Godis eller inte godis???

Nea86

Trådstartare
Jag är en av alla de vuxna som sitter och följer programmet ponnyakuten.
Jag reagerade på att Tobbe Larsson ger hästarna godis ur handen. Han sa i nåt program att "du aldrig kan ha för mkt godis med dig".
Han ger hästarna godis när de gör rätt då han tränar dom från marken.
Jag tycker hästarna får godis i tid och otid när man ser programmet ;)
(vet ju inte vad han ger för "godis")

I höstas var jag på en kurs i Horsemanship och de sa att du absolut inte ska ge din häst något ur handen. Dels för att den kan bli naffsig och dels för att det var ett sätt för hästen att kunna "känna dominans" typ, (kommer inte exakt ihåg hur det var hon sa här).

Så vad anser ni?

Jag känner mig lite kluven... :)

Ger ni godis, och ger ni ur handen?

Sv: Godis eller inte godis???

Det är ju högst individuellt hur man vill göra. Jag ger inte godis alls. Tror ju inte att det skulle ge några "nafsiga" hästar bara för att dom får godis när dom gjort rätt utan det är när matandet blir utöver som det kan stöka till det, speciellt om man har en bufflig häst från början.

Generellt sett gillar jag inte handmatning alls just för att det gärna resulterar i överdrivet nafsiga hästar. En säkerhetsfråga, helt enkelt. Men någon gång då och då, möjligen (typ en morotsbit i samband med tränsning eller liknande). Som belöningssystem överlag? Icke.

jag undviker att ge ur handen (det händer men väääldigt sällan) för jag vill inte ha tiggiga alt. naffsiga pållar (har dessutom små barn på gården varannan vecka) jag kan därimot inte förstå hur eller varför hästen skulle bli dominant av det.

beröm får dom därimot mkt när dom gör rätt, både genom röst och beröring. vi använde oss inte av godis när jag jobbade som beridare heller, tror chefen blivit tokig om nått sådant skulle skett.

hade därimot en gammal ponny när jag va liten som mor hade lärt att stanna om man ropade havre när man red, tappade jag kontrollen skrek jag havre varpå hästen tvärstannade och vände på huvudet för en tugga (va tvungen att alltid ha havre i fickorna när jag red :D ) mkt effektivt för ett barn med begränsade kunskaper :idea:

Jag kommer inte ihåg exakt vad hon sa, men det hade att göra med något liknande sådant...

:)

Min häst får godis ur handen eftersom han kan hantera det på ett vettigt sätt. Visst kan han bli lite tiggig just när man ger honom, men han blir absolut inte nafsig och får han inget mer så ger han upp tiggandet inom en minut. Vid träning använder jag godis då och då, men bara i samband med klicker. På stallgången gör det ingenting om han tigger i en halv minut, men vid träning vill jag ju kunna fortsätta arbetet på en gång efter belöningen och då funkar det inte med tiggerier.

Överlag får han dock mest godis på stallgången, då ffa när vi stretchar vilket vi gör dagligen. I träningen så tycker jag att eftergift, en klapp och verbalt beröm är nog.

Jag är en av alla de vuxna som sitter och följer programmet ponnyakuten.
Jag reagerade på att Tobbe Larsson ger hästarna godis ur handen. Han sa i nåt program att "du aldrig kan ha för mkt godis med dig".
Han ger hästarna godis när de gör rätt då han tränar dom från marken.
Jag tycker hästarna får godis i tid och otid när man ser programmet ;)
(vet ju inte vad han ger för "godis")

I höstas var jag på en kurs i Horsemanship och de sa att du absolut inte ska ge din häst något ur handen. Dels för att den kan bli naffsig och dels för att det var ett sätt för hästen att kunna "känna dominans" typ, (kommer inte exakt ihåg hur det var hon sa här).

Så vad anser ni?

Jag känner mig lite kluven... :)

Ger ni godis, och ger ni ur handen?

Det fetmarkerade var bland det dummaste jag har hört :angel:
Det är klart att vissa hästar/ponnyer kan bli nafsiga av att få godis ur handen, och då får man ju ge dem på annat sätt (i krubban eller på marken), men det är ju ett inlärt beteende i så fall.

Mina hästar får "godis" (frukt eller grönsaker) lite närsomhelst. De frågar om jag har nåt, men om jag visar tomma händer så är det inte mer med det :D
Den ena är ett skarpt, dominant sto, men aldrig att hon har försökt visa dominans i fråga om godis, utan frågar hon också på ett trevligt, snällt sätt och accepterar när jag säger att jag inte har nåt den gången.

Min högst personliga uppfattning är att om man ständigt ger i samma situationer, då får man en häst som förväntar sig godis och då kan bli mer påträngande.

Senast ändrad:

Men hallå där! Du behöver väl inte dumförklara mig eller! Jag sa inte att jag gör på det ena eller andra sättet eller att nåt är rätt eller fel. Jag sa bara vad jag har hört och att de hade delade meningar och ville bara veta vad ni ansåg om saken.

Men hallå där! Du behöver väl inte dumförklara mig eller! Jag sa inte att jag gör på det ena eller andra sättet eller att nåt är rätt eller fel. Jag sa bara vad jag har hört och att de hade delade meningar och ville bara veta vad ni ansåg om saken.

Hur kan du få det till att jag dumförklarar dig? :confused:

Det är ju den som sagt så till dig, som jag anser är ute och cyklar :devil:

Du berättade ju bara vad du hört :p

Jag har vant mig av vid att ge godis ur handen efter att i många år ha haft en häst som åt upp folks fickor i jakt på godis. Hon blev jättejobbig att ha att göra med, även om hon inte drog i min jacka så kunde hon ta tag i någon annans. Hästen blev (än mer) respektlös. Idag har jag två av tre hästar som jag kan ge godis åt utan problem men som sagt var har jag ingen vana av att göra det. Man gör som man vill tycker jag, beroende på vad man har för häst.

Jag ger mina hästar godis ibland men har lärt in att när de kollar bort/lämnar godisen ifred får de den. Alltså, blir det inget tigg ;) Funkar bra för mig iallafall!

KL

Hej!

Min rara arabtjej får godis ur handen- helt utan problem. Hon är en mycket försiktig häst som varken tigger eller nafsar (jag tror sånt är under hennes värdighet). Sen får hon inte godis ofta, men när vi stretchar eller hon är extremt söt kan det bli lite godis.

Min förra häst, connemara, gick inte att ge godis ur handen, då var hela armen uppäten samt att hon både tiggde och försökte äta upp en. Hon kunde även bli sur om man INTE gav godis om man gjort det tidigare. Inget godis till den ur handen- där gick det knappt att ge godis på marken.

Så jag anpassar efter hästen.

/Lavinia, vars nya gillar att få godis och tar godiset med läpparna.. sååå söt

Nej, jag ger inte hästar godis ur handen, och har bett andra att inte mata min häst.

Jag tycker inte att det är fel att ge hästar godis OM man gör det med ett syfte, som en belöning och uppmuntran för att hästen presterat något, och OM man gör det på ett sätt som hästen faktiskt förstår.
Att ge hästen godis som belöning för ett bra ridpass när man skött klart den och släpper in den i boxen är ju oerhört meningslöst, liksom. ;)

Likaså att sticka åt hästen godis lite när som helst för att den är söt etc, tillför ju inget, och då riskerar nog faktiskt de flesta hästar att bli buffliga och tiggiga. (Och ja, även en häst som tigger "fint" med enbart en trånande blick blir faktiskt ganska dryg i längden... ;))

Men som en del av träning för att uppnå specifika mål, helt OK, men JAG gör det inte.
Min häst suger åt sig berömmande ord och kliande fingrar som om det vore rent socker, så det känns bara onödigt. Skräpigt i fickorna blir det också, och vad gör man den gången godiset tar slut? :o

Jag är urusel på att inte ge hästarna godis. Har nog lite halvbuffliga hästar dessutom, dock ej naffsiga än.. Men de är ju så söta och det ser så gott ut när de mumsar. Ser inget egentligt problem med saken, är bara jag som håller på med mina hästar. Min äldsta häst tycker jag är dösöt när han efter ett ridpass som avslutas med beröm vänder sig om och tittar frågande efter sin morotsbit. Eller när han automatiskt utan att jag ens visat moroten gör hela stretchpasset. Visst jag är usel, men det skadar ingen iaf:p:p

Jag har alltid gett mina hästar mycket godis o har aldrig haft några problem.
Min stora fux älslkar sockerbitar, han står o suger på tungan en halvtimme efteråt. Den njutningen vill jag inte ta ifrån honom.

Hur lyckas han hålla sockerbiten i munnen en halvtimme? :D "smälter" den inte på typ 2 minuter?

Jag ger min häst en liten godisbit när jag hämtar henne i hagen. Men bara när hon kommer fram till mig. Hon har lärt sig det och gnäggar och börjar gå mot mig innan jag ens är inne i hagen :) Och ibland får hon en liten bit i stallgången när hon gjort nått extra bra!

Jag ger min häst en liten godisbit när jag hämtar henne i hagen. Men bara när hon kommer fram till mig.

Så gör jag också och numera behöver jag aldrig gå och hämta honom. :)

Ger alltid en liten morotsbit eller liknande ihop med bettet när jag ska tränsa också. Häst hade gått med bett som han inte trivdes med innan jag köpte honom så han ville inte öppna munnen. Det problemet har vi inte kvar längre för nu är det mumsigt och mysigt att bli tränsad.

Förutom det så använder jag också morot när jag stretchar honom precis som någon annan redan hade skrivit.

Godis är bra och motiverande. :D

Det här är så extremt individuellt tycker jag.

Med godis och framförallt TIMING kan man lära hästen precis vad som helst.

Men det passar inte ALLA hästar... :devil:
Min ena häst har stora problem att i över huvud taget ta något ur handen utan att få med sig fem fingrar och halva armen.
I somras försökte jag träna på samma sätt som de tränar den bruna ponnyn i ponnyakuten. Det resulterade i att jag höll på att få fingrarna avbitna och hade en jäkligt frustrerad häst som inte alls gjorde kopplingen mellan det hon gjorde och att hon fick godis. Det passar inte henne.
För henne fungerar det istället att skrubba lite bakom örat. Då kan hon fokusera.

Min andra häst, å andra sidan har godis varit ENORM hjälp för.
Han var väldigt skygg och svårtilljänglig, litet hanterad unghäst.
Med bara några få godisbitar gjorde vi enorma framsteg på väldigt kort tid och nu räcker det med "godis-ordet": "Duktiga killen!" för att han ska känna sig nöjd med sin insats.

Så man får nog se till individen.
Och man ska vara försiktig.
Det är viktigt att få till timingen: tjänster och gentjänster. Hästen gör nåt - hästen får bekräftelse i form av godis. Att hästen har presterat bra i 45 minuter och man ger den ett äpple när man sitter av gynnar ingen.

Min häst får inte godis som belöning när han gjort något bra vid tex. inlärning - han blir helt enkelt så ofokuserad så fort han har förstått att jag har godis att det är slut på träningen så snart han fått första biten. Han får beröm i stället och det funkar lika bra som godis på den där sötpojken som bara vill få mattes uppmärksamhet och kel!

Däremot handmatar jag honom efter behag i övriga situationer, efter en ridtur tex. kan vi ofta dela på en frukt. Jag tar en tugga, han tar en tugga och sedan är det slut :D

Jag tror inte han ger godis jämt faktiskt. Han säger ofta ordet BRA till sina egna hästar.
Min egen tanke är att när man jobbar med en okänd häst så ger man godis samtidigt som man ger beröm med rösten. Så småningom tar man bort godiset och hästen får enbart berömmet med rösten.
Läser man lite om positiv förstärkning/klickerträning så färstår man metoden bättre.

Vad jag förstått så ska hästen senare "tro" att den får godis när den egentligen bara får beröm med rösten.

/M

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 084
Senast: Migo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 226
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·
Hästhantering Är medryttare på en häst som tigger godis. Har jag inte godis så blir den sur lägger bak öronen och blir hotfull. Vänder baken till och...
Svar
16
· Visningar
2 836
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama