Gnäggande häst.....

M

majeld

Jag vet att man måste ha tålamod....fick hem en ny häst för ca en vecka sedan, har ridit ut ihop med dottern och det har funkat bra. Häromdagen skulle jag rida på sandbanan, resterande 2 hästar stod inne i stallet, jag hinner knappt upp förrän min valack börjar gnägga, hjärtskärande, ja ja tänker jag du är inte helt ensam, går väl över, men han höll på och gnäggade i de 30 min:crazy: jag red på sandbanan, han gjorde inget mer men gnäggade,,,,
Sen skulle jag testa rida ut själv (en annan dag)och då tog jag även in honom från hagen själv, störig på gången, gnäggade -alldeles ensam stackarn;). Sen red vi iväg jag var borta ca 1 timme och han gnäggade istort sett hela tiden oavsett gångart,,,, blev inte mycket vettig ridning, hm.
Visst jag vet det är nytt stall, nya kompisar, ny matte men ändå, han känns som om han blir mer och mer beroende av vår gamla valack! Själv är han faktiskt 15 år så han borde ju *klara* sig själv.
När jag provred stod han själv i stallet och vi red själva bort till sandbanan, utan kompisar:) och det var inga problem så jag hoppas att det kommer...men det är så svårt man vill ju att allt ska vara bra direkt....
Har du erfarenhet av en häst som liksom min blir beroende av en kompis när den är nyinflyttad?? Hur lång tid tog det innan h*n blev *självständig* ???
otålig majeld

Sv: Gnäggande häst.....

När jag köpte min lilla pålle så kom hon från en stor flock.
Och så kommer hon hem hit och här går det bara 2 valacker... :eek::eek:

Hon gnäggade, SOM hon gnäggade. Hon undrade säkert var resten av hennes gäng hade tagit vägen.

Ett par dagar gjorde hon så, men dock inte sen när jag började rida henne efter en vecka. Hon började väl fatta då att det var inga fler hästar i hagen och sedan var hon nöjd.

Nu gnäggar hon åt mej när jag ska hämta henne i stället, mycket mysigare. :love:

Har en treårig ungis. Han gnäggar när han får syn på andra hästar när vi rider ut eller plötsligt bara helt apropå precis som att han helt plötsligt kommer på att han är ensam.
Men det händer mer och mer sällan och han vänjer sig så sakteliga vid det mesta. Red för första gången över landsvägen idag och satt kvar på honom när vi mötte bilar. Brukar alltid hoppa av för att ha full koll på om han blir rädd eller inte. Men han var lugn som en filbunke. :)
Men man får ha lite tålamod.

Ja det är det där med tålamod...just nu har jag tur att dottern följer med mig ut när jag rider, tänkte nu ta den *snälla vägen* låta honom bekanta sig med allt nytt i lugn och ro och hoppas att gnäggande försvinner med tiden. Just nu känns det onödigt att göra honom nervös i onödan utan han ska få känna lite trygghet istället.majeld

Ang. tålamod: Min häst är 14 och kan börja gnägga " hjärtskärande " mitt under pågående träning eller tävling, när han tycker synd om sig själv...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 242
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 601
Senast: Stereo
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
612
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 272
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka