Godare hö???

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare lucasw
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 905
L

lucasw

Har en häst som inte äter sitt hö (bra kvalité) Hon har just varit skadad och ur form. Kan man spraya på något för att få det att få henne att äta igen? Ingen som har en huskur?

Sv: Godare hö???

Åt hon sitt hö med god aptit tidigare? Kanske kan du stimulera aptiten med extra b-vitamin? Spraya på äpplejuice kanske? Bara funderingar.

Prova med att blanda ut lite melass och spruta på. Lycka till

Jodå, hon åt tidigare och höet är detsamma. Pratade med en vet. som trodde att hon tyckte det var tråkigt att äta hö??? Tack för tipset!!!

Hade ingen möjlighet att fixa melass och B-viatminer idag så jag testade med äpplejuice och det verkade funka bra. Hon åt i alla fall hela tiden när jag var i stallet. :) Ska bli intressant att se i morgon om hon ätit upp.

Ni har kollat tänderna antar jag? Det kan ju hända en del även på kort tid, som gör att det inte är behandligt att tugga höet.

100 % säker på att höet inte är lagringsskadat? Vissa hästar är otroligt kräsna med sitt foder (med all rätt!) och minsta lilla känning att det blivit dåligt, så ratar de.

Vad bra! Hoppas det fortsätter funka. Kan rekommendera foderjäst ifall du åker till t ex Granngården och handlar. Finns alla b-vitaminer i och lite annat nyttigt också. Även bra för mage och hovar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 546
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
419
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka