Godis eller inte vid inlärning?

A

Annapanna

Jag vet att flera av mina bekanta använder sig konstant av godis när de tränar sin hund. Finns det inte en risk att hunden slutar lyssna den dag man inte har godis då? Jag hade nämligen en omplaceringshund, en schäfertik som jag fick vid sju års ålder som inte lyssnade till några kommandon. Jag lärde då in en del med endast beröm som belöning men sen började jag även med godis och efter det brydde hon sig mest om godiset istället för mig. Vad tycker ni om att använda godis vid träning, för och nackdelar? Tänker mest på då man tränar i vardagssituationer hemma och inte på ex apellplan.

Det är nämligen så att jag ibland känner att min kille (12 veckors herdehund) inte bryr sig om beröm och då skulle jag vilja förstärka det positiva han gjort med något extra, har funderat på godis. Dock är han så otroligt matglad så jag tror att han skulle bry sig mer om godiset än mig och eventuellt tröttna om jag sen inte hade godis.

Sv: Godis eller inte vid inlärning?

Klart Du ska använda godis som belöning! Men visst när inlärningen är klar kan Du dra ner på godismatandet. Men inte alltid.
En hund lär ju tröttna lika fort på att bara få beröm och klapp.

Det gäller ju att hunden aldrig ska veta om han kommer få en belöning för at han har lyssnat. Så det ska vara värt att komma varje gång just för att kolla. Sedan kan man variera sina belöningar. Man kan ge godis, beröm, mys, uppletande, ett spår, ett lydnadsjobb, lek, boll m.m m.m allt som hunden kan tänkas uppskatta.

Citerar efter kursledaren vi gått för: "Hundar startar med bra utgångslön (dvs. mycket godis) och får mindre och mindre efter hand"....
Använder godis i träningen av mina hundar - nu har jag kunnat minska ner ganska mycket på lagotton. Men på det sättet blir ju berömet extra positivt också, om det kommer samtidigt som godis.

använder du godiset som belöning och inte som muta lär du inte få problem med "godislydnad" (som väl egentligen är "mutlydnad").

sant...jag har nog inte riktigt tänkt på det så då jag sett väldigt mycket "mutlydnad" och blivit skeptisk...

Jag använder ganska mycket godis som belöning, iaf tills jag anser att de lärt sig en sak, sen trappar man ner. Man ska ju absolut inte bli någon "godis-automat"...

Min hund fungerar bäst med lek som belöning. Allt är tillåtet, men man måste fundera på vad hunden gör allt för. Hade du klättrat upp i en flaggstång fölr 20 kr? Hade du gjort det för 1000kr? Man måste komma på vad hunden skulle gå på bakbenen för.

Är lite trött, så detta kanske bli otydligt.. jag gör ett försök ändå.

Jag använder mig av allt möjligt vid all form av belöning. Jag har en idé om att inte alltid använda samma belöningsmetod, eftersom jag tror att det ökar motivationen. Tyvärr har jag också blivit varse det här med godisbelöning, han blir mer fokuserad på godis än på mig. Jag tycker att det blivit mycket bättre när jag ena gången har kamptrasan, och efter en kvart har en godis och fem minuter senare har brottningsmatch...

PS! Jag har en Ridgeback... :-)

kom på en sak. har du tid och ork så läs boken Don't shoot the dog av Karen Pryor (finns översatt till svenska också). där förklaras hur inlärning går till och skillnaden mellan positiv förstärkning och belöning och vad de har för betydelse för inlärningen. något som är bra att tänka på är att inte mata på regelbundet utan man ska vara lite oberäknelig. hunden blir inte besviken för att den bara får 1/8 köttbulle, men blir själaglad när den plötsligt får en jackpot på 5 hela köttbullar. detta är lite svårt att förklara, så har du tid och ork, läs gärna boken.

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 045
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 707
Senast: DizAngel
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 951
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka