God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Skönt att hästaran är flyttade jag hade varit skogstokig!
Oavsett vad du betalade så betalade du för att dina hästar skulle få mat.
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Det är ointressant vad man betalar. Hästen skall ha vad man har kommit överens om. Om stallägaren tycker att denne inte får ekonomin att gå ihop så höjer man hyran. ALDRIG att man underlåter att ge hästarna vad dom behöver. Jag skulle flytta hästarna omågende och inte vara rädd för att berätta varför jag flyttar dom, jag har väldigt lite tålamod för puckon som inte kan ta hand om djur dom har i sin vård.
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

*Kl*
Intressant och läsa vad ni får betala för att ha hästarna inhyrda i ett stall.

Jag och min sambo funderar på att flytta till en lägenhet (ute på landet) som ligger på gården till en Herrgård. Där finns även stall och jag tyckte det hade vart lättvindigt att även ha hästarna på gården, men när ägaren sa att det kosta 1500kr/häst i månaden då backade jag. Tyckte det skulle bli dyrt med 3000kr/månad för att ha hästarna där även fast strö och hö ingår (vet inte om annat också ingår.)

Det är väl så att ja är bortskämd med att ha eget stall och eget hö. Betalar inte ens 1500kr för båda ihop i månaden som det är nu :P
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Härligt att höra att det löste sej så smidigt.Lycka till med pållarna i det nya stallet:)
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Håller med! Man ska få det man betalar för!
Där jag bor kostar box ca 500-600 kr och då ingår bra hagar, paddock, varm sadelkammare och att man hjälps åt med utsläpp/insläpp/lunch.
Hö kostar ca 500 kr i månaden (9 kg per dag)
Så i mina trakter skulle det inte vara "för billigt" med 2500 kr helinackordering.
Skönt att höra att det lösate sig så snabbt! :) Får man fråga vad du betalar i det nya stallet och vad som ingår?
Jag flyttar till nytt stall idag :) Det är 10 boxar, varm sadelkammare, modernt stall, paddock, 1600m travslinga som vi även få rida på och skrittmaskin :D Hon som äger stallet har travhästar i travträning (sina egna) vi delar på utsläpp mm 500 kr/mån. Även bete utanför dörren :)
Så alla här bor INTE i Stockholm ;)
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Håller med! Man ska få det man betalar för!
Där jag bor kostar box ca 500-600 kr och då ingår bra hagar, paddock, varm sadelkammare och att man hjälps åt med utsläpp/insläpp/lunch.
Hö kostar ca 500 kr i månaden (9 kg per dag)
Så i mina trakter skulle det inte vara "för billigt" med 2500 kr helinackordering.
Skönt att höra att det lösate sig så snabbt! :) Får man fråga vad du betalar i det nya stallet och vad som ingår?
Jag flyttar till nytt stall idag :) Det är 10 boxar, varm sadelkammare, modernt stall, paddock, 1600m travslinga som vi även få rida på och skrittmaskin :D Hon som äger stallet har travhästar i travträning (sina egna) vi delar på utsläpp mm 500 kr/mån. Även bete utanför dörren :)
Så alla här bor INTE i Stockholm ;)[/QUOT

Nu blev det ju inte helinakordering men det gör inget.Fick ju ändå åka ut varje dag i förra stallet för att kontrollera att de var mätta och inte stod med blöta täcken på.Spån ingår inte heller men det är roligare att köpa själv för då kan jag ösa in hur mycket jag vill!Det snåla de ochså på i förra stallet(hatade att höra broddarna gnissla i golvet)2500 i mina trakter är mycket på största ridskolan här tar de 2200 men då ingår inte hö(Men då ingår tillgång till ridhuset)

Det roligaste med det hela är att jag "bara" betalar (Nu kommer storstadsbona bli sura igen:( )1600kr i nya stallet:banana:

När jag var ut i går så var de så mätta att det var lunch hö kvar...
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Jag råkade ut för samma sak en gång för ett par år sen. Min häst stod inhyrd i ett stort inackorderingsstall som vekade så himla fint och professionellt skött. 10 kg hösilage ingick i hyran, men jag ville ge min häst mer och betalade därför extra för 5 kg till. Tyckte efter ett tag att det såg lite lite ut när de slängde ner kvällsgivan ( han skulle då ha 6 kg ) och började därför kontrollväga denna under ca 2 veckors tid. Upptäckte då att det endast, som mest, var 4 kg i hans kvällsgiva. SOM MEST! Ibland var det bara 2 kg. Till saken hör att jag fått reda på av tjejen som jobbade där att de inte alltid vägde upp varje giva, för det skulle ta för lång tid (hade 25-30 hästar i stallet) utan bara slängde ner på måfå. Och då blev alltså resultatet att min häst fick för lite. Och detta trots att jag betalade extra för för hösilage till min häst! När jag flyttade dit fick jag veta att all mat vägdes upp till varje måltid! Konfronterade då stallägaren om detta, vilken naturligtvis nekade till detta, och blev jättesura. Jag skällde ut dem och flyttade hästen nästa dag! Nä, efter det låter jag ALDRIG någon annan väga upp maten åt mina hästar! Idag har jag dem hemma och på fri tillgång till grovfoder!:banana: Så underbart skönt!
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Usch va ARG man blir när människor inte är ärliga och gör vad som är överenskommet. :mad: Istället för att snåla får de väl höja hyran då om de anser att det inte täcker kostnaderna!

Jag har vart med om stallägare som snålat och stått i stall med andra som tagit mer än de betalat för och det är också så j*vla dåligt och lågt! Det är inte acceptabelt att svälta hyresgästens hästar och det är inte okej att ta mer hö och strö än vad man betalt för. Stallägaren i detta fallet hade inget påslag utan det var självkostnadspris som gällde vilket jag tycker är väldigt hyggligt! Kul då när stallägaren får betala för hyresgästernas hästar och därmed går back. Det systemet finns inte kvar idag för en del människor är bara så snåla och egoistiska. Det straffar sig att vara snäll och godtrogen...
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Bara för att retas lite så kan jag säga att jag betalar 1200;-/månad för att ha min häst i en stor box på en ridskola. Då ingår allt foder dom har hemma, strö, in/utsläpp, alla fodringar, värmd sadelkammare, tillgång till ridtält och spolspilta :D Dock blir det egentligen för lite utevistelse då dom är ute ungefär 6-7 timmar. Känner igen mig i det Anna Karlsson skrev med maten. Har haft min häst där i nästan 3 år och för några månader sen fick jag känslan av att hästarna inte fick frukost 3 dagar i veckan för att dom aldrig stod och åt i hagen när jag kom till stallet tidigt. Utom dom dagarna när hon som hade stalltjänsten visste att jag skulle lkomma tidigt på morgonen. Känns som jag blivit lurad i tre år liksom. Ska flytta honom om en vecka, men inte på grund av detta.
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Nu har jag hästen utlånad men när jag hade min stallplats så betalade jag 700:-...
Då ingick fri tillgång till spån och ensilage.. Både fritt i hagen och man får lägga in i boxen så mycket man vill..

Vi turades om 5 st med in-utsläpp...

Stallet ligger nära centrum.... Medelstor stad...
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Bara för att retas lite så kan jag säga att jag betalar 1200;-/månad för att ha min häst i en stor box på en ridskola. Då ingår allt foder dom har hemma, strö, in/utsläpp, alla fodringar, värmd sadelkammare, tillgång till ridtält och spolspilta :D Dock blir det egentligen för lite utevistelse då dom är ute ungefär 6-7 timmar. Känner igen mig i det Anna Karlsson skrev med maten. Har haft min häst där i nästan 3 år och för några månader sen fick jag känslan av att hästarna inte fick frukost 3 dagar i veckan för att dom aldrig stod och åt i hagen när jag kom till stallet tidigt. Utom dom dagarna när hon som hade stalltjänsten visste att jag skulle lkomma tidigt på morgonen. Känns som jag blivit lurad i tre år liksom. Ska flytta honom om en vecka, men inte på grund av detta.

Visst är de lite jobbigt att ha den där känslan om att dom kanske snålar på maten?
Det har gått över en månad sedan jag flyttade dem och unghästen (Som är Arab/pre)Börjar bli jätte fin i kroppen på bara en månad!Hon har fyllt ut rejält...När de från andra stallet åker/rider förbi hejjar dom inte så det tycker jag är jätte jobbigt då det inte är jag som gjort fel...Det var dom som började spä ut höet med halm dom dagar dom visste att jag inte skulle komma..
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Så det är gratis med foder, arbetstid, material, slitage, el etc bara för att det är på landet? Interesting.

Är hyran satt till 2500 är det så oavsett vad du tycker. I min närhet finns en toppen western anläggning m ridhus, rundkoraller, tränare stooora hagar fullservice m fri tillgång på foder för samma pris dvs 2500 med möjlighet till att arbeta av delar utav hyra så runt om oss (Norrköping) ligger fullsevice hyra på mellan 2500-3500:-

Har man avtalat den hyran så har man punkt.

Till ts: Jag skulle flyttat mina djur, skulle aldrig kunna lita på den stallägaren igen :devil:

Såg när jag fortsatte att läsa tråden att du flyttat hästarna, skönt
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Visst är de lite jobbigt att ha den där känslan om att dom kanske snålar på maten?
Det har gått över en månad sedan jag flyttade dem och unghästen (Som är Arab/pre)Börjar bli jätte fin i kroppen på bara en månad!Hon har fyllt ut rejält...När de från andra stallet åker/rider förbi hejjar dom inte så det tycker jag är jätte jobbigt då det inte är jag som gjort fel...Det var dom som började spä ut höet med halm dom dagar dom visste att jag inte skulle komma..

Ja det är väldigt jobbigt. Speciellt när man inte riktigt vet heller. Hästarna i stallet tunnade aldrig ur, men vi tog tid på hur länge hästarna äter på morgonen ute i hagen och det kunde ta två timmar innan dom ätit upp allt som slängt ut till dem i hagen och när hon hade stallet kunde jag ibland komma dit en halvtimme efter henne och då stod inte hästarna och åt, vilket är väldigt konstigt. Min häst brukar kunna ta en pinne och äta på då och då när vi är ute och rider, men dom dagarna hon hade stallet drog han mot grenarna. Det är ju synd om hästarna, dom får väl magsår och allt möjligt.

Nu har jag i alla fall flyttat till ett annat stall där jag trivs suveränt. Känner mig väl mottagen där och hästarna har fri tillgång ute i hagen och dom går ute ungefär 12 timmar om dagen! Toppen tycker jag.

Hoppas du trivs i nya stallet i alla fall :)
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

2000kr/mån, precis utanför Göteborg, ink. insläpp - utsläpp alla dagar, en dressyrpaddock och en hopppaddock, hinder i plast, hage på 28 ha, fri tillgång till hö, tvättmaskin, varmvatten och en torvbal/vecka ingår.
Man ska inte sluta leta innan man hittar bra och billigt :D

I vårt tidigare stall hade man 15 min bussresa från centrala Göteborg, 5 min gång till stallet, 7 stora hagar, en halv halmbal/dag, fri tillgång på hösilage, korn och havre. Fotbollsplan-stor paddock med mycket bra ljus och uppvärmd sadelkammare med larm. schemalagda utsläpp-insläpp och fodring på helger och kvällar. Pris: 1750kr/mån, 500kr/mån sommarbete. :D

Inte för att ta ögonen från ämnet. Finns aldrig en ursäkt till att få hästarna att fara illa! :mad:
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Då kommer nog alla bli ganska chockade nu :d Vi betalar ca 600kr / månaden för Boxplats, hö , strö , extra kraftfoder , in/utsläpp , mockning . 3 ridhus + 1 paddock där man alltid har plats att rida :D ( Hoppas jag inte gör stockholms borna besvikna nu :( )
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Då kommer nog alla bli ganska chockade nu :d Vi betalar ca 600kr / månaden för Boxplats, hö , strö , extra kraftfoder , in/utsläpp , mockning . 3 ridhus + 1 paddock där man alltid har plats att rida :D ( Hoppas jag inte gör stockholms borna besvikna nu :( )

AVIS!! :bow::bow:
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Då kommer nog alla bli ganska chockade nu :d Vi betalar ca 600kr / månaden för Boxplats, hö , strö , extra kraftfoder , in/utsläpp , mockning . 3 ridhus + 1 paddock där man alltid har plats att rida :D ( Hoppas jag inte gör stockholms borna besvikna nu :( )

Jo det tycker jag du ska hoppas på!!!!

Dessa hemska priser en del vill ha för samma sak.
Jag var på ett mindre stall runt där jag bor och dom ville ha mycket pengar för stall hage in utsläpp. Inget foder inget strö. Inga körvägar att tala om då jag inte rider och måste ha vägar utan tung trafik iaf på dagarna. I en liten håla med hur långt som helst till allt.

Ska kolla på norrköping tror jag :D inte helt fel på den där western anläggningen :D lagom pris med ;)
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

ojoj...
jag betalar 850 kr månaden för fri tillgång på toppen ensilage, havre, korn, kli, strö, paddock med hinderpark, stoooor box, in & utsläpp, transport.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp