God smoothie?

Rie

Trådstartare
Jag hade tänkt mig att bli lite mer nyttig och dricka en smoothie till frukost, tex.
Så idag gjorde jag en efter vad jag läst mig till på nätet. Vaniljyouhurt(aldrig smakat förr), jordgubb, banan och mango - men herrejesses så sött det var!
Var för sig är de väl goda men tillsamman blev det för mycket.

Jag är en sådan som gillar 85% choklad och dricker the utan socker så det där var ingenting för mig.
Vad finns det för goda, fräscha smotthieblandningar för mig? Som är nyttiga då alltså, de övriga kan jag vara utan....
Förslag?
 
Sv: God smoothie?

Jag gör oftast bara på vanlig naturell (mild) yoghurt, banan och jordgubbar. Är man inte van vid sötma så är vaniljyoghurt och banan väldigt sött tillsammans, kan tänka mig att det blir ännu mer med mango.
Ibland har jag yoghurt, banan och proteinpulver med chokladsmak, men det är nog också i sötaste laget för frukostsmoothie.
 
Sv: God smoothie?

Standard smoothisen hemma hos oss är frikostigt med frusna hallon och blåbär som mixas med mjölk och lite socker efter smak. Det är nyttigheterna i bärena vi är ute efter med denna.
 
Sv: God smoothie?

Ta naturell yoghurt istället! 10 eller 3,5%-ig. Extra socker behövs absolut inte. Jag brukar variera mina med en bas på frysta hallon och sedan tar jag i vad jag har. Nektarin är supergott. Mango eller frysta jordgubbar också. Blåbär nu när det är säsong. Banan tycker jag ger en jolmig smak. En skvätt mjölk (eller grädde om du är lagd åt det hållet) kan behövas för att göra smoothien lösare.
 
Sv: God smoothie?

Banan och mango är sött så undvik dem eller ta inte för mycket, likaså smaksatt yoghurt.

Använd vanlig yoghurt eller fil, fryst frukt eller bär efter smak och lite juice. Vinbär, hallon, blåbär, jordgubbe, björnbär, päron ( den har jag inte fryst går bra att lägga i hel). Banan använder jag ibland för konsitensen och för att söta med. Ibland så lägger jag i ett rått ägg för få smoothin mer mättande, 1 ägg per 5-6 dl smoothie påverkar inte smaken i någon större utstärkning.
 
Senast ändrad:
Sv: God smoothie?

Här är en nyttig och mättande. Funkar bra att göra kvällen innan om man vill ha den klar direkt.

2 dl fryst spenat/grönkål
1 lime (saften)
1 apelsin (saften)
1 msk riven ingefära
1 banan
1 dl fryst mango
4-5 dl vatten.
Mixa!

Denna känns inte sötsliskig alls. Utan fräsch och "bra" på nåt vis.
 
Sv: God smoothie?

När jag ersätter en måltid med smoothie så händer det att jag låter ca en halvdeciliter havregryn ligga i blöt i lite mjölk en stund och mixar det tillsammans med resten för att få det mer mättande. Jag använder oftast lättkvarg och mjölk och frukt eller bär som smaksättning(frysta hallon är mums!). Socker behövs inte, i synnerhet inte om det är banan i.
 
Sv: God smoothie?

Ersätt vaniljyoghurten med naturell dito och ta avokado istället för banan. Havregryn är bra också, som Dentaku tipsade om.
 

Liknande trådar

Mat Jag kan väl inte vara den enda som gillar smoothies ;) Dricker det så gott som varje dag, och har ofta en grund på fryst banan. Älskar...
Svar
4
· Visningar
537
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 344
Äldre En tid har jag hört folk säga att cola zero som inte innehåller socker eller kalorier är nyttigare än tex sockerfri apelsinjuice. Jag...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 512
Senast: ameo
·
Småbarn Hur gör ni med era barn när det gäller mat och annat ätbart som godis, glass, chips osv? Hur gammalt ditt barn är är väl oxå nått som...
2
Svar
30
· Visningar
6 675
Senast: Sandra78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp