godkänd pappa men ändå inte

Sv: godkänd pappa men ändå inte

Men då skulle jag gärna vilja veta varför den som var 162 cm var reggad som inte bara en "ras", inte ens 2 "raser" utan 3 olika trots att jag int ändrat något någonstans ???

Hästen föddes som irländsk hunter, men då den rasen inte var godkänd i sverige på den tiden blev hästen omreggad i sverige som halvblod med vita papper eftersom hennes pappa var godkänd svensk hingst.
Hästen har under många år tävlat som svensk halvblod för att helt plötsligt när det blev ett tvång att ha pass stå som svensk ridponny ???
Och jag har inte ändrat "ras" någon gång någonstans.
När jag frågade varför hästen "bytt" ras sa dom att dom gjorde så med alla som hade någon med känd ponnyförälder.
Vilket jag idag vet inte är sant.
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Stämmer ej. Connemaraföreningen registrerar inga korsningar . Det blir ASRP eller SH som får ta en sådan. Så har det varit i många år.
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

För att när den skulle ha pass så tillämpade man de regler som gällde då.
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Knapplån
Vad roligt det är att många av de som hävdar att "stammen gör inte hästen" bryr sig så himla mycket om vad hästen har för pass och var den är registrerad. Passet gör väl iaf inte hästen?

Stammen, dvs generna, skulle jag däremot vilja säga att den spelar väldigt stor roll för vad det är för häst. Bra gener ger oftast en bra häst och tvärtom. Undantag finns naturligtvis, men jag har inte stött på så många.
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

När ASRP hade sitt 99:a register, dvs ponnies med ej godkänd eller okänd stam kunde du regga vilken korsning som helst där som föl eller unghäst, pga av alla dessa registreringar var då ASRP Sveriges rikaste avelsförening. En kompis har en PaintXNordsvensk korsning 160 cm hög som är *Ridponny*. Numer ska såna korsningar reggas i SH, och ASRP är istället Sveriges fattigaste avelsförening. ;)
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Var det verkligen ett svar till mig, för det kändes verkligen inte som ett svar på min fråga?
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Jag kommer ihåg den gamla goda tiden här på buke! När alla var övertygade om att de hade en *Ridponny* eftersom den var registrerad hos ASRP, hur mycket vissa andra än försökte banka in att det var en korsningsponny/häst och inget annat...
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Fast så är det ute i "verkligheten" ännu, så tyvärr har inte det fenomenet försvunnit.
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Informerade inte hingstägaren dig om att du inte skulle få en registrerbar SWB-häst som avkomma ?? Mycket dålig stil i så fall.
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Men det är väl inte upp till hingstägaren att informera om att man inte kan regga i ASVH? Den är ju godkänd som ridponny och avkomman blir registrerbar som ridponny.
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

I inlägg nr 10 skriver trådskapare att hon och hingstägaren har pratat.
Jag tycker, precis som KickiH, att hingstägaren kunde informerat ordentligt.
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

På den tiden fanns inte dom föreningarna ;)

Dessutom ville dom inte regga min connemara arabkorsningsponny då hon som 3 åring såg för oädel ut ???
Hur tror dom att en ohanterad unghäst som gått ute på lösdrift hela livet ser ut i februari :mad:

Nåja det var visserligen på den tiden när dom åkte runt och själva tittade på ponnyerna dom skulle "ta över" från dom olika ponnyrasernas korsningsregister....

Nu är det mammon som bestämmer var man reggar hästar och ponnyer....
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Kan du utveckla varför du anser att det är mammon som bestämmer var man ska regga sin häst?
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Det är mycket billigare att registrera i SH än i ASVH....

Här är helt plötsligt byns alla Apremierade halvblod utan stam och när jag frågade sa dom att det enbart beror på ASVHs avgifter......
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Så fasligt dyrt är det inte att registrera i ASVH. Jag kan inte förstå om man tycker det är värt att lägga ut pengar på hingst och seminstation men sen vara dumsnål och inte se till att avkomman registreras rätt så att den får sitt fulla värde.
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

A-premierade halvblod utan stam? För att bli A-premierad i ASVH så måste de vara reggade i ASVH. Hur skulle det gått till att nån med ett Apremierat sto ändrat reggningen från ASVH till SH? På vilket sätt skulle man spara pengar på att ändra en redan reggad häst till något annat? Jag tror du pratar strunt och hoppas att någon går på det :D
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Nu vet jag inte var Palle bor, men på en liten avlång ö på Sveriges östra sida är det många uppfödare som reggar sina fullt stammade halvblodsföl i SH istället för ASVH just pga kostnaden, så visst finns det uppfödare som gör så.
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Fast föl är knappast A-premierade. Och det verkar ganska korkat att föda upp halvblodsföl med godkända föräldrar och sedan snåla på registreringskostnaden eftersom fölet blir mindre värt om det är reggat i SH istället för i ASVH med gröna papper. Jag kan tänka mig att man gör det om pappan till fölet inte är godkänd i ASVH och ingen betäckningslicens är betald till ASVH, men då är det väl troligvis ändå ingen kvalitetsavel man håller på med och fölen är antagligen inte värda så mkt var det än är reggat...
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Då kanske du skulle åka dit och tala dessa korkade uppfödare till rätta då ?
Nån anledning måste det väl finnas att dom gör så?
(En SH-reggad häst med full stam såldes till Schweiz förra året så kvaliteten kan väl inte vara så låg, eller så skiter köparen i var hästen är reggad):
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Ja, t ex om man använder en, hos ASVH, icke godkänd hingst/sto så blir det billigare att regga i SH. Men om man använder ett sto med gröna papper och en avelsgodkänd ASVH-hingst med licens så har man ju ändå lagt en del pengar på betäckningen och då verkar det mkt korkat att snåla in på de 1000-2000 kronorna i skillnad som det eventuellt kan handla om.

Ett föl med gröna papper lär ha fler köpare än ett föl med okänd stam som är reggad i SH. Många köpare vill kunna visa sin häst på ASVHs bedömningar t ex, eller om det är ett stoföl med bra stam så är det ju mer värt om köparen kan välja att regga fölets framtida föl i ASVH. Därför lär avkomman ha fler köpare och betinga ett högre värde om den är reggad i ASVH med gröna papper än om den är reggad i SH.

Tillägg: med avelsgodkänd hingst menar jag alltså en hingst som har blivit avelsvärderad OCH godkänd av AVN, inte att den har gröna papper...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 860
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 430
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 705
Avel Har en bekant som väntar föl efter en tysk hingst som endast är visad på premiering (Hannover) och därefter varit skadad och kommer...
Svar
3
· Visningar
845
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp