Godis eller inte godis???

Sv: Godis eller inte godis???

ger man godis i kombination med en inlärd förstärkare så blir hästen aldrig tiggig eller bufflig. Det gäller dock, som med alla system, att göra rätt och ha bra timing. det gäller att förstärka det beteendet man vill ha i rätt ögonblick. utan en inlärd förstärkare, ex klicker, så är det svårt. Dock kan duktiga hästtränare, som Tobbe, utan problem göra det för de vet vad de vill förstärka och hur de ska jobba. dock behöver inte belöningen vara godis, allt som hästen uppfattar som belöning funkar. Men när det kommer till inlärning så är belöning och godis en otroligt effektiv förstärkare då mat är en grund i hästars liv. man kan dock inte ge godis i tid och otid och utan eftertanke, det är då monstren kommer fram ;)

det tar mycket längre tid att lära in något med endast tryck och eftergift.

så ja, jag ger godis ur hand men bara efter jag ahr belönat något jag vill ha, aldrig annars.

Så här kan man göra för att få hästen att sluta nafsa efter händer och fickor, samtidigt som det är en lektion i klickerträning.
Ställ hästen i box eller spilta, med ett grimskaft för öppningen. Ställ dig en bit ifrån, med en morot väl synlig i handen och börja gå emot hästen. I samma ögonblick som hästen sträcker sig efter moroten tar du bort den, vänder ryggen till och går därifrån. Räkna till fem. Ge honom en “time out” under vilken han inte får någon uppmärksamhet.
Gå till baka och gör om samma sak. Var uppmärksam! Efter några upprepningar kommer hästen att börja tveka - kanske hinner du komma något steg närmare innan han snappar efter moroten - klicka i det ögonblicket! Det är denna lilla tvekan vi vill förstärka, och det är nu vi uppskattar den precision klickern ger. När du upprepat detta några gånger kommer du att få se hästen hålla sig alltmer stilla när du går emot honom. Skulle han glömma sig tar du bara bort moroten igen. Han kan välja att kasta sig efter moroten och bli utan eller att stå stilla och få sin belöning. Ganska snart kan du hålla fram moroten mot hans mule, utan att han försöker ta den, och du kan nu börja förstärka alla beteenden som innebär rörelser bort från moroten. En del hästar vänder bort huvudet, andra böjer på nacken och sätter mulen mot bringan - oavsett vad din häst gör, klicka och ge godis för alla tendenser i rätt riktning. Bra lektion i självbehärskning för hästen, och en bra lektion för dig själv. Du lär dig att växla från negativt fokus (att ta bort moroten varje gång hästen gör något du inte vill) till positivt fokus (att belöna med ett klick och en godbit för önskat beteende).

Senast ändrad:

Det fetmarkerade var bland det dummaste jag har hört :angel:
Det är klart att vissa hästar/ponnyer kan bli nafsiga av att få godis ur handen, och då får man ju ge dem på annat sätt (i krubban eller på marken), men det är ju ett inlärt beteende i så fall.

Mina hästar får "godis" (frukt eller grönsaker) lite närsomhelst. De frågar om jag har nåt, men om jag visar tomma händer så är det inte mer med det :D
Den ena är ett skarpt, dominant sto, men aldrig att hon har försökt visa dominans i fråga om godis, utan frågar hon också på ett trevligt, snällt sätt och accepterar när jag säger att jag inte har nåt den gången.

Min högst personliga uppfattning är att om man ständigt ger i samma situationer, då får man en häst som förväntar sig godis och då kan bli mer påträngande.

Håller helt med Trix och tycker godis tjafs teorin har blivit ngn sorts mantra bland folk utan att det ens finns belägg för det. Jag ger godis närsom och ur handen och har haft hästar i 35 års tid av alla de sorter, ingen har ngnsin blivit nafsig eller bufflig! Det handlar om relationen med hästen, har man rätt status och relation till sin häst är det skit samma om godis finns med i bilden, det funkar utmärkt!

Jag eftersträvar alltid en såpass bra relation med min häst (medryttarhäst) att jag ska kunna ge den godis ur handen utan att den blir dominant eller naffsig. Blir hästen det tycker jag nog att hästen inte förstått att godiset var belöning.

Jag är en av alla de vuxna som sitter och följer programmet ponnyakuten.
Jag reagerade på att Tobbe Larsson ger hästarna godis ur handen. Han sa i nåt program att "du aldrig kan ha för mkt godis med dig".
Han ger hästarna godis när de gör rätt då han tränar dom från marken.
Jag tycker hästarna får godis i tid och otid när man ser programmet ;)
(vet ju inte vad han ger för "godis")

I höstas var jag på en kurs i Horsemanship och de sa att du absolut inte ska ge din häst något ur handen. Dels för att den kan bli naffsig och dels för att det var ett sätt för hästen att kunna "känna dominans" typ, (kommer inte exakt ihåg hur det var hon sa här).

Så vad anser ni?

Jag känner mig lite kluven... :)

Ger ni godis, och ger ni ur handen?

Ja Tobbe har helt rätt, godis är alldeles utmärkt, det är bara märkliga nya ideologier som pratar om annat. BS säger jag. Man har i alla tider använt godis i träning av djur inte bara hästar.
Det där med dominans och annat struntprat borde bannlysas. Struntprat är vad det är och sätter griller i huvudet på människor. Ledarskap handlar om helt annat än att ge hästen eller hunden eller whatever godis!!

Mina får godis ur handen.

För mej ger det lite extra guldkant på vardagen att gå ut till hagen eller stallet och ge hästarna godis (morot, äpple, bannan, päron eller liknande) och ingen av dom har blivit odrägliga för det och i hagen står dom på rad och hoppas på att nästa morot är deras.

Kram

Han biter sönder den, sen får den smälta i munnen o han suger på tungan.
Tror den försvinner rätt fort men det är ju så sött så smaken sitter nog kvar länge :)

Ojdå, sorry!!
Jag tänkte att allt var fetmarkerat, men så var det ju inte!

Håller helt med Trix och tycker godis tjafs teorin har blivit ngn sorts mantra bland folk utan att det ens finns belägg för det. Jag ger godis närsom och ur handen och har haft hästar i 35 års tid av alla de sorter, ingen har ngnsin blivit nafsig eller bufflig! Det handlar om relationen med hästen, har man rätt status och relation till sin häst är det skit samma om godis finns med i bilden, det funkar utmärkt!

Håller helt med om detta.

*KL*

Godis är bara ett i raden av sätt att få resultat snabbt det betyrder inte att resultaten kommer fungera i all framtid när godiset är borta alternativt kommer det bli mer tjaffs om godis än om faktisk träning. Jag använder godis efter träning, alltså får hund eller häst godsaker efter vi tränat på något inte när den gör något rätt under träningen. Det har iaf för mig fått hästarna och hunden att asosiera (stavning jag vet) träning som någonting possitivt.

delvis KL

det kan aldrig bli lika effektivt som att ge godis/belöning på exakt det stället där djuret gjorde rätt. Men det kräver en inlärd förstärkare för att bli effektivt. Att förstärka med godis/belöning betyder inte att man för eviga tider kommer ge det för beteendet. det är som stödhjulen på cykeln, när man lär sig cykla. när beteendet är befäst fasar man ut godiset/belöningen. Då behövs det inte mer. Belöning behöver ju inte vara godis som sagt, allt som hästen uppfattar som belöning är ju belöning. Det gäller o känna sin häst.

just positiv förtärkning (godis/belöning) är en av grundstenarna i all medveten inlärning och har använts för att lära djur tricks och tips i många herrans år. Absolut inget nytt.Många djurparker använder sig av klickerträning för att hantera sina "vilda" djur, cirkusar, och annat showfolk dessutom.

i kort ser det ut såhär: En handling kan ge olika resultat

1) Något trevligt inträffa (jag köper en lott - och vinner!) = Positiv förstärkning. jag kommer troligen köpa fler lotter....
2) Ett obehag upphör (tar en Treo - huvudvärken släpper) = Negativ förstärkning. ex tryck och eftergift, skänklar, tygeltag mm.
3) Något obehagligt inträffar (går på ett elstängsel - får en stöt) = Positiv bestraffning.
4) Något trevligt upphör (barnen slåss - veckopengen dras in) = Negativ bestraffning

Lägg märke till att positiv och negativ i vetenskapliga sammanhang inte har någon värdeladdning, d v s inte har något med “bra” eller “dåligt” att göra, utan enbart betecknar att något läggs till (positiv), t ex lottvinsten och elstöten ovan, eller tas bort (negativ), som huvudvärken och veckopengen i exemplen.

i traditionell och "NH" hästträning använder man sig av negativ förstärkning väldigt mycket. Man lägger ett tryck och belöningen är att trycket tas bort. Det går alldeles utmärkt att jobba med detta, kallas oxå korrigeringsträning. Man korrigerar det man inte vill ha. men resultaten kommer fortare och blir långvarigare med positiv förstärkning och det faktum att man belönar det man vill ha itället för att korrigera det man itne vill ha.

bra träning oavett djur eller människa är en balansgång mellan de två.

Problemet med all hästhantering tycker jag är alla experter som blir saliga på sin egen tro. Den ene säger si och den andre så......Faktiskt har jag slutat lyssna så fort någon självutnämnd expert mässar på. Vissa saker funkar väl på vissa häster och med vissa människor. Säkert går det utmärkt för Tobbe som är en bra ledare att mata hästarna ur handen medans det kanske hade blivit en helt annan situation om en vek ledare utan pondus skulle göra samma sak. Ger alltid min godis ur handen (som belöning) och har absolut inga problem med nafsande eller dominansbeteende.

Personligen tycker jag inte om att ge godis, min häst blir så naffsig och precis som du sa är det en dominans grej, det är alltid ledarhästen som äter först och kontrollerar käket. Om du då ger hästen mat visar du underkastelse och att den är högre rang och får därför din mat. Tror istället på att belöna genom att göra det bekvämt för hästen att göra rätt, t.ex genom att ta bort trycker från skänkel eller i grimmar eller vad det nu handlar om.
Men det är ju bara min åsikt, alla tycker ju olika ;)

Våra egna uppfödningar går det alldeles utmärkt att mata ur handen som belöning efter träning/vid löshoppning/stretchning, inget fjäskande eller nafsande :)
Men på den tiden jag red ponny var jag fodervärd på en (troligtvis misshandlad) D-ponny som var väldigt ängslig och skygg. Det var inga problem att tränsa eller röra henne, men närmade man sig med mat högg hon direkt, så där fick man mata i krubban eller ställa en spann till henne..

Jag använder bara godis i arbetet med unga hästar, så att de får en kraftfull positiv förstärkning tillsammans med verbal belöning. Allt eftersom fasar man ut användandet av godis som belöning och använder bara de nu positivt laddade orden. Vuxna hästar ser jag ingen större anledning alls till att truga i godis ur handen, de får gärna äta allt ur krubba eller hink, just för att minska risken att de blir nafsiga. Vuxna hästar behöver dock sällan godis som belöningsförstärkare, utan för dem räcker det med ljuva ord.

Min häst får godis titt som tätt. Är jag ute och går med vovvan och tar vägen förbi stallet plockar jag med mig ett par morötter och går in i hagen för godis och pussar. Har gjort så i snart nio år och det fungerar alldeles utmärkt. Han vet hur han ska bete sig!
Däremot så får hästen han går med aldrig godis ur handen då det ofelbart leder till att han börjar småbitas. Han får självklart oxå men jag slänger hans morot på backen...

Ja Tobbe har helt rätt, godis är alldeles utmärkt, det är bara märkliga nya ideologier som pratar om annat. BS säger jag. Man har i alla tider använt godis i träning av djur inte bara hästar.
Det där med dominans och annat struntprat borde bannlysas. Struntprat är vad det är och sätter griller i huvudet på människor. Ledarskap handlar om helt annat än att ge hästen eller hunden eller whatever godis!!
o Mackan:bow:
Klart att hästen ska ha LÖN för mödan o inlärning sker snabbare.

Saker som sen är vardagsmat behöver man sen bara berömma med röst- hand.

Hästen är inte dummare än att den sen kopplar ihop verbalt beröm med ngt positivt. som sker i dess hjärna.

Moroten ska alltså ges i kombination med röst- smekning

Senast ändrad:

Jag var på en clinic, där mannen som hade den sa att man ska inte ge mat ur handen till en häst, för att det tolkas fel ifrån hästens sida. Det tolkas som att man som person frivilligt ger ifrån sig sin mat och att hästen på så sätt får övertaget.

Jag tyckte att det var ett bra skäl till att inte ge mat/godis ur handen, iaf inte till hästar som man inte känner.

Jag ger min foderhäst godis ur handen, har alltid gjort och hon är inte naffsig. Hon kan lukta igenom händer och fickor, men har aldrig bitit eller försökt äta godis igenom fickan.

Vi har en unghäst i stallet (han är sju nu, men fortfarande bebis i mina ögon :o) Och han får INTE få mat ur handen, för han blir naffsig då. Och det är ändå en häst som jag har jobbat mycket med och känner väl. Så det är väl upp till var häst och person, man får känna efter hur ens häst är.
Jag skulle nog aldrig ge godis ur handen till en häst jag precis har träffat, då jag tycker att det är lite så som mannen på clinicen sa, att man bara ger bort sin egen mat.

Jag var på en clinic, där mannen som hade den sa att man ska inte ge mat ur handen till en häst, för att det tolkas fel ifrån hästens sida. Det tolkas som att man som person frivilligt ger ifrån sig sin mat och att hästen på så sätt får övertaget.

...

Det där resonemanget haltar. Jag som fodrar mina hästar är ju "mat-tanten" :p

Om det skulle finnas någon logik i den teorin, så skulle ju all mat trollas fram ur tomma luften och inte förknippas med människan öht. :angel:

Det är bara larv. När jag går ut i hagen med kraftfodret är det mitt tills jag säger något annat och hästarna accepterar det utan knot. De vet mycket väl att det är mat jag kommer med. Det räcker med att säga "Gå nu" så går de före mig och parkerar där jag sedan sätter ned baljan. Vem är det som är dominant då? :devil:

Jag anser att det är skillnad på på en häst hotar sig till maten eller får den.

En häst som är skitsur får vänta på sin mat.

Det där resonemanget haltar. Jag som fodrar mina hästar är ju "mat-tanten" :p

Om det skulle finnas någon logik i den teorin, så skulle ju all mat trollas fram ur tomma luften och inte förknippas med människan öht. :angel:

Det är bara larv. När jag går ut i hagen med kraftfodret är det mitt tills jag säger något annat och hästarna accepterar det utan knot. De vet mycket väl att det är mat jag kommer med. Det räcker med att säga "Gå nu" så går de före mig och parkerar där jag sedan sätter ned baljan. Vem är det som är dominant då? :devil:

Håller helt med - igen!
Det är sånt där dravel som skapar såna här pucko-myter. mat/godis har inget i sammanhanget alls att göra, om resten sitter, vilket det ska göra oavsett.
får man problem av godis har man problem rent allmänt. sen att vissa individer har en större tendens att bli godis fixerade, fine. Men med rätt hantering ser man sånt och då kan man välja bort godis. godis i SIG, gör ingen häst vare sig tiggig, nafsig eller ranghög, jag lovar.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 084
Senast: Migo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 226
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·
Hästhantering Är medryttare på en häst som tigger godis. Har jag inte godis så blir den sur lägger bak öronen och blir hotfull. Vänder baken till och...
Svar
16
· Visningar
2 836
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama