Gnager på bettet o knäpper av...

Elinoor

Trådstartare
Gah... vad gör man?? Jo, jag rider för instruktör(-er) kan jag ju börja med att säga.

Saken är den att vi just höjt svårighetsgraden en aning (hon är 5) och kräver lite bakbensaktivitet. Då visar sig tendensen att krulla ihop sig ännu mer. Bara rida/tömköra rakt fram i friskt tempo var inga problem, det klarar vi av utan att hon krullar ihop sig. Nu när man kräver lite arbete får man ju lite mer i händerna. Hon har börjat gnaga på bettet frenetiskt, och det får mig att undra om jag inte ska byta - att hon är missnöjd med bettet. Hon lyfter liksom upp bettet, biter tag i det så det smätter iväg i munnen på henne. Detta gör hon även i skritt, när jag normalt skulle varit på "lång tygel" men hon går vidare med hopkrullad hals och näsan bakom lodplanet. Tömkörde henne idag med de nya höjda kraven, så jag kunde studera eländet ganska väl :cry:. När hon slappnar av och tror att hon jobbat klart, så slutar hon gnaga, och då åker även näsan fram.

Vad göra? Byta bett, men till vad? Har tidigare haft 2-delat o 3-delat bett, har nu oledat för jag tyckte hon var lugnast i munnen med det. Ska jag testa dessa bett igen, eller ska jag prova bettlöst? Eller gummibett? Latextejp ska man visst kunna linda runt bettet, enligt Bo Jenå , nån som vet var man får tag på det? Tips tack :banana:

Sv: Gnager på bettet o knäpper av...

tästa och ändra sidstyckerna.. på min häst så har jag lite kortare sidostycken än vad"man ska ha" tästat olika bett, nosgrimmor då han tuggade väldigt mycket på bettet..men nu trivs han jättebra.. med rakt bett och lite kortare sidostycke. Jag kortade inte mycket bara ett hål på ena sidan..
Tästa

Det är lite snurringt skrivet.

Du skriver att du får mer i händerna när du kräver mer, men ditt problem är att hon knäpper av. En häst som knäpper av släpper ju bettet.
Alltså, biter hon tag, eller släpper hon?

Och vad är "smätter"?

Nya krav, vaddå höjde ni kraven typ en eftermiddag och vad gjorde ni då?
Vad var kraven innan, och vad är de nu?

I vilket fall så är en häst som går bakom lika lite lösgjord som en som går över tygeln, din tränare ska hjälpa dig att lösgjöra din häst, varken mer eller mindre.

Det är lite snurringt skrivet.
Du skriver att du får mer i händerna när du kräver mer, men ditt problem är att hon knäpper av. En häst som knäpper av släpper ju bettet.
Alltså, biter hon tag, eller släpper hon?.

OK ska försöka förklara... Hon vill gå med näsan bakom lodplanet. Alternativt vill hon dyka och lägger då tyngd på bettet (och hela framdelen) För att rätta detta, samt få igång bakbensaktiviteten driver jag, eller gör nån mindre sidvärts förflyttning för att hon ska lyfta upp huvudet. Och när hon väl får upp huvudet vill hon istället rinna iväg. Då måste jag ju göra förhållningar för att ha kvar henne i det låga tempot, och det slutar med att jag får mer i händerna.

Och vad är "smätter"?
"Flyger iväg"? Hon får liksom inte bitit tag riktigt om bettet, så när hon biter ihop åker det iväg i munnen. Det hörs ett tydligt metalliskt läte så det är inte bara tandklapper. Det här kan ju inte vara bra för tänderna.

Nya krav, vaddå höjde ni kraven typ en eftermiddag och vad gjorde ni då?
Vad var kraven innan, och vad är de nu?
Ja typ på en eftermiddag, kanske därför det känns så förvirrat allting. Hade inte ridit för denna instruktör på ett tag. Kraven innan var att gå i låg form utan större krav på bakbensaktivitet. Nu krävs som sagt bakbensaktivitet.

I vilket fall så är en häst som går bakom lika lite lösgjord som en som går över tygeln, din tränare ska hjälpa dig att lösgjöra din häst, varken mer eller mindre
Jag förstår detta.

Senast ändrad:

Kan det vara så att hästen egentligen inte är missnöjd med bettet, utan försöker komma undan att jobba med de lite högre kraven?
Ett sätt kan vara att strunta i tyglarna och driva den framåt när den "dyker". Det vill säga acceptera att den har lite för hög form eller har nosen lite för långt fram, tills den förstått hur den ska jobba med rygg och bakdel.

säker på att bettet passar? Hade ut en hästtandläkare till min nya häst för nån månad sen, för hon bet ofta tag i bettet och tuggade på det, inget bra tugg. Och hon hade haft problem med tänderna förut sa de förra ägarna, hon hade haft ett för stort bett då, så nu hade hon ett 10.5 vilket vi tyckte såg litet ut på henne, men alla hästar trivs ju med olika hur det ligger i munnen osv. Iaf så hade det bettet klämt henne i mungipan och nu har vi bytt till ett 12.5, fast är lite för stort så ska ha ett 12.0 istället. Iaf så har hon minskat med och tuggat sådär och det går bättre i ridningen :)

Man såg tydligt repor på bettet, blev det väldigt fort när vi köpte ett nytt bett var innan hästtandläkaren kollat på henne.

Men annars, att hon knäpper av så försöker hon väl komma undan bettet antingen för att det inte är bekvämt eller för att handen är för hård...

När du skriver bakbensaktivitet så tänker jag samling.

Utbildningstrappan är ju, takt, lösgjordhet, kontakt, schwung, rakriktning och sist samling.
Dvs du kan aldrig samla mer att du tappar takten, och du kan aldrig samla en häst som inte är lösgjord.

Och en häst som ibland hamnar framstupa och ibland tvärtom är inte lösgjord, då har du ingenting att samla av.

Det blir lite som att försöka bromsa sig ur en uppförsbacke.

Detta tänk skulle jag diskutera med min tränare. Om du vill höja kravet på en femåring så skulla jag kräva snabbare reaktioner i övergångar till att börja med. Sen skulle jag jobba med sidvärts och fortsätta med mina övergångar tills jag nått lösgjordhet.

Som sista minut på passet så har jag tanke till mellangångarter ett par meter åt gången så får hästen "lubba på", känner jag att jag har energin med min från mellangångarterna så avslutar jag med att samla upp ett par meter och släppa fram. Detta gör jag högst ett par gånger, innan jag travar ner och avslutar.

börja med att kolla upp tänderna på hästen.

Kan det även vara så att bettet är för långt på hästen? Eller sitter för långt ner/högt upp?

Om detta med att knäppa av och gnaga på bettet kom ungefär samtidigt som du började ställa mer krav så är svaret enkelt

= Hästen är inte redo för den nivån.

Den behöver mer grundstyrka innan man kan kräva nån samling.

Om detta med att knäppa av och gnaga på bettet kom ungefär samtidigt som du började ställa mer krav så är svaret enkelt

= Hästen är inte redo för den nivån.

Den behöver mer grundstyrka innan man kan kräva nån samling.

Njae ovanorna - eller tendenserna - har funnits där tidigare. Men det blev mer tydligt. Men kanske är det så att kraven höjts för mycket, eller att jag inte gör rätt helt enkelt. Får ta ett steg tillbaka helt enkelt.

börja med att kolla upp tänderna på hästen.

Kan det även vara så att bettet är för långt på hästen? Eller sitter för långt ner/högt upp?

Ja håller hon på som hon gör, så lär hon väl få problem med tänderna om hon inte redan har det. Ska laborera lite med bettet också, se vad som händer.

säker på att bettet passar? Hade ut en hästtandläkare till min nya häst för nån månad sen, för hon bet ofta tag i bettet och tuggade på det, inget bra tugg. Och hon hade haft problem med tänderna förut sa de förra ägarna, hon hade haft ett för stort bett då, så nu hade hon ett 10.5 vilket vi tyckte såg litet ut på henne, men alla hästar trivs ju med olika hur det ligger i munnen osv. Iaf så hade det bettet klämt henne i mungipan och nu har vi bytt till ett 12.5, fast är lite för stort så ska ha ett 12.0 istället. Iaf så har hon minskat med och tuggat sådär och det går bättre i ridningen :)

Man såg tydligt repor på bettet, blev det väldigt fort när vi köpte ett nytt bett var innan hästtandläkaren kollat på henne.

Men annars, att hon knäpper av så försöker hon väl komma undan bettet antingen för att det inte är bekvämt eller för att handen är för hård...

När du nu säger det så kanske det är så att bettet har blivit för litet, ska kolla upp det i morgon. Växer hästar mycket på bredden i munnen tro? Det hon har nu är 13,5...

Kan det vara så att hästen egentligen inte är missnöjd med bettet, utan försöker komma undan att jobba med de lite högre kraven?
Ett sätt kan vara att strunta i tyglarna och driva den framåt när den "dyker". Det vill säga acceptera att den har lite för hög form eller har nosen lite för långt fram, tills den förstått hur den ska jobba med rygg och bakdel.

Precis det du skriver - att lägga hästen i en lite för hög form, en vecka eller två - ville min instruktör att jag skulle göra. Men lättare sagt än gjort. Nu har jag inte ridit henne på ett par dar. Ska göra ett försök i morgon igen.

När du skriver bakbensaktivitet så tänker jag samling.

Utbildningstrappan är ju, takt, lösgjordhet, kontakt, schwung, rakriktning och sist samling.
Dvs du kan aldrig samla mer att du tappar takten, och du kan aldrig samla en häst som inte är lösgjord.

Och en häst som ibland hamnar framstupa och ibland tvärtom är inte lösgjord, då har du ingenting att samla av.

Det blir lite som att försöka bromsa sig ur en uppförsbacke.

Detta tänk skulle jag diskutera med min tränare. Om du vill höja kravet på en femåring så skulla jag kräva snabbare reaktioner i övergångar till att börja med. Sen skulle jag jobba med sidvärts och fortsätta med mina övergångar tills jag nått lösgjordhet.

Som sista minut på passet så har jag tanke till mellangångarter ett par meter åt gången så får hästen "lubba på", känner jag att jag har energin med min från mellangångarterna så avslutar jag med att samla upp ett par meter och släppa fram. Detta gör jag högst ett par gånger, innan jag travar ner och avslutar.

Efter att ha läst ditt inlägg och om "utbildningstrappan" så tror jag faktiskt att jag tappade bort något på vägen där, får ta ett steg tillbaka och börja om där jag/vi var och ta det gradvis. Övergångar o sidvärtsrörelser funkar rätt bra, och vi har övat upp att hon lyssnar på sätet. Innan vi började med de "nya övningarna" hade jag inte mycket i händerna heller, jag upplevde det då som att hon (och även jag) var lösgjord.

Kanske ska tänka tempoväxlingar istället. Vad menar du med mellangångarter?

Kanske är svårt att rida för olika tränare - båda är Hippologer enl Strömsholm. Att det kan det vara så olika. Alla vägar leder kanske till Rom men en viss väg kanske passar någon bättre än en annan.

Senast ändrad:

Med mellangångarter menar jag mellantrav och mellangallop.

När du har gasat på unghästen så har ju det betytt "galopp", helt plötsligt så ska den inte galloppera utan "springa fortare" i samma gångart.

Många unghästar blir ofta då lite "vafför då, då?" Matte var ju tidigare så nöjd när hästen galopperade.

Om och när jag får mellangångarten att fungera i ett par meter, så har jag ju ganska mycket "gas" i hästen. Den frammåtandan använder jag sedan till att samla upp. Så att det inte blir "handbroms i", vilket är lätt hänt när man samlar. Det är då det blir inbromsning i uppförsbacke, som lätt blir pannkaka.

Så en avslutningsrunda kan se ut så här:

Öppna på kortsida i arbetstrav, rätar ut och begär ökning i ett par steg. Får jag inte ökningen så rider jag lätt och trycker på för att förklara för hästen vad jag menar. Om jag sedan får svar frammåt när jag begär ökning, så går jag ner till arbetstrav för att sedan ett par steg; begära samling. Svara hästen på samlingen så rider jag genast frammåt.

Detta kanske jag gör tre gånger i varje varv, sen travar jag ner och avslutar.

"Flyger iväg"? Hon får liksom inte bitit tag riktigt om bettet, så när hon biter ihop åker det iväg i munnen. Det hörs ett tydligt metalliskt läte så det är inte bara tandklapper. Det här kan ju inte vara bra för tänderna.

Det är inte bra för tänderna. Har ett sto som gör precis likadant.
Veterinären påpekade det en gång när han raspade hennes tänder.
Han frågade mig om hon bet mycket på bettet för hennes främre kindtänder var ganska slitna.
Det fick mig att tänka till. Numera rids hon antingen på ett rakt happy mouth bett eller hackamore.
Hon blir mycket lugnare i munnen av det raka bettet, och sen kan hon inte bita i det heller, även om hon försöker.
Provade med ett tredelat syntet bett, men det bet hon i sönder...
Ville inte använda det sen, för där va djupa gropar i bettet, och det kan ju inte vara skönt att ha det i munnen......

* liten uppdatering *

Kan rapportera att höjning av bettet gjorde att det frenetiska tuggandet avtog. Nu red vi visserligen bara ut idag, men jag märkte ändå en markant skillnad på tuggandet.

Angående ridningen så måste jag nog erkänna att jag måste missuppfattat instruktören något, när jag tog ett "kliv tillbaka" så förstod jag sambandet mellan hur jag red innan och hur instruktören menat att ribban skulle höjas. Ibland tar det ett tag innan femöringen ramlar ner :cool:

Tack alla för input, det har verkligen hjälpt mig!

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 030
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag...
2
Svar
26
· Visningar
3 724
Senast: tuaphua
·
K
Utrustning ja ja har läst dom andra trådarna angående ämnet. men undrar, kan det vara skadligt för hästen om den har tungan över bettet? borde inte...
Svar
1
· Visningar
875
Senast: eigollet
·
Islandshäst jag har en unghäst (islandshäst på 5år) som lägger tungan över bettet när jag korstar tyglarna och börjar arbeta i munnen på honom. har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 276
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar