Gnälltråd

T

Tjalfe

Nu tror jag att jag ger upp allt som har med hästar att göra.:(
Trodde att allt skulle bli så bra nu när jag hittat en häst(ponny) som är extremt lätthanterad osv.
Men nu känns det som det börjar gå nerför igen....
Att hantera hästen från marken är absolut inga problem. Det är i ridningen det börjat knasa sig.:(
Har nog insett nu att jag är alldeles för feg för att hålla på med hästar. Minsta lilla snedsteg ifrån hästen och jag "rycker till" i sadeln. Är helspänd hela tiden. Rida ut är inte att tänka på, jag är så nervös att jag skrämmer upp hästen så det blir pannkaka av allt ihop. Och han är ingen "ridbana-häst". Han trivs inte alls där. Tröttnar jätte fort och har noll framåtbjudning.
Det är först nu vi börjat komma igång med ridningen och jag har börjat kräva lite mer, och då känns det nästan som han har börjat "testa" mig?:crazy: Eller så har han bara insett hur rädd jag är och att han faktiskt har en möjlighet att få "övertaget" över mig(har även haft tanken att han kanske har ont nånstans). Första gångerna han hittade på "hys" bestämde jag mig för att det absolut inte skulle stoppa mig, jag skulle minsann klara det här. Men nu några ridturer senare(och särskilt efter den igår) har jag tappat "glöden" helt och det verkar hästen känna också, vill inte alls upp i sadeln igen.

Känns också som att inte mina hästar tycker om mig längre. Dom suckar när jag kommer och ser väldigt uttråkade och "sura" ut i min närhet.:cry: Känns som jag bara är en stor plåga för dom.

Men hur tusan bär man sig åt för att ge upp sitt hästintresse som man haft hela sitt liv? Och hur tusan gör man för att sälja sina bästa vänner? För även fast inte ridningen fungerar så är han iaf i mina ögon, min bästa vän. Tror dock inte att jag är hans.:(

Eller, hur gör man för att "hitta tillbaka"?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gnälltråd

Alla hamnar i svackor då och då. Hade en själv nyligen då jag var beredd att lämna hem hästen på en gång (foderhäst) men så kämpade jag lite till och nu är det en magnifik uppförsbacke i ridningen :)

Finns det ingen annan du kan rida ut med? Då kanske du kan slappna av lite och inte tänker så mycket på att vara nervös. Om det inte funkar så bra på banan kanske det finns en åker i närheten du kan rida på? Det är ju lite kompromiss mellan att rida på bana och rida ut.

Finns tyvärr ingen i närheten som man kan rida ut med. Har tänkt tanken att jag någon gång ska testa att transportera hästen till någon kompis och rida ut där med kompis + någon annan häst. Men då lär ju både hästen och jag vara ännu mer nevösa eftersom vi inte känner till markerna, så jag drar mig för att prova det med....

Alla ängar och liknande i närheten är inte "brukade" på flera år så dom är fulla av sorkhål, så hästarnas fötter sjunker direkt. Så där vågar jag inte rida.:(:( En stubbåker skulle ju vara drömmen.:love:

vart bor du förresten? Såg att du bodde i västergötland.:D

Mental träning kanske kunde vara något för dig?

Jag tror inte alls att hästen testar dig, det är bara så enkelt att du överför din rädsla på honom. Och att vara rädd är inget bra om man vill vara en god ledare för sin häst - det är det som visar sig i att dina hästar "inte tycker om dig längre".

De tycker säkert om dig, men de litar inte på dig.

Kan du inte jobba från marken en tid? Med ledarskapsövningar, tömkörning, trickträning?

Immer

Ok, men du har ingen som kan tänka sig att köra sin häst till dig? En krake som inte bryr sig så mycket om var den är. Typiskt det där med åkrarna...

Jag hör hemma i varatrakterna, typ mitt i Västergötland :p

Problemet är att jag inte kan något om ledarskapsövningar, trickträning, tömkörning och sånt.:( Och det hålls alldeles för lite kurser här omkring.:(
Bor ganska nära en jätte duktig nh-tränare men tyvärr kommer vi inte överens förövrigt. H*n trycker ner mig i skorna och det mår jag bara ännu sämre av.:(

Hästarna tycker nog om dej men känner din osäkerhet. Och tror även DU lägger över det du känner, dvs du läser in dina egna känslor hos hästarna.

Detta är problemet när en människa blir rädd för då kommer det att påverka allt. Du blev rädd för din förra, eller hur? Det finns kvar och påverkar dej även nu.
Nu kan du kanske inte göra det, men mitt råd är att stalla upp den bland många andra hästar och kloka, erfarna ryttare som du kan ha trevligt med, och få hjälp av, där du kan ha tränare ofta, kanske delta i ridskolelektioner t o m, dvs få ett normalt förhållande till hästen där du har roligt, och inte sitter ensam och blir allt räddare.
Du måste återvinna känslan av makt över situationerna ihop med hästar, det ska vara roligt, du ska känna dej säker. gta med hästen på läger med andra vuxna, vad som helst. Bryt det ni är i nu.

Att sitta ensam är det sämsta alternativet då. Du behöver andra och bygga upp ditt självförtroende. Tror jag.

Tolka inte in för mycket mänskliga känslor i hästens beteende, jag är nästan säker på att de inte suckar och ser lidande ut i din närhet :) Så det ska du inte oroa dig för! Dvs, så länge du själv är på bra humör i deras närhet, de känner av din sinnesstämning.

Som ett mer konkret råd för ditt problem. Har du ingen som vill gå med dig när du rider ut. Lågon som kan tänka sig lite gratismotion, lol. Behöver inte alls vara hästintresserad, en förälder eller kompis t.ex.

Annars kan du välja en liten runda i närheten av stallet. Så promenerar du med hästen flera gånger. Sen kan du börja sitta upp sista biten, sen rider du längre och längre och till slut vågar du rida hela rundan. Om du och hästen kan vägen utan och innan finns inte så mycket att bli nervös- och skygga för.

Lycka till!!

När ni rider på bana, är ni själva då eller har ni ridit för tränare.
Vi har en 22 årig skogsmulle som hatar att rida på inhägnat område, han är ju ganska lat annars också. Men på bana så drar han verkligen bara fötterna efter sig och har skittråkigt.
Men så för någon månad sen så började vi rida för en tränare (på en bana en bit hemifrån, som han aldrig varit på innan. Det är bara 30 minuters skrittväg från stallet.) Det har iaf gått jättebra, jag tror att det var lite tristess och att han liksom visste vad som väntade när vi red hemma i hagen (har ingen bana vid stallet), men här blev det något nytt, både för oss och hästarna och han tycker faktiskt att det är roligt. Han har varit väldigt framåt och inte alls så där trög som han brukar vara.

Sen angående säkerheten, vad är det värsta som kan hända? Har du varit med om någon olycka eller nåt?
Innan när jag red den hästen jag nyss berättade om (min syrras häst) så var jag ofta ganska rädd. (Jag var alltid rädd när jag var mindre) Han brukade bocka så ofta han fick chansen, de vill säga minst en gång varje ridtur. Eftersom jag inte var så van i början och nästan alltid trillade av så blev jag skitnervös när jag red honom, speciellt när jag kunde känna att han var på bushumör och hade 100 kg överskottsenergi att släppa ut.
Men sen så lärde jag mig sitta kvar och ibland var det så klart läskigt när man kände att man inte riktigt klarade av honom (för han kunde sticka iväg och börja bocka från skritt). Men nu är jag ganska lugn när jag rider (iaf när jag rider andra hästar, nästan alltid när jag rider honom med, för jag har lärt mig blockera bocksprången och har inga problem att sitta kvar)

Men mitt tips är väl att fortsätta och om du inte litar på hästen du rider nu, så försök rida andra hästar. Du kanske känner någon annan som kan hjälpa dig om han är lite stökig. Är du nervös så kör bara på tills du lär dig att det inte kommer hända så mycket. (funkade för mig iaf, men jag är ju ingen psykolog)

Eller om du behöver det, ta en paus ett tag tills du längtar tillbaka, du kanske behöver hitta tillbaka till den där känsla varför du vill rida. Ha kvar hästen och pyssla med den i stallet och kör markarbete och promenader om det känns bra. Kanske kan du låta någon annan rida så länge.

Hoppas det löser sig för er!

Jag tror du behöver skaffa nån som hjälper dig. Allra helst en tränare men en kompis eller vad som helst går ju bra. Nån som pushar, berömmer, hjälper. Nån som kan gå bredvid när ni rider ut tills du vågar själv. För det kan ju knappast vara kul att gå omkring och intala dig att dina hästar inte tycker om dig, och ingen säger emot eller bevisar motsatsen?

Själv blev jag fullständigt livrädd för min häst (och drog på mig hennes fobier för mopeder pga våra omkullridningar efter mopedmöten) när jag var 15-16. Då fick jag hjälp av en tjej som lärde mig NH, som vi sa då. Det var helt nytt, jag visst ingen annan som höll på med sånt eller vad det var. Men hon hade lärt sig från nån riktigt NH-tränare och hjälpte mig hantera min häst från marken. Det gjorde ALL skillnad. Det var inte samma häst längre och jag var inte samma person.

Nu vågar jag kliva fram och vara ledare, jag är mer konsekvent, mer uppmärksam, och framförallt så är jag inte rädd!
Vad du behöver för hjälp exakt vet inte jag men man klarar inte allt ensam, det behövs utomstånde som ser på situationen med opartiska ögon. Lycka till!

Hej Tjalfe
jag har följt dina historier om dina hästar....synd att det känns att det ska gå utför igen. :(

Men jag tycker absolut att du ska hitta en tränare som kan hjälpa dig när du rider på banan, ge dig lite struktur och tips. Den personen kan du berätta för att du blir nervös när du rider ut så får du hjälp med det.

Jag har ridit för tränare i över ett år nu och hon har stärkt mitt självförtroende enormt mycket.

Fråga runt bland hästfolk ang vem som är en bra och sympatisk tränare.

Sen ang rida ut, ta korta turer på typ 10 min, bara skritta och ta det lugnt. Funkar det bra så rider du 10 min-rundan igen. Grejen är att man måste lära känna sin häst, man måste få en chans att uppleva saker tillsammans och få förtroende för varandra.

Vad är det exakt som din häst gör som du upplever som att "testa"?

Tyvärr kan jag inte stalla upp hästen någon annanstans. Har man en snäll pappa somlagt ner massa jobb/pengar på att bygga ett stall åt en är det inte så lätt att bara flytta där ifrån.:(
dessutom finns det inget annat stall i närheten med lediga boxplatser vad jag vet.
Dock har jag och min bästa vän diskuterat om att ifall hon inom snar framtid köper en ny häst som hon pratat om så kan hon få ha den hos mig- sällskap.:D:laugh:

Brukar försöka få med mig någon ut när jag ska rida ut men det är sällan någon ställer upp.:(
Men ikväll eller i helgen kanske min kompis kommer hit och följer med mig ut, hoppas det ska gå bättre då.:)

Har också tänkt att lägga ridningen på "hyllan" ett tag tills jag längtar tillbaka. Men vill ju ändå att hästen ska bli riden och tyvärr har jag ingen i rätt storlek som vill och kan rida honom regelbundet.
Vill inte sätta upp en för stor person på honom(han är ju bara en c-ponny) och jag tänker ju inte låta någon 12-åring rida honom direkt.... Även fast det säkert finns 12-åringar som är duktigare än mig. vill ha någon äldre och erfaren person.:(

Tränare har jag börjat planera in att träffa nu(ÄNTLIGEN har ju lastningen börjat fungera!!!:) ).
Men den tränaren jag vill rida för har inte har inte några lektioner in bokade i klubben än. Så antingen får jag träna för den andra eller så får jag vänta lite till.
Har även tänkt söka mig till den andra klubben(ridskola) och rida mer i grupp(där är ju även mer varierat med uteritter osv.). Men där är ridskoleläraren ingen höjdare.....

imorgon eller på lördag kan jag komma till dig. Du kan rida för mig, ingen press bara se hur han uppför sig och vad som kan vara fel, vi kan bara gå ut och gå med honom, du kan rida ut med mig som sällskap, vi kan tömköra honom...

Du vet att jag gärna hjälper dig, känns dock som om du vill ha hjälp men samtidigt inte vågar/skäms? jag vill inte ha betalt, jag vill inte få dig att framstå som en idiot. Jag älskar "bråkiga" hästar, knepiga hästar och har alltid varit den som ridit alla hästar som ingen annan vill rida. jag lär mig så mycket av dem och älskar att se ekipage förändras. Jag är inget proffs men de är ju bättre än inget?

du har så många ursäkter på lager bara, känns som du redan gett upp och inte vill ha hjälp... :(

Åh, vilket fantastiskt erbjudande! :)
Hoppas verkligen TS tar emot det. Jag tror det kunde bli ett bra samarbete!

Immer

håller med!! hoppas TS tackar och tar emot! är nog precis vad hon och hennes fina ponny behöver!:bow:

Hej!
När jag var yngre var jag med om en olycka med hästar (blev trampad i huvudet av vårt halvblod). Efter det var jag jätterädd för allt som hade med hästar att göra. Intresset fanns men jag vågade inte. Allt slutade med att vi sålde hästarna. Efter ett par år började jag rida igen lite sakta. Började med att bara komma och borsta hästar och sedan ett år senare vågade jag sitta på en häst igen. Jag tog allt jättelångsamt och gjorde inget som inte känndes bra (på ridskolan). Nu rider jag mycket och har fortfarande samma brinnande intresse för hästar dóck är jag försiktigare nu än jag var innan. Jag gör fortfarande inte saker som inte känns bra eller rider hästar som inte passar mig.

Mitt råd till dig är att ta det i din egna takt. Om det är jobbigt just för du har hästar själv tycker jag att du ska låna ut dem på foder ett år och kanske gå tillbaka tll ridskola och "börja om" innan du tar hem dina egna hästar igen.
Tänk på att det ska vara roligt. Går du för fort fram kan det hända att du tappar allt var hästar innebär. Min arbetskamrat var också med om en ridolycka och har inet ridit på flera år. Hon har nu varit hos mig och ridit ett par gånger på två olika hästar och tycker det går bra bara hon får ta det i sin takt och rida den snällaste hästen.

Lycka till

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar