T

tysse

vet att detta har varit uppe förr..men hittar inte inläggen...
min kära häst har börjag gnugga sig i svansen...blir såå fult.. vad ska jag göra.. läste förr nått om nån olja eller vad det nu var...men vikken sort minns jag inte... :o

Det vill jag också veta, min pålle har börjat gnugga svansen också....

det lustiga är att min pålle aldrig gjort så förr.. men började i går...har inte sätt något konstigt på svansroten eller så...hmmm ... mysko :confused:

Min häst gör det också ibland, men jag har upptäckt att hon får som eksem på undersidan av svansroten. Det är små torra fläckar, inte mkt och inte ofta (mer under sommaren) men det verkar som det kliar. Jag smörjer in med helosan och det hjälper.
Om hästen är avmaskad kan man ju pröva att tvätta svansen.

Min pålle är känslig för solen, och börjar gnugga svansen när han fått lite sol. Jag smörjer svansroten med solskyddsfaktor 25 (parfymfri) och försöker skydda honom mot stark sol. Funkar fint för oss.

Min häst kan också bli torr och liksom "uttorkad" i svansroten (av solen), och jag brukar använda Helosan Sol och/eller BioSkin Oil. :)

Mvh Huntress

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 002
Senast: MML
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv