Glukosamin - granngården?

fridiz

Trådstartare
Tänkte ta och köpa mig en burk glukosamin, men finns det att köpa på granngården?

Å vad har ni för erfarenheter av glukosamin? Tänkte prova det eftersom det knäpper smått i min hästs bakben.

Tacksam för svar :)

Min erfarenhet är att det hjälper, har provat på ett par hästar med artros (pålagringar). Det jag upptäckte då var att det lönar sig att läsa innehållsförteckningen och se vilket märke som innehåller mest glucosamin för pengarna. Det kan vara så att den dyrare burken (med ibland samma mängd innehåll) är billigare i praktiken. De billigare märkena brukar innehålla mer socker så att man då måste ge en större mängd pulver för att få tillräckligt med glucosamin.

Tänkte ta och köpa mig en burk glukosamin, men finns det att köpa på granngården?

Å vad har ni för erfarenheter av glukosamin? Tänkte prova det eftersom det knäpper smått i min hästs bakben.

Tacksam för svar :)

Har bara använt det till våra hundar när de blivit äldre, och vi tyckte iaf att de verkade mindre stela när de ätit det ett tag :)

Tack tack för era svar!
Verkar ju vara lite delade åsikter om huruvida det funkar eller inte men det får jag väl antagligen testa mig till själv :)

Huruvida det finns på granngården eller inte beror på lokal butik så ring och fråga .
Glukosamin på just häst finns inga forskningsresultat i sig som stödjer att det hjälper till skillnad mot hund och människa.

Finns rätt utförliga studier att hitta på nätet tror bl.a. Det finns ngn hos SLU just skillnad på människa och hund jmf med just häst .... Men oavsett så att prova på dig själv blir inte öht relevant för häst .

Jag gav nypon och gurkmeja till min häst med pålagringar båda fram. Själv har jag artros i handleder plus ett skadat knä och äter nypon, fungerar riktigt bra!

@mackan jag tror att @fridiz menade att han/hon tänkte prova sig fram och se om det fungerar. Alltså ge till den aktuella hästen och se om det hjälper, inte äta själv.

Jag tycker att man gott kan prova, särskilt om man vet att hästen har exempelvis artros. I det läget ville i alla fall jag prova det mesta om det fanns chans att det hjälpte min häst. I värsta fall har man slängt lite pengar i sjön men så väldigt dyrt är det inte tycker jag. Jag har också hört positivt om nypon så om någon av mina nuvarande hästar konstateras ha artros ska jag nog prova det.

Har gett det till en häst jag hade pga artros. Tyckte det fungerade. Den hade inte så mycket och fick ändå tas bot innan det hann att bli mycket men vi märkte skillnad iaf.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Tjo, tycker mig ha läst här ibland att det finns ställen där man kan få specialkomponerat mineralfoder utifrån analys å behov; så bara...
Svar
9
· Visningar
478
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar