Glupskhetskolik

Miran

Trådstartare
Det drabbades min häst av idag. Jag har väntat på det i flera år.

Har under en månad vänjt in henne på gröngräs. I natt var första natten hon fick vara på betet (annars går hon där på dagtid och i avätna hagen nattetid - nu tänkte jag vända på det).

När jag flyttade henne från beteshagen i morse stod hon och hängde en stund. Sen la hon sig ner några gånger. Då misstänkte jag att hon hade ont, när hon inte ville ha en näve pellets VISSTE jag (hon är världshistoriens glupskaske häst och har aldrigt sagt nej till godis.)

Jag ledde henne runt i hagen under två timmar medan jag försökte få tag på en veterinär. Under den tiden bajsade hon 20(!!!) gånger. Så magen var i gång i alla fall.

Nu står hon i hagen och jag blev rädd att hon fått fång också, för det såg ut som om hon inte vill stödja på något ben.

Men vet säger att jag kan avvakta och ta det lugnt. Hon har ingen feber och inga varma hovar. Han tror bara att hon är medtagen efter koliken.

Men jag är orolig ändå. Vad tror ni? Finns det något annat jag kan göra för henne?

Håll koll på att hon dricker!
Och dra ner på maten.
Min häst fick kolik förra veckan men vi tror att det var av jorden. Hon bajsade också, och hade på kvällen aptit så jag gav henne 1 kg hö istället för 3 kg. Sprda ut det lite så att hon inte skulle vräka i sig det på en gång. sedan fick hon halv ranson grovfoder ingen kraft, i knappt tre dagar. Det har gått bra. Hon är som vanligt, men var lite dålig på att dricka i början. Detta tipset fick jag av min veterinär.

Det som jag tycker är jobbigt är att hon inte vill gå, knappt verkar kunna heller. Liksom raglar fram när jag försöker leda henne. Vet trodde att det beror på att hon blivit så medtagen, men jag är rädd att det är fång (trots att hon inte har feber eller varma hovar).

Å vad jag är orolig. :crazy:

Låter lite som en proteinchock också.
Stallkompisens häst fick det när han släpptes första dagen på bete. Fick hämta honom med transport under ridturen då han fick rejäla kramper. Trots detta bajsade han normalt och han är fortfarande lite medtagen efter detta. (var för ca 1 vecka sedan) Så jag tror inte det är fång eftersom denna häst betedde sig likadant som din beskrivning.
Hoppas din lilla pålla mår bättre snart. :)

Nu på morgonen har hon 38,5 och går fortfarande vacklande. Så nu tyckte även veterinären att det var dags att titta till henne.

Hon verkar dock inte ha ont i magen längre. Har ätit lite hö och blev grymt avundsjuk när hagkompisen fick gräs.

Å vad nervös jag är.

Huga då! Inge roligt inte tur att hon bajjad iallafall! Men hoppas nu inte hon fått fång!

Du kan väl hålla oss uppdaterade.

Lycka till.

mvh anna

Liknande trådar

Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 484
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 331
Senast: Messy
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 785
Senast: Luleå
·
G
Hästvård Min 14-åriga finnhäst låg imorse när vi gick för att föra hästarna till beteshagen och tänkte inte stiga upp. Var först säker på att det...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 146
Senast: GaCa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård