God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

A

Anna Karlsson

Hej Alla
Är ny här därför jag måste prata av mig...
Jag fingerar alla namn i denna berättelse...

2006 lade jag ut en annons om stall plats till en ponny som vi bestämt att vi skulle köpa..Fick kontakt med en jätte trevlig kvinna i staden vi bodde.Hon hade stall på sin pappas gård som hon hade sina hästar i och även hyrde ut...Hon hade full inakordering sa hon..Allt ingick(Hä ,strö,Korn,Mockning,In och utsläpp)..Åren gick ponnyn såldes och i ställe blev det en D-ponny och en pre-blandning unghäst...nu är vi ungäfår framme vid slutet av 2008-2009.Dottern på gården lånar ofta D-ponnyn..Lånar prylar(kommer till dressyr träningen med en kandartygel för att dottern på gården bytt ut prylar på tränset)Jag börjar lägga ut vitaminer mineraler och andra kostillskott till den ny inköpta unghästen.Allt uträknat enligt foderstat...Mycket försvinner inget stämmer med det jag lägger ut..Lägger ut exakt vad som ska gå åt under 1v till mina 2 och dottern sms efter3 dagar att det är slut.2008 kommer ett varnings tecken från personer som ska på börja inridningen av min unghäst..:Vad tunn hon är?
Jo hon är lite tunn men hon hade växt ganska kraftigt på höjden..Avmaskar och tar dit vetrinär...Säger till stallägaren att ge mer hö på vet inrådan...Köper själv lucern för att komplettera...Jo hon går upp lite men är lite tanig...Betet kommer och hon blir kraftigare i slutet av 2009...

Till vintern tunnar hon ur igen...Fortsätter med lucern....Funderar varför hon inte blir nå kraftigare....

Börjar åka ut varje kväll för att kolla vad mina hästar får i kvälls giva i hö...
Gissa vad jag mätte med hö vågen?


900gram till unghästen och 800gram till D ponnyn:devil:
Ringde upp stallägaren och frågade om det var kvälls hö...Hon ljög och sa att det inte var kvälls hö...Vet ni varför jag vet att hon ljög?


I de andra hästarnas boxar(som jag ocshå vägde)låg deras kvälls giva.


Åkte ut igen på en torsdag(hon vet att jag aldrig kommer på en Torsdag)
Då hade hon spätt ut mina hästars hö med havre halm...

Är så fruktansvärt less på denna människa...Varför gör hon detta?Hon har 8 hästar i stallet och jag betalar halva hennes inkomst på hennes stall då hon har 4 inhyrningar....Jag kan säga att jag betalar ca 5000kr i månaden...
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Du betalar 2500kr/häst och månad för full inackordering inkl foder? Det är inte dyrt.

Hur som så ska hästarna såklart ha tillräckligt med mat.

Antingen så fodrar du dina hästar själv eller så flyttar du på dem.
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Hej
det är 2500kr långt ut landet i en små stad..Så det är alldeles lagom hyra för att inte ha några bussförbindelser eller andra bekvämligheter...;)Räknade ut ungefär vad dom fick när jag vägde morgon och lunch påsen..Högst 4kg per dag och då räknade jag högt /häst
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Knappt ett kg i var till kvällen?? :eek:

Jag hade flyttat genast.
Även om man pratar med stallägaren så hade jag aldrig mer litat på att dom får det dom ska ha.

Usch!
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Skulle flytta hästarna snarast möjligt,aldrig att jag skulle acceptera att hästarna får mindre än de ska ha:mad:
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Jag hade nog flyttat hästarna till ett annat stall. Som någon sa tidigare, kan man lita på en sån stallägare igen? Försvinner det dessutom saker är det ju utomordentligt tråkigt. Jag har inget emot att folk i stallet lånar mina saker då och då så länge de frågar först.
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Så det är gratis med foder, arbetstid, material, slitage, el etc bara för att det är på landet? Interesting.
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Hej
Hur menar du nu Lil sis?
:confused:
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Så det är gratis med foder, arbetstid, material, slitage, el etc bara för att det är på landet? Interesting.

Varför haka upp sig på det?
Det är klart det inte är gratis med foder, arbetstid, material, slitage mm. Men, priset på hyran (som stallägaren förmodligen själv satt) är väl fortfarande inte skäl nog för att svälta hästen, eller hur? :)

TS. Jag hade flyttat hästarna, eller på något sätt säkrat så att de får tillräckligt med foder. 4 kg för en fullvuxen häst är på tok för lite.
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

He he:D ok förstår!
Måste vara stor stads folk då...:grin:
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

*KL

Rent allmänt så i mina krokar kostade det tidigare 2500:- att ha häst uppstallad på anläggning med ridhus, paddock och spolspilta. Det som ingick i hyran var mockning, in- och utsläpp, hösilage, havre, lusern, betfor och plats i låst sadelkammare. Detta är nu ändrat till 1900:- i månaden sen det byggdes en ny stalldel åt privathästarna. Det som tagits bort i serviceväg är mockning och insläpp.
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Härikring får man betala ca 2000.- för innackordering om man sköter mockning plus några in/utsläpp på schema. Det är inkl spån, uträknad foderstat, ridhus i viss mån, i fint luftigt stall.
Vitt.
Men då är vi som sagt ute på landet :rofl:

edit. förlåt TS för offtopic!
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Hej
Ja det kan man konstatera..Skillnad på landet och stor stan:D
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Skulle flytta hästarna snarast möjligt,aldrig att jag skulle acceptera att hästarna får mindre än de ska ha:mad:

:banana:Kvällen jag upptäckte att dom hade 900gram hö,ringde jag en kill kompis som har häst i ett stall i närheten.Dom hade 2 platser omgående.Så hästarna tog det 2 och en halv dag innan de stod i nytt stall.

Nu väger jag upp i hö påsar det dom ska ha....Känns otroligt skönt! Unghästen har redan lagt på sig ordentligt:bump:
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Härligt....:D
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Kanon... Skönt å höra pållarna nu får den maten dom ska ha... själv hade jag blivit SKOGSRABIAT om mina hästar fick för lite mat..... vansinne.... såna som svälter djuren ska ha en kula i pannan... ursäkta mitt dåliga humör, men jag ryser varje gång jag läser om rena svältdieter... mina må vara tjocka men det tar jag så gärna för det gör att jag kan sova gott på natten....:D
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

Helt OT, men oj! Jag betalar 1200 kr/mån för fritt med halm, hö och havre (gårdsproducerat), in/utsläpp varje dag. Det enda jag gör är mocka, packa mat och rida.

Men tillbaka till ämnet, jag hade inte accepterat att folk behandlar mina hästar hur som helst. I mitt gamla stall hade jag samma problem (fast tvärtom, de matade mer än jag tillät till häst på strikt diet), jag stannade bara så länge jag behövde för att få tag i ny plats. Först försökte jag prata med dem, men det var lönlöst..
Så jag ställer mig i ledet som säger flytta!
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

trist när det blir så...
 
Sv: God häst hållning?Mot full betalande inhyrning..Vanvård?

vad skönt att det ordna upp sig:laugh:

Den som hyr in sig hos oss har fri tillgång på grovfoder till sin (gamla) häst, och ändå lägger jag(:eek:) dit 5 kg extra hö:angel:


Loppz - som tycker att en 700 kg 24 åring ska ha mer än 5 kg hö:angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp