Gnager på staketstolpar. Varför?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hästig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 203
H

hästig

De senaste 2 veckorna har mina hästar börjat gnaga på trästolparna i hagen. Finns det någon som vet varför? Det finns fortfarande jättemycket gräs i hagen de går i och hagen är också väldigt stor. Inne har de så gott som fri tillgång på hö och de står på spån.

Sv: Gnager på staketstolpar. Varför?

Ge dem lite trädgrenar att bita på istället.. Det är naturligt för hästar att äta trä(äta bark) på vintern, min vilda gissning är att de känner något behov av att tugga på det lite hårda träet.

Du är säker på att de inte har brist på någon vitamin eller mineral?

I och med att det är båda hästarna som gör det och de bara började för ett par veckor sedan så tror jag inte att det är vitamin eller mineral brist. De har fått samma foder i över ett år nu. Jag fodrar exakt vad som rekommenderas av kraft foder tillverkaren.

Fast man kan inte alltid lita på kraftfodertillverkare... de vill ju gärna sälja sitt foder.
Men det var bara en tanke, brister skapar ganska ofta ''ologiska'' bettenden..

Mina hästar gör så om de har ngt fel i magen. Äter på allt t o m tall.
Har du gjort ngt foderbyte?
Är avföringen densamma`?

Det behöver ju inte vara näringsbrist. Dom kanske helt enkelt har tråkigt? :idea: Aktiveras dom som vanligt? Ingen dum idé att lägga in grenar åt dom att gnaga på i stället.

De senaste 2 veckorna har mina hästar börjat gnaga på trästolparna i hagen. Finns det någon som vet varför? Det finns fortfarande jättemycket gräs i hagen de går i och hagen är också väldigt stor. Inne har de så gott som fri tillgång på hö och de står på spån.
Två av mina gnager på trä då dom har mask. Ta ett träck prov.

Tog ett träckprov i somras och de hade noll på allt. Avmaskades nu för några veckor sedan mot styngflugan så antar att de inte har mask över huvudtaget.

Har öppnat upp ännu en hage och lät stolparna stå kvar men tog bort tråden och det är på dom stolparna de gnager. Antar att det är lättilgänglia när det inte finns någon tråd som stör dom.

Det är naturligt för hästar att "gå över" till grövre foder på vintern. Jämför vad djur i det fria äter. Våra hästar käkar ganska mycket träd och buskar (dvs bark, trä kvistar etc) vintertid, trots att dom har fri tillgång till hösilage.

Om du har impregnerade stolp, är ju dessa inte att rekommendera som hästmat. Rekommenderar att du lägger in grenar och stammar av några olika träd/buskar. Asp, gran och en tillhör våra hästars favoriter.

LIA

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Bison
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 742
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka