gnager sönder hela boxen

Sv: gnager sönder hela boxen

Jag har hört att hästar som äter på stallinredningen har brist på proteiener. Eller andra mineralämnen. se över foderstaten och försök förstå hästen istället för att se till att den får i sig kemikalier via hårspray, tjära och vad ni nu använder :mad:

Av mina 5 hästar gnager ingen! De får mycket grovfoder. Har däremot haft ett par inackorderade hästar som gnagde - både ute och inne - men då hjälpte det att kleta på s k krubbitmedel, men man får vara snabb och ihärdig. Däremot hjälpte det inte att höja grovfodergivan när de väl befäst detta beteende.

När jag haft hästar i stallet som gnager har jag strykt tjära på ställen där de gnagt och då har de slutat. Sen har de även fått leksak och grenar i boxen att leka med och gnaga på. De har även haft fri tillgång på hö.

*kl* ett tips när dni tar in grenar mm.. ta asp.. de hjälper även emot mask.. hästarnas eget maskmedel..

jag är förespråkare av utevistelse. More action needed. ett par timmar om dagen är inte tillräckligt. Se till att hästen jobbar ordentligt och får komma ut o knalla i skogen. Släpp ut så tidigt som möjligt, ta in så sent du kan. Använd medel, (en del har tabasco, vet int eom det funkar) och har du tur kan problemet rinna ut i sanden. Lycka till.!

Lite OT men du har tyvärr fel. En klasskamrat till mig på hippologen testade det som examensarbete och asp har ingen avmaskande effekt.

Ska se om jag kan hitta arbetet på nätet.

jasså?? de är iaf det som alla gammel gubbar inom hästvärlden har använt i alla år...

Jo det var just därför hon ville testa det. Har letat igenom hela hippocampus utan resultat nu, alla arbeten finns ju inte där tyvärr. Men hon kom iaf fram till att ren aspbark inte hade någon effekt på någon av maskarna. Tyvärr!

kan de ha nått med bark+ själva träet och hästens saliv?? så de lir nån sorts blandning??

min hästgubbe... ären sån som borde skriva en bok:)

tänk va mycket annan kunskap som vi missar för att dom inte lär de vidare... dock ev nte denna sak nudå..

Jo det var just därför hon ville testa det. Har letat igenom hela hippocampus utan resultat nu, alla arbeten finns ju inte där tyvärr. Men hon kom iaf fram till att ren aspbark inte hade någon effekt på någon av maskarna. Tyvärr!

Jag har gett mina både aspbarkspellets o rena aspstockar som jag såga av ute i skogen o det är väldigt uppskattat av dem. Men när det gäller avmaskande effekt vet jag inte, jag tror att man ska testa det i flera år, minst för att se resultat, tror jag.

Jag tycker att asp ger dem någonting att gnaga på. Mera utevistelse o nåt att gnaga på förutom fri tillgång på grovfoder.

n¨ått vi märkte var att när vi slängde in asp stockar sly ja allt med asp så var de 2 som kastade sig över det.... min gjorde det inte....

vid dags för maskning så var min 0 allad. de andra 2 hade 600 och 1000.

året efter tokkäkade min asp på vårkanten skickade in ett kolla masen å ja hon hade 350... en anna som knappt rörde hade 100... så jag vet inte... de såna dära gubbar lär ut brukar ha lite uns av sanning i sig iaf...

Köpte en spray på Hööks. Cribnit tror jag att det hette...Har fungerat hittills iallafall. Har inte haft det så länge i och för sig.

Aspbark ger starkare skelett o leder framförallt unghästar, sägs det. Mina hästar gillar att gnaga på det,o det är enda anledningen som jag ger dem aspbarken är för att de hade gnagat på träväggar o stolpar o även endel på ligghallen. Då tycker jag att asp o dyl är bra som sysselsättning.
Sedan detta med att aspbark ska vara avmaskande effekt vet jag faktiskt inte, det har skrivits om detta att det inte ens är ngn avmaskande effekt.

Och en annan grej med aspbarken som jag gillar hos en häst är just pälsen, det glänser om hela hästen. Mjuk o fin päls!

min blev tokfin.. folk frågade hur många timmar jag putsar per dag... då hade jag precis tagit in henne¨å inte ens börjat....

*kl*

Båda min förvandlas till bävrar när de stallas in för vintern (är dock ute 16 timmar per dygn på vintern). Har provat det mesta men det har inte fungerat mer än någon dag. Men nu när min stora fick fång = boxvila, så skulle han äta halva grovfodergivorna av halm. 2 fösta dagarna hade jag tyvärr ingen halm utan det fick bara en ransonerad mängd hösilage och då höll båda på att äta sig ut genom väggarna men nu när jag ger dem halm så blev dom mkt nöjda och glada...så ett tips...Prova Halm!! Jag ska då fortsätta de det för att framtid!

Mina har allt som de önskar...Vad mer kan de önska sig? Halm i ligghallen, hösilage på fri tillgång, aspstockar på flera ställen som jag hängt upp, de går i en skogshage (kanske onödigt?? trots att de har gnagat på flera aspträd längre ner i skogsdungen) o de bor ute dygnet runt.... ;)

Men hästar är ju olika...Funkar på endel, medan det gör inte på andra.

min blev tokfin.. folk frågade hur många timmar jag putsar per dag... då hade jag precis tagit in henne¨å inte ens börjat....

Det är därför jag fortsätter ge dem aspstock / aspbarkspellets. Sören Nordin förespråkar stenhårt för aspbarkspelletsen....Jag vet att hästar tycker om aspbarken just denna årstiden,sen avtar det...Så brukar det se ut varje år ungefär.

Ja aspen är iaf väldigt smaklig för dem! Det är ju mkt möjligt att en flerårig studie skulle visa annorlunda resultat. Det hon ville se var om man kunde ersätta avmaskningsmedel (dvs 1 spruta) mit aspbark.

En annan sak man bör veta om man ger hästen asp är att barken gör hästens saliv rött! Flera av småtjejerna i förra stallet trodde hästarna blödde i munnen... ;)

Mycket möjligt att man måste testa i flera år minst för att se om det blivit ngt resultat...Men man måste ju ändå ta träckprov o maska av hästen om hästen har mask.

Rött? Då förmodar jag att du menade al. Inuti aspstocken ska det inte finnas ngt rött i, det brukar finnas i al. Jag har aldrig sett nån av mina hästar få rött saliv trots att unghästen o shettisen gnager på aspstocken som 'galningar'. Inget rött saliv där inte.

Jag har lärt mig nyligen att när man ska plocka ner aspträd ska man såga o titta inuti o se så inte det är rött i, för om det är rött i då är det inte asp utan al.

Vi har samma problem här :crazy:

Vi har satt metall nästan överallt där det går att bita. Finns dock ett par kanter som hon fortfarande kommer åt :cry:
Jag provade att lägga in en pinne i boxen men det funkade tyvärr inte på min ponny :cry:

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 091
Senast: Bee
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 072
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu har ponnyerna fått nån form av fix ide/mani på att planka för planka 'demontera' sina boxar :S De äter trä i en eländes fart. De höll...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
19 125
Senast: Alexandra_W
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 711
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka