Glutenfri ischoklad

Min gissning: det görs något med gluten i, i samma fabrik. Därför måste de skriva att det kan finnas spår av det i den.

Det står ju glutenfri ischoklad på asken. Däremot står det spår av nötter. Är det nåt försäljningstrick?
Konstigt, är ju inget gluten i ischoklad. Om inte några tillverkare har nåt skumt medel i. Men det kan ju vara ett förtydligande. Alla vet ju inte att ischoklad är glutenfritt

Det står ju glutenfri ischoklad på asken. Däremot står det spår av nötter. Är det nåt försäljningstrick?
Ischoklad som man gör själv innehåller inte gluten, vet dock inte om det är brukligt att använda något som innehåller gluten i de massproducerade varianterna. Om inte (vilket känns mest troligt) är det nog ett försäljningsknep, dessutom diskutabelt om det är tillåtet då sådan information enligt EU-reglerna inte får vara vilseledande. Man får inte märka en produkt i en produktgrupp som normalt inte innehåller ett visst ämne med "fri från/xxfritt" då de andra också är fria från det.

Ischoklad som man gör själv innehåller inte gluten, vet dock inte om det är brukligt att använda något som innehåller gluten i de massproducerade varianterna. Om inte (vilket känns mest troligt) är det nog ett försäljningsknep, dessutom diskutabelt om det är tillåtet då sådan information enligt EU-reglerna inte får vara vilseledande. Man får inte märka en produkt i en produktgrupp som normalt inte innehåller ett visst ämne med "fri från/xxfritt" då de andra också är fria från det.
Något ditåt gick mina tankar också

Efter snabbgoogling så verkar inte den typ som går att köpa som jag hittade ingredienser på innehålla gluten och då lutar det starkt åt att den märkning ts hittat är otillåten.

Liknande trådar

Mat Tänkte ut och plocka blåbär imorgon och tänkte baka paj. Ska bjuda och en person äter dessvärre inte gluten så de sorter jag brukar göra...
Svar
1
· Visningar
212
IT & mobiler Nu för tiden kan man ju styra nästan allt med mobilen, hur mycket av elektronik och annat i hemmet styr ni med telefonen? Vi kan...
2
Svar
34
· Visningar
786
Senast: Mirre
·
Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 073
Senast: SaraXX
·
Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 243
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025