Godkända bett i AQHA Hunter

A

Anneli

Har ännu inte fått 2007 års regelbok AQHA hem i brevlådan. Men ngn här kanske kan hjälpa mig med att kolla upp godkända bett för Hunter klasserna, skriv gjärna ner alla de godkända. 1000 tack alla glada:rofl:

Sv: Godkända bett i AQHA Hunter

Kan inget om godkända bett för hunter men jag har för mig att regelboken finns att läsa på hemsidan? (aqha)
Du kanske kan få info där så länge.

Har försökt på AQHA sidan att komma åt Show Rules men man kommer inte in. Vår QH rids jusst nu m Billy Allen och ibland m tredelatt bett och funkar bara med de betten. Snaffle gillar hon inte alls. Måste kolla upp vilka hon får gå godkänt på i Huntern.

Dom enda jag kan i huvudet är:
*Jakt kandar/ Kimblewick
*Fullcheek
Men jag vet inte om dom får vara tre delade???

*hittade*

bett-huntercopy.jpg

Kopiarer rakt av från sidan...

444. ENGLISH EQUIPMENT

(a) In all English classes, an English snaffle (no shank), kimberwick,
pelham and/or full bridle (with two reins), all with cavesson
nosebands and plain leather brow bands must be used.

(b) In reference to mouthpieces, nothing may protrude below
the mouthpiece (bar). Solid and broken mouthpieces must be
between 5/16” to 3/4” (8 mm to 20 mm) in diameter, measured 1” (25
mm) from the cheek and may have a port no higher than 1 1/2” (40
mm). They may be inlaid, synthetic wrapped, including rubber or
plastic or incased, but must be smooth. On broken mouthpieces only,
connecting rings of 1 1/4” (32 mm) or less in diameter or connecting
flat bar of 3/8” to 3/4” (10 mm to 20 mm) measured top to bottom
with a maximum length of 2” (50 mm), which lie flat in the horse’s
mouth, are acceptable. Snaffle bit rings may be no larger than 4” (100
mm) in diameter. Any bit having a fixed rein requires use of a curb
chain. Smooth round, oval or egg-shaped, slow twist, corkscrew, single
twisted wire, double twisted wire mouthpieces and straight bar or solid
mouthpieces are allowed.

(c) In the jumping class only, mechanical hackamores may be
used.

(d) Bits of any style (pelham, snaffle, kimberwick) featuring
mouthpieces with cathedrals, donuts, prongs, edges or rough,
sharp material shall be cause for elimination. Square stock, metal
wrapped or polo bits shall be cause for elimination. If a curb bit is
used, the chain must be at least 1/2” (15 mm) in width and lie flat
against the jaw of the horse.

Senast ändrad av en moderator:

De här betten har jag i min gamla regelbok men tycker att det verkar konstigt att twistade bett är godkända.

ja iof... alla fullsheek dät är twisted och tom dubbel twisted medans ett vanligt fullsheek med "trianglar" är inte ok....:confused:

knepigt:crazy:men det lutar nog åt att rida henne med jaktkandaret då den har en låg port och trycker mer på tungan om inget annat "milt" är tillåtet. Men jag är inte så glad i att stoppa in det bettet heller i munnen på en fyraåring men men, mjuuuk hand.

Alltså jag undrar också över betten!?!?!?!

Är ni helt säkra på att ett vanligt två delat (med parer stänger) utan att vara V-format... alltså tjockare ute i kanterna INTE är godkänt att rida på???

Tycker det verkar mycket konstigt i så fall!!! ??? :crazy:
(att tvistade bett skulle vara godkända men inte ett vanligt slätt?!?!)

Tacksam för snabbt svar... ska tävla snart, men känner ingen större lust att införskaffa ett tvistat bett, går emot mina principer ialf!!! :(

Detta är väl egentligen svar till alla, jag vet inte vart ni har hittat att vanliga tränsbett inte är ok att rida med, för mig är det självklart att vanliga tränsbett är ok, vet inte riktigt vad du menar med parer stänger, men ett vanligt tränsbett är ok, med ringar, D-ringar eller med sidostänger som visas på bilderna, två eller tre-delat så länge biten i mitten inte är längre än 50mm (om det är en platt bit). Med trekants-bett means ett bett som har en trekans formad mundel istället för en rund som ett vanligt tränsbett, alltså är det väldigt vasst eftersom en kant alltid ligger emot hästens laner. Själv tänker jag rida min unghäst med ett tredelat tränsbett med sidostänger.

triangular mouth är alltså ett bett som är trekantigt med vassa kanter inne i mundelen... *huuaa* låter läskigt! Då förstår jag varför det inte är godkänt (på bilden syns det ju inte direkt).

Med andra ord så får jag rida både på mitt vanliga engelska tredelade bett och på det två delade med parer stänger (parer stänger är det namn jag lärt mig på det du ovan kallar sidostänger).

Någon annan som förstått texten annorlunda? Hindra mig snabbt i så fall, vill ju inte råka ut för uteslutning pga. fel utrustning... :o

yupp, dom betten får du rida på, så länge tränsbettet inte har en ring som är större än 100mm i diameter och mitten delen inte är större än vad kraven i texten ovan anger. Säger samma som dig, om någon kan hitta vart det står att man inte får rida på vanliga tränsbett o.d. så skulle jag gärna vilja veta det.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 640
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 815
Senast: Lavinia
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 546
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)