gamla goda tiden när man hade häst på vanligt hederligt bett o inte behövde oroa sig över sånt, får nästan hoppas att det är tandfel hon har så det kan rättas till och ett bett sedan kan användas..

Öppna klasser låter för svårt för mig..

Freyr skrev:
Så länge domaren inte anser att bettet skadar hästen får det vara tunnt. men för säkerhets skull kan man ju hålla sig till de gamla måtten på betttjocklek.
Mylerbetten är ju i regel rätt tunna, men tillåtna nuförtiden.

/Malin

Okej, vad var de tunnaste man fick ha förut? För min häst trivs bättre med de lite tunnare bettet för hon har sån liten mun.

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka