Godis eller inte godis???

Sv: Godis eller inte godis???

Ja han är fem nu, han har mognat en hel del, men tonårstrotsen finns där. Man ser på honom hur besviken han blir när jag lämnar honom i hagen haha... Och hur glad han är när man kommer. Underbar känsla.
Sen finns det alltid gånger där han testar men han ger sig ganska fort och kommer fram till att det är roligare att hitta på saker tillsammans. Jag har verkligen fått upp ögonen. Att vara ledare innebär verkligen inte att bara ha en massa regler, man måste ha ett sinne med humor och verkligen uppmuntra hästen till att vilja erbjuda nånting. Jag kan bara tänka tillbaka på högstadiet, vilka lärare såg jag upp till? Inte var det dom trista gamla kärringarna som skrek så fort man glömde ta av sig mössan i klassrummet :angel:

Ja han är fem nu, han har mognat en hel del, men tonårstrotsen finns där. Man ser på honom hur besviken han blir när jag lämnar honom i hagen haha... Och hur glad han är när man kommer. Underbar känsla.
Sen finns det alltid gånger där han testar men han ger sig ganska fort och kommer fram till att det är roligare att hitta på saker tillsammans. Jag har verkligen fått upp ögonen. Att vara ledare innebär verkligen inte att bara ha en massa regler, man måste ha ett sinne med humor och verkligen uppmuntra hästen till att vilja erbjuda nånting. Jag kan bara tänka tillbaka på högstadiet, vilka lärare såg jag upp till? Inte var det dom trista gamla kärringarna som skrek så fort man glömde ta av sig mössan i klassrummet :angel:

Yes they are as children! och dom vill så väl. Allt så ofte kan man se hur dom kämpa och försöka och för allt mod, få stryck.
När man har fått den givmild kontackt med sin häst kan man se på andras hur dom är glad eller har gert upp och stängt av sig.
"The eyes are the windows too the soul"
Ta på dig hö luren, jag vill dela den har med dig:
http://www.youtube.com/watch?feature=channal&v=-zNUCRRBAHs&gl=SE
Ibland funker det inte, i so fall gå till
Joe Nickols - If Nobody Believed In You
Happy Trails

Jag följer också ponnyaktuten, väldigt underhållande och perfekt avslutning på en söndag! xD

Jag ger båda mina hästar (ett treårigt sto och en åttaårig vallack) godis ofta men endast i under träning. De får aldrig godis om de tigger och de letar inte efter godis om jag inte gör ett ansats att ge dem. Den ena är naffsig men det beror inte på mitt belönings system utan att han helt enkelt blir så jäkla uppspelt när jag tränar honom att han inte kan lägga band på sig. Detta är väl knappast naffs heller för han biter aldrig tag i något och om han skulle göra det av misstag flyger han bakåt innan jag ens har hunnit märka något. Honom är jag dock snålare med godis till, just eftersom han blir så sprallig och man riskerar att få in hela handen och han förlorar koncentrations förmågan.
Den yngre hästen däremot är mycket mer focuserad - glad till bristningsgränsen men alltid lyhörd. Hon letar inte efter godis men tar med glädje emot den när hon får den.

Detta gör jag för att: Extra motivera mina hästar att försöka utföra det jag vill vid inlärning och förstärka eftergift. Detta gör dem även uppmärksamma och ivriga och det skapar en positiv stämning på träningsbanan. (Soraya gnäggar när hon ser grimman, trär ner huvudet i den själv, går alltid i riktning mot träningsbanan istället för mot hagen och när vi tränat klart vill hon inte lämna banan. Detta beror ju inte på att hon får godis där såklart men godiset har hjälpt till att skapa den positiva inställningen! :P)

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 081
Senast: Migo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 226
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·
Hästhantering Är medryttare på en häst som tigger godis. Har jag inte godis så blir den sur lägger bak öronen och blir hotfull. Vänder baken till och...
Svar
16
· Visningar
2 836
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama