Gnagande pålla?!

G

Gilan

behöver lite hjälp vad jag ska göra. Har en pålla som nu börjat gnaga på sin inredning.

tror att dettta kan bero dels på att foderstaten inte är riktigt bra eftersom vi håller på och bahandla fång och hon då inte får äta nåt krafftfoder. Sen dels på att hon är uttråkad kanske?

Men kan man göra nåt så hon slutar och bita? Har börjat lägga in lite halm så hon ska ha nåt att pyssla med samt lite grenar att bita på. Men nåt annat tips?

Det finns olika grejer som kan pensla/stryka på inne i boxen för att förhindra att hon biter på inredningen. Men självklart ska man lösa grundproblemet oxå...

Okej trättjära smart!=) Vi satte in en jollyball men hon tyckte inte att den va så rolig. Hon biter även när hon inte står i boxen utan i gången om man borstar också.

Hej!
En kompis till mig har samma problem med sin häst, och mitt shettissto vill också gärna gnaga på trä, men inte på inredningen ( tack o lov ). Jag har fått för mig att stona behöver något extra som de antagligen inte hittar i det vanliga fodret. Just nu provar vi med B-vitamin, E-vitmin och Selen, för att se om det gör någon skillnad. Vi har inte provat mer än några dagar ännu så länge, vi får väl se om någon vecka om det verkar göra någon skillnad... :confused:
Har också lagt in grenar i hagen, men det har inte hjälpt mer än för stunden.
Hoppas vi kommer till rätta med problemet!
Mvh Carola :confused: :confused:

Smörj in inredningen det finns anti-bite medel. Då min foderhäst höll på tog jag den illa-luktande skillingaryd salvan som vi hade då jag ej hade anti-bite medel. Och då slutade han!

Biter hästen på boxväggarna så kan man spika ned en tjock ståltråd med hjälp av "märlor".Inget vidare för dom att gnaga sedan.På kanterna av brädorna kan man smörja med No bite eller liknande,nackdelen med trätjära är att det blir så kladdigt om hästarna går emot (och människor) ;)

är det så att hon måste stå inne under behandlingen?
annars är ju ofta längre utevistelse lösningen på problemet.. men om hon nu ska stå inne, så blir det ju svårt.. då är det väl att stryka på medel som gör att hästen inte biter, finns ju ingen möjlighet att ta bort grundorsaken om hästen ska stå still. brist på något kan det också bero på, men testa med utevistelsen först. Lycka till!!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 803
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 286
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka