Godkänd på tävling?

ponnymother

Trådstartare
Har fått hem katalogen från Mountain H***e och hittade en snygg tröja till dottern, men undrar om den är godkänd att använda på hopptävling, dvs utan kavaj? Har tittat i TR men hittar inget?

1267535618_l.jpg

Sv: Godkänd på tävling?

Reglerna om hur stor plats reklam får ta, finns inte i TR III - utan i TR I. Närmare bestämt i kap V - mom 151. Det står massor där, men det som är tillämpligt för er tröja är:

Identifiering/märke av klädestillverkare får bara förekomma en gång per
klädesplagg och ej större än 3 cm²

Så svaret är: Nej, den tröjan är inte ok att bära på tävling. Jag pratade med en överdomare och de har fått order "uppifrån" att vara noggrannare med att kolla sånt här nu.

Tack för svaret, hade inte sett just det där om klädestillverkaren. Synd, för jag tyckte den var snygg...

Den är snygg. Jag läste själv igenom just den biten av TR i veckan, och kom till att tänka på alla de som köpte vita Whitaker-ridbyxor på Eurohorse i år (det var ett rätt ok erbjudande hos en av de större svenska ridsportbutikerna). Det stod Whitaker broderat längs med bensömmen på låret, uppskattningsvis ca 10 x 2,5 cm - alltså inte heller ok. Surt om man nu har lagt 7-800:- på tävlingsridbyxor.

Jag har en följdfråga; gäller det jackor med?
Jag tänker främst på KL-bomberjackorna som har logga längs med ena armen.

Det gäller såväl kläder som utrustning. Lite olika dock hur stort märke man får ha på olika utrustning (körvagn, sadel osv). Läs vidare i TR, jag har hänvisning i mitt förra inlägg.

Jag har oxå sett att många har stora "blaffor" typ tillverkarlogga på schabrak osv. Men om nu domarna ska vara mer noggranna att vi ska följa TR, så om man har "reklamkläder" som överstiger gränserna i TR är tipset att ha med extrakläder så man kan byta om ifall de är noggranna på just den tävlingen...

Va? är inte byxorna godkännda? Det står ju det på hemsidan...
Surt sånna fall då jag precis beställt ett par...:mad:

Jag har svårt att tänka mig att de är godkända, med tanke på vad som står i TR. Reglerna är ju klara på den punkten... Är klädesnamnet större än 3cm2, så är det inte godkänt. 3 cm2 är tex 1,5 cm x 2 cm och som jag minns det så var texten på ridbyxorna rätt mkt större än så...

Maila den affär du köpt dem av och be dem mäta. Om texten är för stor, borde köpet kunna hävas pga vilseledande reklam...

Konstigt, jag tycker 1,5x2 cm är superlitet, då kan ju knappt KLs tävlingströjor som så många tävlar i vara godkända, de som har en logga på ena armen.

Kopierar in hela Mom 151 från TR I.

Mom 151 Sponsorskap, reklam
En hästägare eller ryttare kan skriva avtal om reklamexponering med sponsorer.
Ryttare har rätt att bära reklam (logotype) på klädsel, vojlock, insektsluva eller vagn
enligt nedan specificerade ytmått. Ryttare som tävlar internationellt måste ha sponsorkontrakt
godkänt av Ridsportförbundet. Rättigheten gäller inte Olympiska Spel
eller andra tävlingar under IOC:s beskydd. Om personlig sponsor ska användas vid
VM och EM fordras speciellt tillstånd från Ridsportförbundet.
Tillåten reklamyta innefattar även bakgrundsfärg eller annat färgfält. Som reklam
räknas inte hästens namn, ryttarens eller ägarens namn, klubbens namn eller
emblem.
På tävlingsbanan och i samband med prisutdelning får sponsorns namn och/eller
logotype endast exponeras på en maximal yta av:
29
• 400 cm² på vardera sidan av tävlingsvagnen i dressyrmomentet och i precisionskörningen
eller på voltigevojlock (backpad).
• 200 cm² på vardera sidan av vojlock.
• 75 cm2 en gång på insektsluva.
• 100 cm² en gång på voltigeklädsel.
• 80 cm² en gång i höjd med bröstfickan på ridjacka/frack eller tävlingsjacka
med undantag för klädseln på fälttävlans uthållighetsprov och vid distansritt.
• 80 cm² på varje sida av ridjackan i höjd med bröstfickorna vid banhoppning
• 16 cm² på vardera sidan av skjortkragen, gäller ej fälttävlans uthållighetsprov
och vid distansritt.
• 200 cm² på en ärm av tävlingsjackan vid fälttävlans uthållighetsprov och vid
distansritt.
• Sadelmakarens namn får förekomma en gång på varje seldon på ett märke
som inte är bredare än den del det sitter på och inte längre än 10 cm².
• Vagntillverkarens namn får visas på vagnar, med ett märke av högst 50 cm².
• Identifiering/märke av klädestillverkare får bara förekomma en gång per
klädesplagg och ej större än 3 cm²
• I moment A, B och C under och i samband med prisutdelning får sponsors
namn och/eller logotype exponeras på ett märke om 80 cm² i höjd med bröstfickan
på tävlingsjacka.
• Affärsmässig annonsering är inte tillåten på någon del av ett ekipage. Detta
gäller även täcken under tävlandet (inkluderande maratonpauser och prisutdelningsceremonier).
Annonsering får endast ske enligt nedanstående
I körningens maratonmoment får reklam från sponsorn visas på vagnens sidor och
framstammen. De får inte överstiga 2 520 cm² på vardera av de tre reklamplatserna.
På tre medhjälpares/grooms ryggar får reklamen inte överstiga 1 260 cm² på vardera
rygg.
För att en ryttare ska kunna ha personlig sponsor (utföra reklamtjänster mot ersättning,
som utlämnande av sitt namn, person, fotografi eller häst till annonsering
el.dyl.) måste Ridsportförbundet skriftligen godkänna sponsorkontraktet.
Reklamrätten vid internationella tävlingar som VM, EM och Nations Cup tillhör
Ridsportförbundet.
På fritidskläder/överdragskläder är det tillåtet med reklam. All reklam på hästtäcke
inne på tävlingsbanan är förbjudet på alla tävlingar inom eller utom Sverige.
Undantaget är överräckande av sponsortäcke vid prisutdelning.

Det håller jag med om.
3cm2 är inte stort alls, och det är många som tävlar med kläder som har större logga än så...
Äsch.. jag mejlade dom så märks det vad jag får för svar..

Fick svar nu och dom var godkända.
Får väl ha med mig maskeringstejp till tävlingar framöver om någon skulle protestera :p

Ja, men vem mailade du? De som sålde dem? Det är väl inte så konstigt att de säger att de är godkända. Jag kan kolla med en ÖD vad h*n anser...

Men hur kan dom vara godkända när dom helt klart bryter mot nuvarande TR?

Tycker ocskå dom är snygga och vill ha men kände att var ju ingen idé.

Då är väl inte kl tävlingsbyxorna heller godkända? de är ju logga på bakfickan

Det håller jag med om.
3cm2 är inte stort alls, och det är många som tävlar med kläder som har större logga än så...

Ja, 3 cm2 är ju pyttelitet. Jag är tycker iofs det inte är vidare vackert med jätteblafforna till loggor som på tröjan ovan eller vissa av Kingsland- och Equilinejackorna men 3 cm2 låter väldigt litet. Inte ens Pikeurloggan på Pikeurkavajernas ficklock är väl så liten?

KL
men finns det någon annan tröja som påminner om MHs ? Det jag vill ha är en marinblå långärmad tröja med vit hals, att ha istället för kavajen en varm dag

Jag har idag pratat med en ÖD om detta, och fått följande svar.

Whitaker-ridbyxorna är INTE godkända. Det är 3 cm2 som gäller, avseende tillverkarens namn. Än så länge har de inte gått ut och plockat alla med otillåtna kläder, för det finns ft ingen ansvarig på SvRF som kan ta överklaganden. Tror att det var sportchef som saknas... MEN det kan absolut komma längre fram i vår/sommar, att de får tillsägelse "uppifrån" att de ska plocka alla med otillåten "reklam" - och då gäller det att ha annat ombyte med.
Observera att det är inte klädestillverkaren el försäljaren som godkänner kläderna, det är ÖD på tävlingen. Det är klart att tillverkare/försäljare säger att kläderna är godkända - de vill ju sälja dem...

I Danmark har de haft samma problem. Där har de olika klädesmärkena löst det så att de har tex en passpoal i en avvikande färg el andra kännetecken på kläderna, så att man vet vilket märke det är, utan att det finns någon logga/namn.

Men hur kan dom då skriva på hemsidan att det är godkännt?
Det är ju falsk marknadsföring.

Nu vart jag velig. har betalat och beställt ett par.
Kan man kräva pengarna tillbaka?

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 999
Senast: netia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 042
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar