Godartad tumör

B

BackInBusiness

Det vi trodde var en avkliad fästing på min lilla sheltiekilles hals visade sig vara en godartad tumör. Eller det var i alla fall vad veterinären sa idag. Att den är godartad alltså. Fast i nästa andetag sa han att man inte säkert kan veta förrän man tagit bort den och skickat den på analys. Och i ännu ett andetag sa han att man lika gärna kunde vänta och låta den försvinna av sig själv, vilket dessa tydligen för det mesta gör.

Men vågar man chansa? Vi bokade in en tid att plocka bort den nästa vecka i alla fall. Bingo kliar på den ibland, och det är tydligen inte alls bra, så veterinären tyckte att det var en bra idé att ta den.

Har någon annan härinne varit med om samma sak? Jag är så orolig för narkosen och att analysen ska visa att den inte är godartad.
Han är ju ändå bara 8 månader gammal och ska ha många många år tillsammans med oss!

Sv: Godartad tumör

Min hund (Beauceronhanne, 4 år) hade en sådan på bogen. Veterinären sa att de är ganska vanliga, och tog bort den med ett litet ingrepp gjort under lätt narkos. Tror han fick två små stygn som vi sen själva plockade bort.
Don´t worry! :laugh:

Ser den ut så här?
tumor%20cutis.jpg

Nånting åt det hållet! Ungefär så i storlek, men inte så mörk, eller mer åt det rosa hållet. Kanske för att den sitter där han har vit päls.

Åh, det där ser ju ut som knölen min tant har på bakdelen!
Många brukar tro att hon har en fästing, men det är det inte. Det är en liten knöl som visserligen växer, men växer långsamt och hon bryr sig inte om den öht.

Nånting åt det hållet! Ungefär så i storlek, men inte så mörk, eller mer åt det rosa hållet. Kanske för att den sitter där han har vit päls.

Åh, det där ser ju ut som knölen min tant har på bakdelen!
Många brukar tro att hon har en fästing, men det är det inte. Det är en liten knöl som visserligen växer, men växer långsamt och hon bryr sig inte om den öht.

Hunden på bilden har ett kutant histiocytom. I princip alla är godartade, men att veterinären (BackInBusiness veterinär alltså) svävade lite på svaret om den är godartad eller inte beror på att det råder lite delade meningar om hur den kan utvecklas. I många fall försvinner tumören av sig själv, men inte alltid. Min förra hund hade en liten som satt i nacken.

En av min förra hunds favoritveterinärer skrev sin uppsats om histiocytom och skriver så här:

Kutant histiocytom
Det råder delade meningar om detta är en reaktiv sjukdom eller en tumör, den vanligaste uppfattningen verkar vara att det är en benign tumör. Histiocytomet är vanligast hos unga hundar under tre år och är relativt snabbväxande. Den uppnår sin maxstorlek, 2,5cm i diameter på ca fyra till sex veckor. Lesionen sitter oftast på huvud, öron eller ben, är oftast hårlös och ibland blir ytan erosiv. Man har sett fall av metastaserande histiocytom eller multipla histiocytom, men liksom de lokala tillbakabildas dessa oftast. Regressionen går vanligtvis fort, när den väl startat är lesionen borta efter några dagar. (3,4,5,6,9,21)
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001432/01/AnkarbackElin.pdf

Tumören på hunden på bilden togs bort och skickades på analys. Därmed inte sagt att det är en sådan som TS hund har.

Precis dit jag ville komma eftersom du skrev: "hunden på bilden har ett kutant histiocytom", som om det är 100% säkert att det är det.

Nu förstår jag inte hur du menar? Hunden på bilden har ett kutant histiocytom. Det är så säkerställt som det kan bli i ett labb.

Min labbe har ett otal godartade tumörer och enda gången jag vågar "chansa" är om han får en ny exakt likadan som jag tidigare testat. ALLA andra tar jag prov på, även de som ser ut som de andra men kommer på ett nytt ställe. Antingen genom att plocka bort hela tumören under narkos, eller när vi misstänker fettknutor, att ta biopsi på vaken hund. Hitintills har vi plockat bort 6-7 knutor (samtliga godartade tumörer) och tagit biopsi på lika många. Han har även haft ett kutant histiocytom, och har ett som inte är bortplockat.

Min hund har varit sövd ca 10 gånger under sitt 11-åriga liv. Det har gått bra varje gång. Det är sällan något att oroa sig för, särskilt inte när hunden är ung och frisk :).

Veterinären sa att det förmodligen är kutant histiocytom. Och det liknar ju det på bilden, men nu när jag kollade närmare ser jag att ytan är lite "fnasigare" på Bingos. Blir livrädd att det betyder cancer. Men nästa torsdag tas den som sagt bort och skickas på analys. Då vet vi med säkerhet :)

Våran förra flat fick en godartad tumör. Tyvärr var den ganska stor när mamma och pappa äntligen for till veterinären med honom, men veterinären tog bort den och den var godartad.
Godartad eller inte, så skulle jag aldrig vänta på att den kanske försvinner av sig själv

Jag förstår inte riktigt var du vill komma? Jag skriver ju klart och tydligt att veterinären sa att det förmodligen är en godartad tumör men vi kan inte veta förrän den har vart på analys.

Philosophia visade en bild på sin hund och frågade om Bingos klump liknade den på bilden. Jag svarade ja, men vi båda förstår ju att det inte därmed är 100% säker på att det är samma sak. Att Philosophias hund har ett kutant histiocytom är säkerställt via analys, precis som hon tidigare skrev. Bingos tumör sitter, precis som du säger, kvar. Vi ska ta bort den nästa vecka, veterinären hade ingen tidigare tid. Det kan jag inte göra något åt.

Jag har alltså INTE lagt ut någon bild på det som, enligt både veterinär och i jämförelse med Philosiphias bild, kan vara kutant histiocytom på min hund.

Som sagt, jag förstår inte riktigt var du vill komma? :P

Maliby_Stacy menar inget illa :). Jag tror att hon trodde att bilden på hunden var din (det är inte min hund heller, utan en forumbekants hund). Så då undrade hon nog hur jag kunde säga vad det var om tumören ännu inte hade analyserats.

Precis som du skriver. Ett missförstånd bara :) Dessutom ser jag inte ens den andra bilden (min dator verkar vara lite knasig?) utan bara bilden på TS hund så jag trodde ju att du menade att "hunden på bilden" syftade på TS hund!
Jag blev lite fundersam faktiskt eftersom du inte brukar skriva eller hävda saker utan belägg bara sådär ;)

Okej, men nu antar jag att det är utrett i alla fall? :)

Jag hade gärna tagit bort den så fort jag upptäckte den, och jag känner mig faktiskt väldigt dum som trodde att det var en avkliad fästing. Nu har han alltså gått med den i ungefär två veckor och det känns skit att jag inte har kollat upp det tidigare. Det är alltså anledningen till att den fortfarande sitter kvar!

Tack allihop som har svarat! Det verkar vara ganska vanligt och okomplicerat. Hoppas och tror att det ska gå bra för min lilla skrutt...

Fast jag har inte lagt ut någon bild på min hund..?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 160
Senast: Rie
·
Hästvård Vi fick ta bort en av våra hästar som hastigt blev sjuk förra veckan. Vad den blev sjuk i kommer vi nog tyvärr aldrig få veta eftersom...
Svar
14
· Visningar
4 871
Senast: lizzie
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 526

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka