Godis-tråd!

Priscilla

Trådstartare
Hur mycket godis använder ni av när ni tränar?
Anpassar ni mängen mat efter hur mycket godis ni använder?

Jag har tänkt på detta i några dagar nu, sen jag insåg att min kooiker har blivit lite runt om magen.... :crazy: Inte så att han är överviktig, men han kan nog bli om jag inte gör något åt saken.
Han är ju fortfarande valp, så vi går inte så långt per dag och han äter ju desto mer... Funderar på om jag faktiskt ger honom för mycket mat, trots att jag ger mindre än rekommenderat på påsen.
Så då funderar jag på om det kan hända att det är godiset som är orsaken till denna... viktökning.
Det enda som fungerar på honom, som motivation, är godis. Har dock kommit på att jag kan dela godiset i mindre bitar än vad jag hittills har gjort :angel:
Man lär sej saker hela tiden som nybliven hundägare!

Hur gör ni?

Sv: Godis-tråd!

När jag tränar min valp så skär jag upp en korv i jättesmå bitar.
Så ja, att skära i mindre bitar kan du ju testa. Viktökningen kanske beror på för lite motion? Hur mycket promenerar du med honom?

Stackars dig som måste tänka på hur mkt du ger din hund :cry: Min mår bara bra av lite godis och sånt imellan eftersom att han lätt blir lite tunn, så det problemet har ju inte jag....

Jag använder just nu torrfoderkulor av ett foder som hon inte äter annars (Orijen) och hon älskar det. Är jag seriös och orkar så brukar jag även torka små blodpuddingstärningar i ugnen och använda det som godis, det är mycket uppskattat.
Av godiset brukar jag ta en näve eller mängd efter vad/hur länge vi ska träna. Min hund löper ingen risk att bli överviktig så jag drar inte ner på hennes vanliga foder även om hon får godis vid träning.

Jag delar upp Frolic, korv eller annat i jättesmå bitar och använder som belöning.
Om jag tränar mer än vanligt under en period och ser att hundarna blir kraftigare så minskar jag maten.
Ingen av mina hundar äter heller enligt tabellen på fodersäcken, Midas och Eya äter mycket mer och Lewa äter mycket mindre.
Så det är nog väldigt individuellt.
Och eftersom att det är en valp du har så är ju motion inget alternativ för att minska vikten, jag skulle nog prova ge lite mindre mat i så fall!

Jag använder aldrig godis. Vovven blir helt skruvad i huvudet och fokuserar bara på godiset och springer runt som en yr höna! :D

/Timsetim

Jag har en midjeväska som jag fyller med Frolic. Varje Frolic trycker jag sedan i fyra delar. I början fick jag fylla på inför varje träningspass, men nu räcker en påfyllning ett tag... Anpassar inte maten till intaget av belöningar - han är åt det tunnare hållet så det är bara bra om han äter.

Jag anpassar fodret efter hur mycket godis hon fått under träningarna. Min hund har en tendens till att bli tjock, fet. Och hon är det just nu så det är massor motion och bantningsmat som gäller. Egentligen ska hon nog inte ha godis alls men det är den enda motivationen som biter på henne :p

När jag tränar min valp så skär jag upp en korv i jättesmå bitar.
Så ja, att skära i mindre bitar kan du ju testa. Viktökningen kanske beror på för lite motion? Hur mycket promenerar du med honom?

Man ska inte motionera en valp för mycket. Hellre gå korta rundor och få en hund som håller igenom hela livet när de är små.

Jag brukar oftast ge min hund levergodis när vi tränar. Skulle hon gå upp i vikt måste det vara en väldigt liten skillnad. Just nu är hon skendräktig och väger lite mer än vanligt, men det försvinner.
Tränar jag väldigt mycket en dag kan jag kompensera det genom att dra ner på maten, men det är väldigt sällan.

Använder ytterst sällsynt godis när jag tränar nuförtiden.

Tidigare, när jag hade godis med i träningen så togs inte godisransonen något från den mängd mat hundarna åt. Jag tror nog man får ge rätt stora mängder godis per dag för att det ska ha någon större inverkan på hundens massa, under förutsättning att den har normal aktivering vill säga..

Jag försöker använda godis som berömtillägg när klickern är framme, men min tik är så rolig så hon tar emot godiset bara när hon har lust... Spelar ingen roll vad det är jag försöker ge henne.

Hittills har det verkat som att klicket varit beröm i sig och att det räckr så när vi gör saker hon redan kan, så då får jag väl fortsätta så. (Tar alltid med mig ett gäng, i fall att damen är sugen.)

Den lilla hunden sväller om man säger godis åt henne, så där är det väldigt begränsat. Jag har redan full fokuseringen från henne i träningen så ett stärkande "-Braa" räcker gott och väl.
Ibland slinker det ner en godisbit, men långt ifrån varje gång hon belönas.

Däremot för den stora hunden är belöningen alltid ganska överdriven från mig.
"-Braaa, va duuuuktiig!!" osv. Och alltid en liten godisbit. Ofta gärna en leksak när träningspasset är avslutat.
Han behöver all pepping han kan få.

Godiset är allt från frollic,delade köttbullar,knäckebröd,morötter m.m.

Viktökningen kanske beror på för lite motion? Hur mycket promenerar du med honom?

Han är bara fem månader, så tjugo minuters promenad om dagen (uppdelat på två) räcker gott och väl till för motion för tillfället. Han motionerar ju sej själv (springer runt som en idiot) och är hiskeligt aktiv, "blir aldrig trött" så jag är rädd att om jag motionerar honom mer kommer han bli olidlig när han blir stor :smirk: Dessutom, som en del andra säger, så ska man ju inte motionera en valp. Att gå och sätta sig vid icaträffen och titta på folk tröttar ut honom mer än att gå.
Jag har börjat dela en levergodis i sex bitar (med sax, annars går det inte, dom är ju stenhårda..) och han nöjer sej med det, så jag ska nog fortsätta göra godisbitarna yttepytte..

Vad använder du för godis? Vissa sorter är ju onyttigare än andra...
Vid "vanlig" och beröm ger jag levergodis, sånna där "torra tråkiga" fettsnåla hårda godisar, och de knäcker jag i väldigt små bitar.

Om vi ska träna något som är lite svårare och behöver extra motivation, tar jag fram godare godis, men delar även upp detta i väldigt små bitar

jag använder också sånt godis. har även köpt extra fettsnålt godis på lantmännen, med kyckling och lever, som ser ut lite som hästmat (pellets) men det var ju så himla dyrt, så det har man inte råd att hållas med. Dessutom kan man inte dela dom lika lätt som levergodiset.
Annars har jag provat lite olika. Hundkex på lösvikt (som ser ut som små ben) som man kan dela på två gillar han mkt, och köttbullar delat i små bitar. (kladdigt, men ooooh så gott.) Annars är ju korv en favorit också, men det får han inte så ofta. Bara när han ska leta godis eller något liknande, och då är det skuret i jättesmå tärningar.

Kanske är jag nojig med vikten... Han har gått upp nästan två kilo på en månad, men han växer ju, så det kanske är normalt... Så himla svårt att veta.

Min lille dam här hemma har fått en liten mage nu! :crazy: Men i våran vanliga träning kör vi med en leversnitt i ungefär 5 små bitar per snitt!

Men vi har även provat små mjuka godisar som är super duper bra! De köper vi vid speciella tillfällen! :D

Men nu är vi tränar Agility så blir det en liten godis i slutet av "hindert" bu när jaga håller på att lära in! I slutet av träningen blir det en stooor, belöning iform av en boll som endast används vid träning! Då tar hon bollen och springer runt och tycker att man ska jaga henne! Det fungerar väldigt bra! :D

Min tränare som jag hade på valpkursen sa att en leversnitt är samma sak för oss att få en rå potatis! Tränaren sa då att man inte skulle använda leversnittar som belöning, men huvdsaken är väll att hunden tycker om godiset??! :angel:

Hejsan!

Vi har hemma en labrador som vi absolut inte vill ska bli tjock p.g.a artros.
Till Henne gör vi så att vi väger upp maten som ska få under en dag och tömmer upp det i en bruk, den bunken tar vi sedan av till frukost lunch och middag å ett par kulor till träning. Det funkar Jättebra! :)

Detta är kanske i extrema fall men det funkar bra! :D

P.s kom på att vi har en matglad en också, köttbullar GÅR INTE att träna med, då blir hon heelt galen :P D.s
// Maria

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 555
Senast: anna_panna
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 420
Senast: Migo
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
39 193
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 504
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar