gnager sönder hela boxen

Sv: gnager sönder hela boxen

Jag köpte nåt fr Hööks, kladdig antibit gegga...funkade toppen bra. Kostade runt 100 spänn tror jag. Om du har tillgång till halm kanske du kan strö lite löst i boxen? Det funkade bra för mig då min häst sparkade mkt när hon hade tråkigt, då kan kusen plocka o tänka på annat.
Kanske prova en sån där äppelsaltsten man kan köpa på hööks i typ en hängleksak?

Prova att lägga in halm, behöver inte vara som en hel bädd men en liten hög i ett hörn, det kan funka så de har något att pyssla med.

Finns det nån som har nåt tips på nåt man kan penlsa på boxenm då min häst börjat gnaga hela boxen... har testat spraya antibit men det funkade inte.. Testat med Sambaloelek, har funkat men han hittar nya ställen hela tiden..

Hanm får mineraler och sånt så det borde det inte bero på, han går ute i hagen många timmar varje dag med hästkompis.. har inte gjort nån ändring i foderstaten, men han har fllt några tänder, kan det bero på det?
Kribhalt brukar alltid fungera. ;)

Har du provat hårsprej? Billigaste burken du hittar, så du kan spreja ofta, smakar apa!

gotlandsrusset här i stallet gnagade ner tre brädor på boxdörren, när hon hade gnagat ner dörren så pass att hon kunde sätta ut huvudet, slutade hon :rofl: onöjd med ritningen på dörren.. men nu är hon ju det

Finns det nån häst som INTE gnager?
Mina 3 gnager INTE i stallet. :love: Men ute finns sly och en gammal rishög som är populär terapi. Hästarna är 2,11,19 år unghästen borde väl vara den som är "understimulerad" då det är lite jobb med den just nu och hon har ingen att latja med i sin ålder, men hon fixar riset i högen. För övrigt så har de mycket stråfodr inne, alltid nåt att pyssla med. Men en del hästar är gnagare hur man än gör och då är det väl bara att pensla med allsköns konstiga medel.

KL
Hästar behöver få gnaga när bete inte finns.
Ge dem ett alternativ.:idea:

hur långa framtänder ska dem behöva få:confused:

På en del pållar funkar det om man tar deras egna skit och gnor in väggarna med.. äckligt men har funkat på en del odjur jag har råkat ut för som inget annat har hjälpt på..

KL
Men ....
Hästar har ett gnagbehov- tillgodose det i första hand.
Ge ett legitimt alternativ istället för boxväggarna.

Ta in grenar i boxen och sätt fast lita här och där, lägg in lite halm och tugga på osv. Inte konstigt att vissa hittar på hyss i boxen när de står där hela nätterna och i många fall stor del av dagen också. Hästar går inte och lägger sig klockan tio och vaknar vid frukost utan de sover lite titt som tätt i omgångar, och däremellan är det jäkla tråkigt att bara stå där i sin lilla ruta och glo. SÅ ja brukar försöka ta in lite att pyssla med under vinterhalvåret när de måste vara inne och ha tråkigt så mkt.

Jag köpte nåt fr Hööks, kladdig antibit gegga...funkade toppen bra. Kostade runt 100 spänn tror jag. Om du har tillgång till halm kanske du kan strö lite löst i boxen? Det funkade bra för mig då min häst sparkade mkt när hon hade tråkigt, då kan kusen plocka o tänka på annat.
Kanske prova en sån där äppelsaltsten man kan köpa på hööks i typ en hängleksak?

Den hängleksaken käkade mina hästar upp på en natt, en varsin. Undrar om det är farligt i stora mänged?:crazy:

*kl* har samma problem med unghästen. Blev bra när jag SLUTADE med krubbnix. När jag sprayade det så tuggade hon bara mer. Men jag ska prova att hänga in lite grenar tror jag, synd på vårt nybyggda stall annars.

Finns det nån häst som INTE gnager?

de är nog inte många.

min häst gjorde det när han stog i box, hängde in grenar/"stockar".
nu på lösdrift så rör de inte inredningen däremot ryker några träd i hagen.

OT
i somras käkade de upp barken på en En och stod där med huvudena, kanske lite flugavvisande?

Mina 3 gnager INTE i stallet. :love: Men ute finns sly och en gammal rishög som är populär terapi.

Det var nog lite det som det handlade om. Hästar gnager nästan alltid. Ute eller inne. ;) Min häst gnager inte heller inomhus, men ute så ryker stolpe efter stolpe. Får mineraler och allt annat han behöver, nu efter julhelgen blir det aspbakpellets och stockar i hagen.

Alltså... Finns det nån häst som inte gnager, öht? :)

Alltså... Finns det nån häst som inte gnager, öht? :)[/QUOTE]

Det finns det nog! Skulle gärna byta ut min egna bäver mot en mindre bäveraktig?:angel:

Min ponny var också bäver, trots bra och mkt mat.. väldigt mkt utevisltelse.. Vi målade med tjära där han gnagde, och han slutade på en gång! Prova det.
Hängde även upp granruskor som var populära.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 091
Senast: Bee
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 072
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu har ponnyerna fått nån form av fix ide/mani på att planka för planka 'demontera' sina boxar :S De äter trä i en eländes fart. De höll...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
19 125
Senast: Alexandra_W
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 711
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka