godkänd pappa men ändå inte

Sv: godkänd pappa men ändå inte

Sedan undrar jag fortfarande vad det är för vits med och hur man kan spara pengar på att regga en häst i SH som uppenbarligen redan är reggad i ASVH eftersom den är A-premierad? Enligt dig och Palle så förekommer ju det, så berätta gärna vad som är vitsen.
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

...eftersom fölet blir mindre värt om det är reggat i SH istället för i ASVH med gröna papper.

Varfor skulle ett fol bli mindre vart beroende på vart det ar reggat om stammen ar densamme!?!

For de som absolut vill vara med på 3-års/kvalitén/breeders, ja då kan jag forstå det. Men hasten ar ju exakt samma!? Kavlitén finns antingen dar eller ej!

Tror det till en serios ryttare gor valdigt lite på priset vart hasten ar registrerad...

Men att man skulle registrera OM ston i SH kanns konstigt.

Ang Minotaurus, så ar det val "bara" att losa språngrulla då om man absolut vill vara med på ASVH´s 3 års test. Annars har ju Ponnyerna ett eget, som tidigare namnts.

Och på de hastar ni namner tidigare i tråden, kan nog en bidragande orsak till varfor de registrerats i ett visst register från borjan vara kostnaden att registrera hos ASVH. Ar det inte gjort som fol, kostar det mycket pengar om hasten ar oregistrerad.
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Varfor skulle ett fol bli mindre vart beroende på vart det ar reggat om stammen ar densamme!?!
Av de skäl som jag tidigare angett. Ska jag skriva ner dem igen?

Sedan tvivlar jag starkt på att det händer särskilt ofta att hästar som skulle kunna reggas i ASVH med gröna papper istället reggas i SH. Det är väl när hästen har en stam som gör att den ändå inte skulle fått gröna papper som den reggas i SH, för att det är biligare.
 
Senast ändrad:
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Kl
En orsak till att regga sina ungar hos SH kanske är att man inte gjort rätt för sig och betalt hingstägare eller licenser?

I övrigt undrar jag om det är på vår ö dessa många hbluppfödare som reggar hos SH skulle bo? Jag har inte ens hört ett rykte om det men men.
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Hos SH registreras inte hästen med raskod 04, därför räknas de inte som rasrena även om de är det rent stammssigt. Detta leder till att;

1. Unghästar får inte delta inom tävlan i några ASVH-evenemang.
2. Stons avkommor kan inte registreras med gröna papper i ASVH.

Alltså får dessa hästar ett lägre värde än de med ordentliga papper i ASVH. Undantag är väl äldre valacker , där spelar pappersfärgen liten roll.
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Varfor skulle ett fol bli mindre vart beroende på vart det ar reggat om stammen ar densamme!?!

Fast reggar man i SH får man väl inte med stammen i passet? Då kan det ju bli svårt att bevisa vad det är för stam på hästen tänker jag.

Själv har jag inga problem med vart folk reggar sina föl egentligen, men att regga dem utan stam känns lite korkat.
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Jodå det kan man få, kolla runt lite i Blå Basen så hittar du en hel del exempel. De renrasiga halvblod jag hittat som grundregistrerats där har fått raskod 60 som jag förstår betyder korsningshäst.

Här hittade jag ett exempel http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=258859 denna skulle ju fått grå papper hos ASVH men rätt raskod.
 
Senast ändrad:
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Även "these days"? Att det varit så bakåt i tiden vet jag, men verkligen nuförtiden?
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Nu för tiden är det hårdare än det var förr. I och med att SH kan registrera behöver inte avelsföreningarna ta de hästar som inte är renrasiga eller efter hingst som inte löst licens.
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Kan inte tänk mej att ASVH är annorlunda idag än vad andra rasföreningar är.

Har haft ett premirat sto av annan ras än halvblod.
Aldrig haft problem innan jag skaffade pass till henne.

Beställde och betalade passet i förväg som man "skulle" göra.
Fick efter några månader hem ett papper där det stod att ifall jag ville ha ett pass i rasföreningen var jag tvungen att skicka in för dnatestning först.

Inget av detta stod på deras hemsida eller upplystes om när jag ringde dom innan jag betalade.

Ringde upp dom igen och fick då veta att ifall jag inte la ut runt 4 000:- på dna testning m.m. skulle min i rasen premierade häst omreggas och bli en korsningshäst utan godkänd härstamnng och hennes föl skulle aldrig mer bli rasrena.....

Är det någon som tror att jag skulle ta ut ett pass i en sådan rasförening ???

Nopp !!!

Självklart reggade jag henne i SH med nytt regnr och pass till en kostnad av en bråkdel av vad hennes s.k. rasförening begärde...

Exakt som övriga stoägare häromkring gjort.....
Om dom inte reggat sina halvblodsston i olika förbund på kontinenten....
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

När ASRP hade sitt 99:a register, dvs ponnies med ej godkänd eller okänd stam kunde du regga vilken korsning som helst där som föl eller unghäst, pga av alla dessa registreringar var då ASRP Sveriges rikaste avelsförening. En kompis har en PaintXNordsvensk korsning 160 cm hög som är *Ridponny*. Numer ska såna korsningar reggas i SH, och ASRP är istället Sveriges fattigaste avelsförening. ;)

Man kunde faktiskt registrera precis vad som helst, bara den var av ponnymått i vuxen ålder. Behövde inte ens vara kända föräldrar.
Sanningen är att mitt sto var renrasig men oregistrerad vbl-travare. Helt klart i ponnystorlek.
När man så var tvungen att ha pass, kollade jag (snål som jag är och eftersom det inte spelade någon roll vad hon fick för slags registrering och ASRP var billiga) med dem.
I de inskickade papperen skrev jag att hästens mamma var vbl-travare och pappan är vbl-travare. Fick tillbaka ett pass där det stod "korsningsponny". Ganska lustigt, faktiskt.
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

connemaraföreningen har aldrig haft något korningsregister . Dom blev korningsponnyer i svenskt ponnyavelsregister tidigare .
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Ingen av mina connemarakorsningar har varit reggade i aspr så mycket vet jag i alla fall...
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Varfor skulle ett fol bli mindre vart beroende på vart det ar reggat om stammen ar densamme!?!

For de som absolut vill vara med på 3-års/kvalitén/breeders, ja då kan jag forstå det. Men hasten ar ju exakt samma!? Kavlitén finns antingen dar eller ej!

Tror det till en serios ryttare gor valdigt lite på priset vart hasten ar registrerad...

Men att man skulle registrera OM ston i SH kanns konstigt.

Ang Minotaurus, så ar det val "bara" att losa språngrulla då om man absolut vill vara med på ASVH´s 3 års test. Annars har ju Ponnyerna ett eget, som tidigare namnts.

Och på de hastar ni namner tidigare i tråden, kan nog en bidragande orsak till varfor de registrerats i ett visst register från borjan vara kostnaden att registrera hos ASVH. Ar det inte gjort som fol, kostar det mycket pengar om hasten ar oregistrerad.

Jag tycker som du, och i framtiden kommer nog inte ASVH:s arrangemang vara så viktiga, för precis som du säger, kvalitén på fölen finns ju oavsett var de reggas eller inte. Kanske vi skulle blanda samman alla stora hästar i en enda avelsförening, det vore nåt det! Jag tycker nog att ASVH känns en förening för en svunnen tidsålder. Det ska bli intressant att se hur det kommer bli i framtiden.
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Kanske vi skulle blanda samman alla stora hästar i en enda avelsförening, det vore nåt det! Jag tycker nog att ASVH känns en förening för en svunnen tidsålder. Det ska bli intressant att se hur det kommer bli i framtiden.

Vilket avelsförening tycker du representerar vår nuvarande tidsålder?
Du håller väl inte på med varmblodiga ridhästar, det kan ju vara ett skäl till att ASVH inte känns så aktuellt för dig?:meh:
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 860
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 430
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 705
Avel Har en bekant som väntar föl efter en tysk hingst som endast är visad på premiering (Hannover) och därefter varit skadad och kommer...
Svar
3
· Visningar
845
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp