God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Då känner jag mig dyr helt plötsligt som tar 1500 kr/ per häst. Då finns paddock och uppvärmd sadelkammare. Allt utom kraftfoder ingår (och mockning om dom går inne). 4 fodringar om dagen osv. Jag hade fått betala för att ha inhyrda om jag skulle ha en billigare hyra tror jag..

TS: Skönt att allt löst sig till det bästa för er!
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Hej en häst ska minst ha 1kg torrsubstana Hö 1,2 per 100kg häst. Ger man hösilage och vattenhalten är 75% ökar man givan så hästen minst har 1kg torrsubstans per 100kg häst!!Resten är vatten. Enligt djurskyddet
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

ha vad avis jag blir på en del:) fast jag betalade ca 1600-1800 i månaden då ingick in och utsläpp fodringar och hö och halm fast jag betalade för hur mycket jag använde, och min häst fick massor med mat dock inte ute då fick de ca1kg per häst, alla gick i flock.
paddock fanns utan belysning.
Ska bli spännande att se när jag så småningom skaffar häst igen.
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Hej en häst ska minst ha 1kg torrsubstana Hö 1,2 per 100kg häst. Ger man hösilage och vattenhalten är 75% ökar man givan så hästen minst har 1kg torrsubstans per 100kg häst!!Resten är vatten. Enligt djurskyddet

ifall detta stämmer så låter det som en "Överlevnadsgräns" jag menar. 1kg hö per 100 kg häst..

Anta att en häst vägen 400kg = 4 kg hö..? Per dygn?!!?
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Då kommer nog alla bli ganska chockade nu :d Vi betalar ca 600kr / månaden för Boxplats, hö , strö , extra kraftfoder , in/utsläpp , mockning . 3 ridhus + 1 paddock där man alltid har plats att rida :D ( Hoppas jag inte gör stockholms borna besvikna nu :( )

finns det så billiga stallplatser? :eek:

*absolut inte avis. Jag gillar att betala 3150 kr i månaden för en häst* :grin:
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Då kommer nog alla bli ganska chockade nu :d Vi betalar ca 600kr / månaden för Boxplats, hö , strö , extra kraftfoder , in/utsläpp , mockning . 3 ridhus + 1 paddock där man alltid har plats att rida :D ( Hoppas jag inte gör stockholms borna besvikna nu :( )

Inte besviken men väl fövånad, 600 sek. Hur i hela fridens namn kan stallägaren gå med vinst? Räknar vi med 10 kg hö omdagen är ju det 300 kg per månad, räkna 1 kg kraft (färdigfoder) 30 kg, strö måste väl vara egen halm? Räknar vi jättelågt med 1 kr per kg hö, 3 kr per kilo kraft, 0,50 sek per kg halm så så ligger det ju redan på ca 450-500 sek. Var finns lönen för den som mockar och släpper in/ut. Eller kostnaden för underhåll av anläggningen? Är det vitt försvinner ju dessutom 25% i moms från de 600 sek
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Nu är det ju inte det som står..
Det står att en häst ska ha 1 kg torrsubstans per 100 kg. Allså hö helt utan vatten (vilket mer eller mindre inte finns).
Ensilage består av närmare 75% vatten så krävs det 4 kg ensilage för att få 1 kg torrsubstans
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Usch för att man gör så mot hästar. Och vad tjänar man på det?
Skönt att de bra ställena att ha sin häst på är fler än de dåliga
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Nu är det ju inte det som står..
Det står att en häst ska ha 1 kg torrsubstans per 100 kg. Allså hö helt utan vatten (vilket mer eller mindre inte finns).
Ensilage består av närmare 75% vatten så krävs det 4 kg ensilage för att få 1 kg torrsubstans

ok, då förstår jag :P nu när jag gick tillbaka och kollade så ser jag ju faktiskt att det oxå står det :P

men då blir det alltså om man antar att silaget har vattensubstans 75%
till 400 kilo häst 4kg per 100kg = 16kg hö/dygn? eller är jag helt ute och cyklar? :P
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

ifall detta stämmer så låter det som en "Överlevnadsgräns" jag menar. 1kg hö per 100 kg häst..

Anta att en häst vägen 400kg = 4 kg hö..? Per dygn?!!?


Tyvärr är det sant. För det jag kan berätta i efterhand har min unghäst växt ca 1 decimeter sen jag flyttade henne. Var så förvånad att hon inte växte..
Men nu har jag Facit... Hon gav överlevnads dosen ....
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Har eget stall, 5 boxar och 5 hästar, med eget utsläpp, utfodring, mockning, Fri tillgång på hösilage på dagtid ca 14-15 tim om dagen, ridvägar i skogen tillgång till grannens belysta padock ca 4 min gångväg från oss! Kan inte bli bättre!!!!!:):):) Skulle inte vilja ha stallplats hos någon annan, Lycklig att få ha hästarna på gården så jag vet hur dom sköts och hur mycket mat dom får.
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Gräs består av ca 75 % vatten (=TS 25 %), hösilage ca 30-60 % vatten (=TS 40-70 %) och hö ca 16 % (=TS 84 %).

Nu finns det ju hösilage med låg torrsubstans, men har märkt att det vanligaste är att TS ligger på 55-70 %. Själva fodrar vi med hösilage som har torrsubstans på drygt 60 %.

Tillägg: såg nu att detta var en lite äldre tråd som återupplivats, så mitt inlägg kom en aning sent!
 
Senast ändrad:
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

möjligtvis lite efter med att kommentera, och ot.
Där jag står nu betalar man 2400 (2100 utan täckesbyte), har 2 stallpass/vecka (1 morgonhelg ibland), får grovfoder, kraftfoder och halm. fri tillgång :). stort ridhus och MKT nära stan, så hon innan tog ett onormalt högt pris tkr jag... Vi mockar och påsar mat, så vi vet att de får maten de ska iaf :) det är inte alls dyrt för ett stall nära stan i uppsala !:)
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Det är ju för hemskt! Du kan ju anmäla, fixa bara vet intyg på att djuren utsatts för lidande. Hon bröt ett avtal under en lång tid trots att du underrättat henne om läget. Såna människor ska inte ha hästar!

Skönt att höra (läsa) att du flyttat hästarna och att de redan mår bättre :)
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

vad tråkigt, men skönt att det löste sig för dig och hästarna! Förstår inte hur stallägaren kunde låta din hästar "svälta" Denna måste ju ha fattat att du skulle märka att något var fel när du köper foder och hästarna bara faller ur!!! Usch.....
Jag själv hyr ut stallplatser och jag skulle aldrig komma på tanken att göra något liknande!!!
Iofs så gör häst ägarna allt själv med sina hästar men foder köper dom av oss.

Håller tummarna att du eller någon annan inte behöver vara med om något sådant!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp