Goda råd dyra! Tre ska bli en.........

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fenestra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 739

Fenestra

Trådstartare
Ska köra damen till station nu på onsdag, beräknas gå i brunst på söndag.. MEN har blivit så fruktansvärt ambivalent gällande hingstval! Nybörjare inom avel så man är så rädd att det blir "fel".

Hon är e: Feliciano ue : Robin Z.. 163-164 visad klass 1.. bra skritt, traven inte lika bra samt mkt god galopp.. Rejäl dam samt ngt kort, ej tung eller lågställd!
Lugn och trygg på backen dock het i ridningen! Hon lever för att hoppa! Rädd om sig.. Vill ha en framtida hopphäst med mkt kapacitet och kanongalopp (vem vill inte det?:))
Planerar för två eller tre föl som ska behållas dock med reservation om det blir hingstar( måste då vara attraktiv för köpare).
Just nu står det mellan Jaguar Mail, Caressini L och Aerline H.
Lite olika killar men jag tror att det skulle fungera bra...

Så snälla någon hjälp! Vad är smartast samt bäst match tror ni?
Tips på andra hingstar går också bra dock är det hennes första och vi börjar sent så inte fryst, naturlig eller halvbra simmare!

Tack tack på förhand!

Sv: Goda råd dyra! Tre ska bli en.........

Jaguar Mail kanske? Även om hon inte så tung själv så låter det på stammen som det inte skulle vara fel med lite lättare blod!

Jaguar Mail kanske? Även om hon inte så tung själv så låter det på stammen som det inte skulle vara fel med lite lättare blod!

Ja det var lite tanken! Båda herrarna är ju rejäla killar ( Fille och Robin)! Man vet ju inte ännu vad Caressini L lämnar han själv ser på de nyare bilderna mycket fin ut med lååånga ben!

Aerline-barnen är mycket fina och han borde ju finnas kvar ett tag till i landet....

Jag hade tagit Aerline H på första försöket. Han är A-premierad för året och har egna fina prestationer. Jaguar Mail tror jag finns kvar även nästa år (observera tror, då jag inte vet hur Flyinges samarbete ser ut med Brullemail). Caressini L har jättefin stam men det bör gå att vänta ett år till då det är en oprövad hingst.

Tror att du med alla dessa tre hingstar får en högställd individ med bra galopp och hoppförmåga.

Tack för ditt svar! Jo det är ju det att han visat att han nedärver bra!(Aerline) det vore bara så snöpligt om man "missade" Jaguaren! Tror ju att han blir kvar om det går bra med Peter...

Tack även till dig Mabuse för ditt svar!

Du har ingen bild? Hur ser hon ut exteriört? De tre hingstarna du nämner är ju rätt olika till utseendet. Vill du ha en allroundavkomma är kanske Aerline H det bättre alternativet, men de andra två har kanske vassare prestationsstam i hoppningen (åtminstone tror jag de har "hetare" stammar i ev köpares ögon)

Jag har ingen bild som jag kan lägga ut där man ser hur hon ser ut... vi har bara haft henne ett kort tag.. Hur ska jag beskriva lite mer ingående? Bra halsansättning... dock ngt rak hals... lite brant bog.. hon har brett mellan frambenen och har bra djup, gott om plats för hjärta/lungor
En mkt rejäl och härliga rumpa, välmusklad trots att hon inte rids nu.. bra kors..
Jaguaren går ju 1.50 nu och kommer nog kunna gå hela vägen.. Caressini med tror jag om han håller...
Aerline är ju ett mer säkert kort då han är multitalang men håller med om att han kanske inte har samma "sting" som de övriga..
Då hon själv är utpräglad hopphäst så är ju risken stor att det inte blir nått om jag tar en mer allround..
Det är ju detta som är så svååårt

Har du sett Aerline live? Tycker att det är plenty med sting i honom! Fördelen med honom jäntemot de andra är grundgångarterna, jag tycker i ala fall att de är väldigt bortglömda i hoppaveln. Ingen förlorar på att en hopphäst kan trava vackert :)!

Har du sett Aerline live? Tycker att det är plenty med sting i honom! Fördelen med honom jäntemot de andra är grundgångarterna, jag tycker i ala fall att de är väldigt bortglömda i hoppaveln. Ingen förlorar på att en hopphäst kan trava vackert :)!

jo det är sant:) Jag har ju inte sett honom live... tyvärr... jag har kollat upp de avkommor jag kunnat hitta etc... sen är det ju så att med samma matchning av hingstar överlag så hade man ju vetat bättre vad de kan och inte kan.. Jag tycker ju att han är en mkt fin kille annars hade jag inte haft honom i åtanke..
Men marknaden kanske är hetare på J eller C??
Men just nu är det första bebisen... Sen vet man ju inte vem/vilka som kommer kunna ge barn som har förmågan att med rätt ryttare kunna gå hela vägen.. med rätt sto också givetvis...

Fast ärligt talat, Även om Aerline är en multitalang så har han ju en ganska hoppinriktad härstamning... Jag skulle se honom som en hopphäst med bra gångarter som bonus!

Vad marknaden vill ha behöver man nog vara siare för att veta. Det är uppfödarnas dilemma, att kunna förutse vad köparna vill ha om X antal år...

Fast ärligt talat, Även om Aerline är en multitalang så har han ju en ganska hoppinriktad härstamning... Jag skulle se honom som en hopphäst med bra gångarter som bonus!

Vad marknaden vill ha behöver man nog vara siare för att veta. Det är uppfödarnas dilemma, att kunna förutse vad köparna vill ha om X antal år...

Jo det är ju Cortez och Nimmedor sen Abgar(?) jo han har god härstammning!!!
Jag utgår ju ifrån att kunna behålla själv men könet kan man u inte styra..

Vilken av killarna tror du mest på? Samt är det ngn av dem som du inte tror på lika mkt?

:D
Jadu, jag har själv valt Aerline till mitt halvblodssto.
Hade jag haft plenty med pengar på kontot hade jag valt Jaguaren till mitt fullblodssto (hon betäcks inte om i år).
Caressini har jag inte så mkt kunskap om, men han är säkerligen jättebra han också.

OM du tycker alla tre skulle kunna passa till ditt sto, varför inte dra lott? ;) :idea:

:idea: Jag har funderat på det faktiskt! Fast då låter jag barnen dra lott, de har mer "tur" än mig.... jag drar alltid nitlotten..
Men det kan jag nog inte berätta sen... "hur valde du hingst" ...
-Jag lät barnen dra lott, det låter lagom seriöst;)

Dock tror jag på alla tre även om de är olika dock ett litet litet frågetecken kring massan hos eventuell Aerlineavkomma... Men jag tror ändå att det skulle bli en mkt mkt trevlig sporthäst..

Så du valde Aerline, den lyckliga damen som är mor till din For Feeling "bebis"?

Ja, jag valde Aerline till henne. Hade hon varit mindre och framförallt haft ett mindre möderne, så hade jag kanske vågat prova Jaguaren på henne också. Men som det är nu, när FF-barnet närmar sig 170 med stormsteg redan som 2-åring :eek: så finns inte en chans att jag vågar testa en såpass stor hingst.

VAD är frågetecknet om massan på en Aerlinebebis, menar du??

jo vår dam är ju "bara" mellan 1.63-1.64 samt hennes mor är 1.63 så det ska gå bra för vår del..

När det gäller massan så har några som jag känner sagt att de tycker att han är lite kralig och då vårt sto inte är tunn heller så skulle det kunna bli tungt.. Men som sagt de barn jag sett är riktigt fina...
Tycker ju själv att Aerline är riktigt snygg och det är ju inte många hoppehingstar som har 42 poäng heller...

Jaguaren tävlar i helgen... samlas på måndag... vet inte om det påverkar sperman? *jag är ju så dålig på det*

Nej gott folk det blir nog med största sannolikhet Aerline H i år!

Så får de andra två gossarna "slåss om det" nästa säsong om allt går bra med fölning osv... om hon nu tar sig vill säga!

Tack för era svar!!

Skickar ju alltid mitt sto till seminstationen som Caressini bor på, så jag träffar ju honom och vet. ganska ofta. Har aldrig träffat någon så trevlig hingst som honom! Cool, riktigt biffig men samtidigt oerhört lätt och smidig. Är ju gaaaaanska stor nu :angel: försökte mig att hitta manken på honom under alla muskler uppe i himlen, men lyckades inte lista ut hur hög han var (är själv 171 cm) men kom till slut fram att han alla gånger är över 175, så han bör ju lämna lite storlek iaf. Trots sin storlek så har han fantastisk ridbarhet (hoppas mig få sitta på honom nån gång i mitt liv :angel:) och iställning!
Är dock inte alls säkert att han förblir i Sverige då Holsteiner-förbundet vill ha ner honom till 70-dagars prov och ägarna vet inte vad dom ska göra. Vet. vill ju naturligtvis ha kvar honom på seminstationen och det vill jag med, för jag tänkte nog ta honom till mitt sto nästa år om allt går vägen.
Åker till seminstationen imorgon med mitt sto. Ska försöka knäppa några bilder på honom om jag kommer kommer ihåg :D:angel::angel:
Jag tror iaf att Caressini absolut inte skulle vara ett dåligt val :idea:

NEJ!!! De får ju inte skicka iväg honom! vill ju absolut ha en bebis efter honom och det är ju inte alls säkert att han kommer vara tillgänglig om han åker ner.....

Vad göra nu..... får köpa ett sto till:idea:;)

Skämt å sido.....

Vore jätte kul med bilder!!!!

Haha tänker precis likadant :D Ska försöka tjata på Henrik (Veterinären på seminstationen) att dom inte skickar iväg honom :crazy::p Anledningen till detta är ju för att han är så fin :love: Annars brukar ju Holsteiner-förbundet vara väldigt kräsna när det gäller hingstarna.. Men..

Men...??

Ide´eller men... han är fin?

Jag har ju inte bokat ännu så jag kan ju ändra mig då Aerline borde med allra största sannolikhet vara kvar nästa år också....

Har ju hört vilka fler ryttare som skickat ston till Caressini och det gör ju honom inte heller mindre intressant!:angel:

Liknande trådar

Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 590
Avel Mitt sto är skadat och nu måste jag snabbt bestämma mig för hingst om jag ska hinna betäcka. Jag vill ha massa förslag! Sto: Aerline...
Svar
17
· Visningar
2 262
Senast: Zog
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 617
Senast: Fredag
·
Avel Hej, jag var inne här för längesen och startade en tråd. Men hittade tyvärr inte den så jag skapar en ny. Min häst har gått o skadat... 2 3
Svar
45
· Visningar
5 842
Senast: Rifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer