Godis eller inte godis???

Sv: Godis eller inte godis???

Har inte hängt med alla avsnitt men hade tur när akuten hade en western trainer med. Jag bliv lite fundersom:
Tobbes Montey Roberts Join Up
v
W-Trainers Parreli´s´ Your Space - My Space

Två häst skoler som göra barnen förvirad som markt när ena hästen gick direkt till Tobbe och inte till ägern, som var just det problem man försökt att låsa.

Hur kan non tro att dom komma att få kontakt med sin häst när den störts bort, "hål dig till ditt space" det ta bara ett par gånger av sånt betynde och hästen komma att skita i dig.

Join-Up är den inbudning, vi är alla överens om att man kommer längre med mörrot an pisk. Att anvande mörrot (goodies) är det bäst sätt att locka till sig hästen.

Angåenda näffsande, den för stå på ägerns konto.
I Join-Up man bygga up love & respekt, man ska inte tåla oförskämdhet :mad:

Hur kan non tro att dom komma att få kontakt med sin häst när den störts bort, "hål dig till ditt space" det ta bara ett par gånger av sånt betynde och hästen komma att skita i dig.
:bow:Kan inte nog betona vikten av detta.

väldigt enkel psykologi.
bjud in hästen, klia på den.

Om det skulle vara den naturliga metoden, så visst hästar stannar med halslängden ifrån varandra för att hälsa.
Inte 17 kommer den som blir bortjagad att försöka igen, i synnerhet inte om det upprepas.. Dessa blir ofta de hästar som inte går att "fånga" i hagen. De har dåliga erfarenheter.

Hästar läser av oss blixtsnabbt. utstrålar man rädsla eller dominans kommer hästen att stanna på en halslängds avstånd eller troligen längre ifrån.
Då går man själv fram utan att vara ett hot- berömmer att den gjort som hästar gör med varandra o även med människan- om den vara är lärd att inte själv klampa på utan att var försiktig.

de ska bara lära sig att man inte är ngn häst o inte tål knuffar eller trampade tår- håll rätt på fötterna. Vett o etikett.

Min första häst matade jag ur hand med morötter tills en gång när hans tigger höll på att däcka mig, han satte nosen i magen och dängde till (vilket förekom ofta men inte orsakat något innan= såg det därför inte som ett problem, ung som man var). Sedan dess är det marken lr krubban som gäller med alla hästar. Min nuvarande häst är otroligt naffsig när det gäller händer, och detta pga snälla?! människor som handmatat honom trots otaliga tillsägelser. Hästen är ju såååå otroligt söt när han lägger huvudet på sned, och pratsam för övrigt!

Så aldrig mat ur hand för min del, vare sig egna lr andras hästar.

Jag ger inget godis alls i handen till mina. De blir så väldigt nafsiga. Kan inte träna dem rätt då. Intressant är ju att Tobbe hade en westernryttare på ett program som sa att man inte alls fick ta hästen på mulen eftersom det var ett tecken på undergivenhet. Hur krockar det med handmatningen tro!?

Jag ger inget godis alls i handen till mina. De blir så väldigt nafsiga. Kan inte träna dem rätt då. Intressant är ju att Tobbe hade en westernryttare på ett program som sa att man inte alls fick ta hästen på mulen eftersom det var ett tecken på undergivenhet. Hur krockar det med handmatningen tro!?

vet man nått om inlärning bryr man sig inte så mycket om tjafset om undergivenhet och ledarskap. Just den punkten är sjukt mycket större än huruvida du tar hästen på mulen eller inte. ;)

Så du menar att man kan strunta i allt med dominas och bara inrikta sig på positiv förstärkning och inlärning när det gäller häst...och hundar?

Den avsnitt missa jag.
Är du rädd att dom ska nafsa då för du ger godis på backen. Hela poing är att hästen lär sig att du är igen hot, den kan känna trygghet i in närvaro.
Att ta på mulen skulla innebar undergevenhet????? rena dumhet.

De blir inte nafsiga om jag lägger maten på backen. Men så fort jag ger dem i händerna blir de "ha-galna" och buffliga och stöniga.

Är väldigt glad att höra av fler att de inte är att visa underkastelse att ta dem på mulen. Det är ju så mysigt att kela med dem på det viset. Har inte själv heller känt att de blir buffliga av det.

De blir inte nafsiga om jag lägger maten på backen. Men så fort jag ger dem i händerna blir de "ha-galna" och buffliga och stöniga.

OK, stoppa knäckabröd i ficken, longera eller gå med han, stanna så att du har han vid din axel, ta utt knäckis och tugga lite, när han dumma sig och vill komma åt, släng upp din huvud, stampa med benen, sä skarp DO DA (apache för NO) sen tugga lite mer. När han göra lika dan igen, samma procedure men ryck i grimskaft, när han har lungnet ner sig ger han knackis från över din axel så att du kan prata med han och klia.
Du ska lära han RESPEKT för dig, men oxå att han kan få det gott och trygg vid din axel.

Delvis KL

NU sa ju westerntränaren att eftersom det var en hingst så skulle de inte hålla på med mulen för mycket. Eftersom ranglägre hästar gjorde så mot en ranghögre. Och han pratade med barn.

Hingsten var dessutom när de gick iväg i slutet av filmklippet rejält..'glad'. Dvs den hade en rejäl erektion.

Så man kanske inte ska översätta alltför bokstavligt och anse att han menade att alla mulkontakt av alla människor på alla hästar innebär att man visar undergivenhet.

Vad gäller godis så jag ger inte godis ur hand till nuvarande. Helt enkelt för att de blir på TOK för tiggiga. Och JAG kan säga åt dem att lägga ner det, men blir de vana få godis av folk så kommer de t ex göra små charmiga saker som putta omkull barn för att få godis, nafsa efter godis på andra osv.
Helt enkelt för att 'det kanske funkar med dem'.

Och då det för mig inte finns någon anledning att ge godis så gör jag inte det utom vid väldigt speciella tillfällen med nuvarande.

Jag har inte läst hela tråden men jag kan ju berätta hur mycket Tobbes metoder hjälpt mig med min superdominanta herre. Min paint/fullblods korsning är väldigt intelligent och dominant på alla cylindrar, är man det minsta osäker kör han över en, ren överlevnadsinstinkt.

Jag har varit emot godis till honom från dag ett, egen uppfödning. Just för att jag trodde han skulle bli värre än vad han redan var. Redan som liten var han tuff och kaxig. Men nu är han fem år och vi har precis kommit igång ordentligt med inridningen, varit ute i skogen för första gången. Han är en helt annan häst.

Jag är väldigt generös med godis, men fortfarande bestämd på att det sker på mina villkor. Han tar det, jag tycker hans nafs har minskat för innan kändes det mest som att han nafsade för att försöka skrämmas eller bestämma. Hans inställning är mycket positivare till allt. Han har deifnitivt inte blivit mer dominant snarare tvärtom. Men jag tror det hänger mycket på hur man gör, jag har ju mina klara regler fortfarande och när han lyder dom - godis. När han erbjuder nånting utan att jag frågar om det - godis.

Jag har varit SÅÅÅÅÅ negativ till allt vad godis heter, hela min uppväxt, tills jag började se på ponny akuten och insåg att det kanske inte är så hemskt trots allt. Det märks skillnad på min häst iaf och det är allt som betyder nånting.

Och jag kom på en grej till som jag faktiskt inte tänkt på innan, när jag leker med honom i hagen, han har börjat respektera min bubbla mycket mer och kommer inte in förrän jag bjuder in honom. Han kan springa där i en cirkel och vilja komma in men gör det inte förrän jag säger att det är ok, och det tycker jag är en ganska häftigt känsla, då syns det verkligen att hästar har en cirkel kring sig. När jag vänder axeln mot och bjuder in honom stannar han och väntar fortfarande på en halslängds avstånd tills jag berömmer och ger godis. Han är mycket mer uppmärksam på mitt utrymme och jag trodde aldrig jag skulle uppnå det med godis, trodde det skulle bli tvärtom att han skulle gå på mig och hålla på men nej, tydligen inte. Kanske jag som har en underlig häst vad vet jag, haha. Men jag är jätteglad för ponny akuten för jag och min häst har kommit så mycket närmare varann.

Jag ger godis (morötter/äpplen) i krubban eller lägger det på marken. Inte ur handen, just för att undvika att hästen blir påträngande.
Det man menar inom NH tror jag handlar om vilken INSTINKT godiset tilltalar. Godis belönar födoinstinkten och den är inte den viktigaste för hästens överlevnad. Hundar däremot har stark födoinstinkt. Inom NH vill man istället belöna flyktinstinkten (som är den viktigaste för hästen). Det gör man genom att erbjuda TRYGGHET, t ex genom att smeka hästen istället.
Men en del tycker godis är bra så då kan man ju använda det!
Kram!

Själv säger jag bara nej. Det har mina föl lärt sig innan de blivit en vecka gamla.

Och jag kom på en grej till som jag faktiskt inte tänkt på innan, när jag leker med honom i hagen, han har börjat respektera min bubbla mycket mer och kommer inte in förrän jag bjuder in honom. Han kan springa där i en cirkel och vilja komma in men gör det inte förrän jag säger att det är ok, och det tycker jag är en ganska häftigt känsla, då syns det verkligen att hästar har en cirkel kring sig. När jag vänder axeln mot och bjuder in honom stannar han och väntar fortfarande på en halslängds avstånd tills jag berömmer och ger godis. Han är mycket mer uppmärksam på mitt utrymme och jag trodde aldrig jag skulle uppnå det med godis, trodde det skulle bli tvärtom att han skulle gå på mig och hålla på men nej, tydligen inte. Kanske jag som har en underlig häst vad vet jag, haha. Men jag är jätteglad för ponny akuten för jag och min häst har kommit så mycket närmare varann.

Congradulations RingoBar :bump:
Nu vet du vad Join Up & Body Language är! your space, my space, our space :banana:
Babies & Teens, god vad jobbig. Dom flesta bruka lungna ner sig vid 5-7års när serious arbetet kommer igång.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 081
Senast: Migo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 226
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·
Hästhantering Är medryttare på en häst som tigger godis. Har jag inte godis så blir den sur lägger bak öronen och blir hotfull. Vänder baken till och...
Svar
16
· Visningar
2 836
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama