Godis eller inte godis???

Sv: Godis eller inte godis???

Personligen tycker jag inte om att ge godis, min häst blir så naffsig och precis som du sa är det en dominans grej, det är alltid ledarhästen som äter först och kontrollerar käket. Om du då ger hästen mat visar du underkastelse och att den är högre rang och får därför din mat. Tror istället på att belöna genom att göra det bekvämt för hästen att göra rätt, t.ex genom att ta bort trycker från skänkel eller i grimmar eller vad det nu handlar om.
Men det är ju bara min åsikt, alla tycker ju olika ;)

Hur gör ni när ni fodrar i stallet då? Måste alla människor sätta sig och äta en del av hästens mat innan de kan få???

Jag ser ingen anledning att ge godis jämt jämt jämt som de verkar göra i PA.
Godis kan vara bra i vissa situationer, men JAG vill att hästen ska vilja lyda MIG och inte göra det jag vill för att den vet att den får godis.

Som ex. när de ska fånga hästar som är lösa, så säger ju Tobbe att hästarna kommer till dem "för att de vill". Det är ju ren bullshit - hästarna kommer till dem för att de vet att de får godis. :p
Så kan ju vem som helst göra även om den aldrig har sett en häst i hela sitt liv, det är ju knappast något mirakel som han verkar få det att låta som (Jaja, det är ett barnprogram..)

Sen om man har enorma problem med sin hästhantering kan säkert godis vara en bra sak för att få hästen 'lydig', om man nu inte kan klara det på något annat sätt.

Däremot måste jag säga att jag gärna ger mina hästar godis ibland. Både som belöning och som det lilla extra, men det ska inte vara som en ren uppfostringsgrej.
Blir hästen nafsig så är det ju en (o)uppfostringsgrej. Mina hästar får inte nafsa, men de får gärna be om godis.

Jag ser ingen anledning att ge godis jämt jämt jämt som de verkar göra i PA.
Godis kan vara bra i vissa situationer, men JAG vill att hästen ska vilja lyda MIG och inte göra det jag vill för att den vet att den får godis.

Som ex. när de ska fånga hästar som är lösa, så säger ju Tobbe att hästarna kommer till dem "för att de vill". Det är ju ren bullshit - hästarna kommer till dem för att de vet att de får godis. :p
Så kan ju vem som helst göra även om den aldrig har sett en häst i hela sitt liv, det är ju knappast något mirakel som han verkar få det att låta som (Jaja, det är ett barnprogram..)

Sen om man har enorma problem med sin hästhantering kan säkert godis vara en bra sak för att få hästen 'lydig', om man nu inte kan klara det på något annat sätt.

Däremot måste jag säga att jag gärna ger mina hästar godis ibland. Både som belöning och som det lilla extra, men det ska inte vara som en ren uppfostringsgrej.
Blir hästen nafsig så är det ju en (o)uppfostringsgrej. Mina hästar får inte nafsa, men de får gärna be om godis.

med hjälp av inlärda förstärkare och belöning jobbar hästen för dig för att den vill, lika mycket som att den gör det för att inte få tryck på sig om man använder det istället. Att hästen ska vilja någonting med sin människa handlar om att motivera hästen. att använda enbart tryck får inte en häst att bli motiverad men den kommer jobba likafullt. så motiverad häst kommer sig av belöningar, ex godis eller vad nu hästen anser vara belöning. Men det folk ofta inte tänker på är att det är en jävla skillnad på att muta hästen och att belöna. :) Mutor ger inget mer än beteenden som inte är under kontroll och väldigt ofta en osäker häst. belöningar med förstärkar ger trygga hästar som är motiverade och jobbar och lär snabbt. så jag hävdar att Tobbe har rätt. Mina hästar kommer glatt fram i hagen för att träna just för att de vill och de är klickertränade i nästan hela sitt liv. Numer får de inte belönig för att komma fram, de fick det i början för att det ska löna sig att komma fram till människan. Jag vill ha hästar som är motiverade och glada och arbetsvilliga, de jobbar med mig för att det är kul. Vid tryck/eftergift-arbete jobbar hästarna för att de inte vill ha tryck på sig, man gör det trevligare hos människan, men är det att vilja jobba för människan? Nån sorts belöning måste finnas oavsett om man väljer att använda godis eller inte. ofta vid tryck-träning är eftergiften belöningen men för många hästar räcker inte det. för andra blir belöningen att man låter dom vara. Du skulle inte stanna på jobbet länge om du inte fick lön för mödan ;) Då kan det mer liknas vid slavarbete, jobba massor men få inget för det. Alla djur, inklusive människor behöver belöning för att jobba vidare med något. Men som sagt, det behöver inte vara godis.

Håller helt med - igen!
Det är sånt där dravel som skapar såna här pucko-myter. mat/godis har inget i sammanhanget alls att göra, om resten sitter, vilket det ska göra oavsett.
får man problem av godis har man problem rent allmänt. sen att vissa individer har en större tendens att bli godis fixerade, fine. Men med rätt hantering ser man sånt och då kan man välja bort godis. godis i SIG, gör ingen häst vare sig tiggig, nafsig eller ranghög, jag lovar.

Behöver inte tillägga ngt ytterligare:bow:

Jag håller helt med dig, och det är ju just runt detta som det gått snett i folks uppfattning om godis eller inte godis.
Tobbes metod med barnen är ju att vända ngt som gått riktigt snett, till att ge en klar motivator som återkopplar möjligheten för häst och barn att samarbeta. att godiset då finns med i bilden som en positiv förstärkare är helt korrekt.

det handlar fortfarande inte om en muta. en muta är en planlös handling, där hästen inte ser ett samband ens.Ur människans synpunkt tar man till godiset för att lösa en situation man inte kan lösa ö.h.t på annat sätt. Men lösningen lär utebliva om det är en regelrätt muta då djuret inte ser sammanhanget. Muta är en mänsklig tolkning i sig, och den existerar inte på samma sätt i djurets värld. Jag tycker det är här begreppen blandas ihop hos folk. Kortfattat så kan man säga att har man inte koll, kommer inte godis att ge några framgångar. Har man koll, är godiset en utmärkt väg till extra förstärkning för att få ett riktigt bra genombrott.

sen att folk tänker i mänskliga termer utifrån sig själva har mkt lite med djuret att göra faktiskt och det är det som blir beklagligt i resonemanget hos flera. att "hästgubbar" som nämns, uttrycker det som de gör, gör det hela ytterligare mer beklagligt.

Jag tillhör dem som extremt sällan ger godis ur handen. Har en f d ridskolehäst som det var väldigt besvärligt att vänja av att tigga. Jag vill absolut inte hamna i den sitsen igen! Därför har jag lärt hennes avkommor att klappar och berömmande ord är belöning nog.
Stoet får en morot ur handen när jag tempar henne eller klämmer på juvret men aldrig annars och det kan hon hantera. Kanske kan hon hantera det även i andra situationer men jag vill inte chansa.

med hjälp av inlärda förstärkare och belöning jobbar hästen för dig för att den vill, lika mycket som att den gör det för att inte få tryck på sig om man använder det istället. Att hästen ska vilja någonting med sin människa handlar om att motivera hästen. att använda enbart tryck får inte en häst att bli motiverad men den kommer jobba likafullt.
/.../
Vid tryck/eftergift-arbete jobbar hästarna för att de inte vill ha tryck på sig, man gör det trevligare hos människan, men är det att vilja jobba för människan? Nån sorts belöning måste finnas oavsett om man väljer att använda godis eller inte.

Utmärkt inlägg. :)

Både inom hund och häst finns det en massa folk som vägrar använda godis i träningen för att det skulle ta fokus ifrån människan - vanligen (men inte alltid) är argumenten baserade på någon variant av dessa ständigt återkommande ledarskapsdiskussioner. Det ska inte behövas någon ytterligare motivering än att jag som människa ger ett kommando, så ska hästen/hunden lyda - och dessutom se glad ut för att den nu "vet sin plats" och därför är lycklig.

Dumheter säger jag bara - alla djur, även människor, mår bra av yttre motivation. Jag kan förstå att ridskolorna inte vill att lektionsryttarna ska ge en massa godis till hästar som lätt lär sig tigga (ibland även hota) när de hanteras av olika personer. Liksom det kan finnas hästar som är olämpliga att ge godis - där felbeteenden sitter kvar och "ploppar upp" när man triggar det. Absolut. Men i övrigt så förstår jag inte hur godis någonsin kan vara negativt...

Jag använder gärna godis till djur, framförallt i inlärningsfaserna, men även dagligdags och som förstärkare. Det är en utmärkt belöning och motivation. Skrev i någon annan tråd om en häst som bet folk, den gav jag godis när den betedde sig som folk - det tog någon vecka så fattade hästen att stod man still och var snäll kom det godis. Sedan drar man ned på förstärkarna, det handlar inte om att kasta morotslantar på hästen i tid och otid. Men det är ett bra sätt att komma bort ifrån "korrigeringshantering" om jag får använda ett sådant uttryck - med mycket negativ förstärkning. Till en hantering som främst fokuserar på beröm. Bra både för mjuka hästar, som behöver förklaras för snarare än korrigeras, och för hårda hästar som inte tar korrigeringar så bra. "Mittemellan"-hästen fixar ju oftast situationen oavsett vad man gör med den, de anpassar sig.

Beröm kan vara allt från smekning/klapp, verbalt beröm, eller godis - man kan variera fritt. Men det känns onödigt att utesluta någon belöningsform.

Jag tror inte han ger godis jämt faktiskt. Han säger ofta ordet BRA till sina egna hästar.
Min egen tanke är att när man jobbar med en okänd häst så ger man godis samtidigt som man ger beröm med rösten. Så småningom tar man bort godiset och hästen får enbart berömmet med rösten.
Läser man lite om positiv förstärkning/klickerträning så färstår man metoden bättre.

Vad jag förstått så ska hästen senare "tro" att den får godis när den egentligen bara får beröm med rösten.

/M

intressant läsning - jag har två typer av häst - ett sto som uppskattar att hon får godis (eller frukt) men som inte nafsar eller bufflar om hon inte får något. Hon kan få i samband med att jag tränsar (om jag kommer ihåg!) och när vi kört ett ordentligt ridpass, vad det än ha varit. Sen har jag för tillfället en foderhäst som tillhör den tiggiga varianten. Han får som belöning när han varit väldigt duktig, efter ett pass i ridhuset. Han får ibland ett äpple, lika ofta på marken eller i vattenhinken som ur handen, eller blir släppt i hagen. Däremot har jag sagt till andra att inte ge honom ur handen.

På kvällen brukar dom få äpple i boxen, han på golvet (jag brukar "kasta in" det, allt för att han skall få leta och vara sysselsatt) och hon ibland på golvet, ibland ur handen.

Ja, som jag skrev så ger jag min foderhäst godis rakt ur handen, jag skrev dock att jag inte skulle ge en häst jag inte känner godis ur handen.;)

Ger våra häst godis ur handen, speciellt när jag visslar och han kommer i hagen så jag slipper gå allra längst bort i hagen till foderhäcken å hämta honom i all denna snö:D
Ger annars också, han blir inte nafsig eller bufflig, barnbarnet 2år i dag ger honom också, han tar såå försiktigt, ibland tar barnbarnet en tugga morot hästen får en tugga och sen barnbarnet...

Helt rätt. Sen är jag varken för godis eller NH.

JAg gillade i programet att de visade NH och Frihetsdressyr med samma häst. JAg tyckte det såg ut som frihetsdressyren såg bättre ut och gav trevligare resultat än NH.

Men jag gillar inte det där fram och back och i rasande tempo ska det gå. Det är ju helt sjukt i mina ögon. Jag har inget behov av den snabbheten som NH håller på med. JAg gillar mer mjukhet och lugn. Alla hästar i en flock följer den energin som ledarstoet har. Jag vill inte att den ska vara dominans utan trygghet och lugn.

Jag vet många människor som bara får det att funka utan en massa konstiga övningar och godis. Som på den gamla goda tiden. :bow:

De bara går fram till en helt okänd häst och allt bara funkar :bow:

Om mna själv har en lugn och trygg energi och är helt säker på sej själv. Så funkar det bara :O) Där är magin i allt vad hästar är.

Vi belönar alla stallets hästar när en varit duktig i arbete. Dvs har hästen sköt sig väl så får den efter avselning en bit morot, och sedan får alla andra hästar det också. Och den som gjort arbetet får en till. Det där har blivit till en kul grej, och alla hästar är väldigt fokuserade står nästan paralyserade och väntar på att avselningen ska bli klar. Däremot får de aldrig godis i samband med jobb, som ngn beskrev tappar de helt fokus på vad de ska göra och bara letar godis:p

Har ett gammalt ridskoleminne...
Vi hade en ovanligt tjurig häst som gärna klämde upp barnen i väggen när de kom in i boxen. Då en person sedan kom på att man kunde ju "betala" sig ut genom att ha godis i fick och muta med, så hästen för att få godiset måste flytta sig från boxdörren. Gissa om den hästen blev bättre eller sämre på att klämma upp ungar i väggen? :devil:

Även den förbasakde geten körde med samma sak, hon prejade upp ungarna med ryggsäckar i ett hörn och sedan robbade hon dem på deras matsäck :D

Fast den belöningen är orelevant som belöning i ordets rätta bemärkelse, dvs för det du säger - väl utfört arbete.
för att djuret ska koppla godiset till en situation, dvs VARFÖR det får godis, ska det gå max 5 sekunder.

så belöning rent allmänt - visst. Fast hästarna vet inte varför de fått godis - de ser det bara som en trevlig rutin som de ser fram emot rent allmänt, per vana, i ditt fall. :)

Har ett gammalt ridskoleminne...
Vi hade en ovanligt tjurig häst som gärna klämde upp barnen i väggen när de kom in i boxen. Då en person sedan kom på att man kunde ju "betala" sig ut genom att ha godis i fick och muta med, så hästen för att få godiset måste flytta sig från boxdörren. Gissa om den hästen blev bättre eller sämre på att klämma upp ungar i väggen? :devil:

Även den förbasakde geten körde med samma sak, hon prejade upp ungarna med ryggsäckar i ett hörn och sedan robbade hon dem på deras matsäck :D

Haha, stackars barnen! :P

Det har du helt rätt i ;)
Vi använder inte godiset till inlärning på hästarna, utan när de uppfört sig väl, har allt gått åt pipan brukar det även vara svårt för hästen att stå avslappnat och fint på gången och då belönas den inte. Låter det bara bero, genom att själv vara lugn,och inte uppmärksamma dåligt beteende, eftersom skälen till detta inte alltid behöver vara hästens fel. Har hästen jobbat bra och varit avslappnad brukar resten flyta också,
Och då förlänger vi den mysiga stunden.... Sen som sagt så tror jag inte att de förknippar det heller eftersom det hinner gå en stund, men förhoppningen är ändå att förstärka "stämningen" när allt gått bra. ;)

Jag ger godis ur handen DÅ OCH DÅ, och bara när de verkligen gjort sig förtjänta av det. Exempelvis så hjälper jag min mamma att rida till vår nordsvensk, och när jag suttit upp i sadeln brukar jag börja mig fram och ge honom en liten godis just för att förstärka den positiva upplevelsen kring uppsittning så mycket som möjligt. Eller en häst som är lite svårlastad kan få en godis eller två när den låtit sig ledas in i transporten och står lugnt där inne. Men att ge den godis för att den går undan för tryck, lyfter hovar osv osv är inget jag gör, där räcker det med en klapp och uppmuntrande verbal belöning.

Något som stör mig mer med ponnyakuten är att de vuxna inte har hjälm när de rider! Hur tänker de? De är ju förebilder.

Annars ger jag min häst godis, bara när han inte tigger, och om han förtjänar det (som en belöning/förstärkning). Dvs, jag skall föra fram min hand till honom, annars får han inget.

Jag har börjat ge min häst godis när jag hämtar henne ur hagen efter att stallets enda häst som inte går att fånga flyttat in i hennes hage. Igår fick jag min belöning för det smarta draget :laugh:. Jag går ut i hagen och ropar på min kuse som glatt börjar gå mot mej och vad händer? Den svår fångade hästen som är högre i rang än min vallar bort min! Och när inte min vill gå ja då hugger hon henne i haserna... :grin: Efter några minuters smitnings försök från min häst inser hon att det bara är att ta fart och kuta till matte. Duktig pålla!!!
Om jag inte hade haft godis med senaste veckorna kan jag säga att det hade tagit låååååång tid att fånga henne! Ibalnd är godis väldigt bra!

Det där är ju så individuellt så det går inte att svara på.
En del hästar fixar att få godis utan problem och andra inte. Jag är övertygad att det beror på resten av hanteringen oxå om hästen ska bli nafsig eller inte, om hästen blir det beror inte bara på om den fått/får godis.
Mina hästar får godis om de är duktiga eller ibland bara om de gör ngt villigt och glatt, jag har inga direkta regler för det. Och ingen av dem har nånsin nafsat eller blivit dominant pga det (eller pga ngt annat heller för den delen). Bägge är unga, blir 4 i år, och den ena är hingst fortfarande. Jag har haft dem sen de var halvåret gamla.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 081
Senast: Migo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 226
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·
Hästhantering Är medryttare på en häst som tigger godis. Har jag inte godis så blir den sur lägger bak öronen och blir hotfull. Vänder baken till och...
Svar
16
· Visningar
2 836
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama