godkänd pappa men ändå inte

FeliciaGustavsson

Trådstartare
Hej, har en fråga till er avelfantaster!
Om man har ett halvblod som är dräktig med minotauros får man delta i treårstesterna då?
Fölet är ju 100% halvblod men blir ändå bara registrerad med gröna papper som ridponny då mini endast är godkänd där.
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Registrerar du avkomman i ASVH får den raskod 04 eftersom det är ett rasrent halvblod, men grå papper eftersom pappan inte är godkänd.

Om det gör att den får delta på treårstest i ASVHs regi inom eller utom tävlan går inte att svara på nu eftersom det har ändrats genom åren.
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Detta är ju problemet, ville ha fölet med gråa papper inom ASVH men fick inte, fölet måste registreras som ridponny, då med gröna papper. fölet blir ju dock ca 170.

Jag måste väl kunna bestämma själv om den ska ha gråa papper :S det är ju trots allt ett halvblod med full stam annars.
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Varför betäcker man med en hingst som inte är godkänd om det är jätteviktigt för en att papprena blir rätt?
Du visste väl att han inte var godkänd i ASVH? ASVH gör rätt han ska reggas som ridponny - de ska reggas där fadern är godkänd.
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Om jag minns rätt har ASVH bara skyldighet att registrera avkommor till ASVH-godkänd hingst.
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Det handlar om vart hingsten har löst licens, och alltså var själva betäckningen är registrerad från början.

Treårstest borde du kunna delta i som "ponny", som övervuxen fast utom tävlan. Utom tävlan hade det ju ändå blivit bland halvbloden iom grå papper.
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

För att du ska få gråa papper i ASVH måste det först lösas ett betäckningsbevis på Minotaurus. Vilket kostar 5000 kr + moms. Så det är bäst att registrera fölet som ridponny och sedan tilläggsregistrera fölet i ASVH.

Från ASVHs sida
"Du som betäcker med icke godkänd hingst
Sedan avelsvärderingstvånget upphörde för hingstar, är det fritt fram att använda sig av icke godkänd hingst för betäckning under förutsättning att hingsten är frisk och fri från kända genetiska defekter. Däremot finns det ett lagstadgat tvång på att språngrulla förs av hingstägaren. Det innebär att för alla hingstar, oavsett om det är egen hingst som används till eget sto, skall språngrulla rapporteras till den registrerande förening där en eventuell avkomma skall registreras. Språngrulla skall vara skickad till respektive förening senast siste september det år stoet/stona betäcktes. Till dig som vill föra språngrulla hos ASVH (Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga ridhästar), kontakta ASVHs kansli för mer information om hur du går tillväga. Kostnad för att föra språngrulla hos ASVH är för närvarande 5000 kr exklusive moms. Därutöver tillkommer även kostnaden då eventuell avkomma/avkommor skall registreras. För att registrera avkommorna krävs betäckningsbevis, id-kontroll, chipmärkning samt alltid DNA-test mot både moder och fader."
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

För min del gör det ingenting att hon får gå utom tävlan, menar mest att jag vill ha en bedömning på henne. Eftersom Mini är ett halvblod så pratade jag och Lene om att det var kul att få ett "riktigt" halvblodsföl efter honom. Eftersom fölet blir minst 165 är det dumt att man inte ens kan få henne reggad som halvblod fast med grå papper, känns ganska kul med en ridponny som är 165 med full halvblodstam.
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Jag har haft 2 s.k. ridponnyer som varit 162 cm och är 177 cm :o

Visst är reglerna underbara ;) :D
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Vilka hingstar har dem varit efter? är super intresserad :)

Det är ju inte stammen som gör hästen!

Eller hur, det är bara löjligt :p
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Vilka hingstar har dem varit efter? är super intresserad :)

Det är ju inte stammen som gör hästen!

Eller hur, det är bara löjligt :p
Så föräldrarnas gener (stammen) har ingen del i det som "gör hästen" enligt dig? Nämendåsåatt...

Du har knappt hunnit "tillverka" hästen innan du är bitter på att det blir extra krångligt att få visa på treårstest. Smart drag av dig att välja just den hingsten då, eller? Det är väl knappast deltagande i treårstest som "gör hästen" så vad är problemet? Delta i ridponnyernas test istället om det nu är så viktigt för dig helt plötsligt (hade det varit viktigt innan du betäckte så antar jag att du valt en annan hingst). Typpoängen lär ju inte bli så bra, men det är inte den poängen som "gör hästen" heller.
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Jag har haft 2 s.k. ridponnyer som varit 162 cm och är 177 cm :o

Visst är reglerna underbara ;) :D

Det hela är ologiskt.
Jag har en ponny e. sto reg i ASRP som korsningsponny, e. quarterhingst. Fick ett föl som trots att hon nu som vuxen är 139cm hög är "korsningshäst". inte ponny...

Som tidigare påpekats: för att TS häst ska få grå papper i ASVH, krävs språngrulla dvs en extra kostnad om ca 6000kr.
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Det är väldigt logiskt.
Fölen ska reggas i det förbund/förening som fadern är godkänd i.
Hästar och ponnyer ska reggas som föl och sluthöjden på hästen/ponny har alltså ingen betydelse. Det finns rena halvblod som är ponnyer och de grundreggas i ASVH.
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Häst 162 cm connemaramamma c-ponny Holsteinerhingsten Modesto 622. Registrerades som halvblod med vita papper, 80telet. Gick kvalitet utom tävlan. När pass så småningom skulle inskaffas blev hon helt plötsligt registrerad som ridponny med deras pass...
Lever inte längre.

Häst 177 cm har irländsk mamma ca 151 och conemaran allas vår "Putte", Poetic Justice, 156 cm, är pappa. Alla övriga HELsyskon är lika stora som mamma och pappa...
Reggad som connemarakorsningsponny..
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Det är väldigt logiskt.
Fölen ska reggas i det förbund/förening som fadern är godkänd i.
Hästar och ponnyer ska reggas som föl och sluthöjden på hästen/ponny har alltså ingen betydelse. Det finns rena halvblod som är ponnyer och de grundreggas i ASVH.

Förutom att quarterhingsten i fråga inte är reg i ASVH utan AQHA och dess underavdelning SQHA. Och avkomman landade i ASVH med grå papper.
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Hästarna sak alltså reggas som föl och ingen kan med säkerhet veta ifall hästarna blir stora eller små som vuxna. Att diverse korsningar blir övervuxna/för små är alltså inget man kan ta hänsyn till.
 
Sv: godkänd pappa men ändå inte

Häst 162 cm connemaramamma c-ponny Holsteinerhingsten Modesto 622. Registrerades som halvblod med vita papper, 80telet. Gick kvalitet utom tävlan. När pass så småningom skulle inskaffas blev hon helt plötsligt registrerad som ridponny med deras pass...
Lever inte längre.

Häst 177 cm har irländsk mamma ca 151 och conemaran allas vår "Putte", Poetic Justice, 156 cm, är pappa. Alla övriga HELsyskon är lika stora som mamma och pappa...
Reggad som connemarakorsningsponny..

Regler ändras.

En gång i tiden betydde vita papper att en häst hade en godkänd halvblodshingst som pappa och en mamma som var vad som helst.
Numera måste även mamman vara halvblod men med en pappa eller morfar som är rasren men inte godkänd.

Vilken förening man kan registrera en häst i beror inte på vilken mankhöjd hästen har utan på hur dess stam ser ut. Är den efter en hingst som är godkänd av ridponnyföreningen ska den registreras där. Är hingsten godkänd av connemaraföreningen registreras den där. En rasförening har inte skyldighet att registrera avkommor efter andra hingstar än deras egna.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 860
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 430
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 705
Avel Har en bekant som väntar föl efter en tysk hingst som endast är visad på premiering (Hannover) och därefter varit skadad och kommer...
Svar
3
· Visningar
845
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp