glukosamin, funkar detta?

Livingdream_89

Trådstartare
Har en äldre herre på 15 år , känner att han är lite stelare & är i med tassarna i hindrerna oftare. Har hört att glukosamin är bra mot leder & stelhet.

Får även hem en ny häst som har lite hälta i bakbenen & kanske glukosamin hjälper henne med hennes ben. Hon är 13 år men gått & skrotat i en hage & blivit tjock & stel. Men veterinären trodde att hältan skulle minska när hon kom igång mer. Annars ska jag kolla upp benen så klart.

Hur mycket har glukosamin hjälpt era hästar?
var skillnaden stor? Såg ni att de hjälpe hästen snabbt eller tog de veckor, månader?

Sista fråga var köper ni & var finns de billigt glukosamin?

Tacksam för svar

Sv: glukosamin, funkar detta?

Bara glucosamin är värdelöst så se till att det du köper innehåller MSM, vilket hjälper till att smörja lederna.

Min herre på 22 år äter ett muslifoder från mustang som innehåller glucosamin, det funkar på honom, men rent MSM tycker jag oxå är bra! Finns att köpa i de flesta foderbutiker!

Prenumererar på nyhetsbrevet från The Horse och detta kom idag:

Chondroitin Sulfate, Glucosamine's Effects on Equine OA

by: Casie Bazay, BS, NBCAAM
August 04 2012, Article # 20427

Print Email Add to Favorites ShareThis
Monitoring equine joint disease and determining the effects of nutraceutical agents, such as chondroitin sulfate (CS) and glucosamine (GlcN), is difficult to say the least. However, a group of Brazilian researchers recently determined that analyzing urinary glycosaminoglycans (GAGs) could be helpful, especially in mild osteoarthritis (OA) cases.

Raquel Baccarin, DVM, PhD, professor of veterinary medicine at University of Sao Paulo, recently led a two-part study analyzing the urinary excretion of GAGs (polysaccharides abundant in joint cartilage) in both healthy and OA-affected athletic Warmblood horses and evaluating the effects of CS and GlcN on mild equine OA.

"Since glucosamine is a precursor for GAGs ... supplemental glucosamine or chondroitin sulfate may help to prevent cartilage degeneration and treat OA," Baccarin explained.

Researchers analyzed urinary GAGs in 20 healthy horses and 27 horses diagnosed with mild OA. The team found that OA-affected horses excreted more urinary GAGs than their healthy counterparts.

Subsequently, six of the OA-affected horses received two treatment protocols, administered two months apart:

10 mL of intramuscular CS + GlcN given every five days for 25 days; and
800 mg of oral GlcN every day for 25 days.
Researchers systemically collected urine samples during and after each treatment protocol, up to Day 184 post-treatment. They found that GAGs, especially CS, appeared and remained at high levels in the urine for about three months after the end of treatment, indicating the compound was well-distributed in the body.

"This finding suggests even higher turnover of cartilage rates, perhaps in an attempt of the cartilage to regenerate itself," reported Baccarin.

Each horse underwent a physical examination, which included joint palpation and manipulation, lameness grading, joint flexion tests, and radiographic evaluation, before and 60 days after starting each treatment protocol. After CS+GlcN treatments, the researchers' assessments revealed significant improvement in flexion tests, slight decrease in joint volume and lameness scores, and slight improvement in radiographic scores.

The team concluded that urinary GAGs are reliable indicators of cartilage turnover rates and can be useful in monitoring joint disease. They also found that supplemental CS and GlcN had beneficial effects on mild OA in horses.

"These results suggest that treatment protocol proposed for mild osteoarthritis has a longer than expected effect, and that supplementation with chondroitin sulphate and glucosamine sulphate can be prescribed in an interrupted pattern throughout the desired treatment period, alternating three months of supplementation with three months without," Baccarin said. "Research is still being conducted to determine quality of tissue repair in supplemented animals to further justify supplementation."

The study, "Urinary glycosaminoglycans in horse osteoarthritis. Effects of chondroitin sulfate and glucosamine," recently appeared in Research in Veterinary Science. The article is available online.

Har använt Glukosamin på min förra häst, fungerade kanon! Märktes direkt om jag slarvat/glömt att ge. Dosen var 3,5 g/dag.

Har använt det på 3 hästar. Använder nu glucosamin+HA som ger en ännu bättre effekt.
Häst 1 Åldersstelhet- åt från ca 23-33år. Mycket bra effekt, sämre efter bara någon vecka vid uppehåll.
Häst 2 Skeva leder- åt från ca 18-22år. Mest i förebyggande pga felställningen i benen. Märkte skillnad vid uppehåll men inte så snabbt som den första.
Häst 3 Läkt knäfraktur- äter nu. Vet ej om det beror på det men hon har inte fått artros (än) vilket hon borde fått enl. vet. Jag törs inte sluta iallafall.
Din första häst kan nog ha användning av det men den andra är det mer tveksamt med. Det beror ju på vad som är problemet. Om du ska köpa "billigt" glucosamin ska du läsa hur stor procent som verkligen ingår. Det finns billiga preparat som nästan bara innehåller utfyllnad. Dessutom är inte ens det billiga särskilt billigt.

Detta är konstigt, jag har också hört att det ska vara så, men!
Vi började ge våran gammelhäst (30 år, varmblodstravare) Vimital Form, som ju innehåller både MSM och glucosamin, innan hade vi gett "vanlig glucosamin eftersom han är lite stel och "knäppig" i lederna.
Efter en månad var han mycket stelare och "knäppen" i lederna kom tillbaka :crazy:
Så på honom funkar det med "bara" glucosamin....

När jag fick hem min pensionär så knäppte det jättemycket i honom, mest i bakbenen och då började jag med glukosamin (klövers) och en månad senare var han tyst! Har hållt på i tre år nu, knäpper aldrig och är inte stel, han är 20 år :) Så ja, jag tycker att det fungerar!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 081
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 073
Senast: Lobelia
·
Hästvård Är lite osäker på hur jag ska börja denna tråd då det är den första jag startat här, men får ge det ett försök. För ett år sedan köpte...
Svar
13
· Visningar
1 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka