Glukosamin, alternativ?

Trissa

Trådstartare
Min sexårige hane har blivit lite stel i bakänden när han legat ner (haltar ett par steg när han kliver upp), nu när hösten satt in. Under sommaren har han inte haft några problem, så jag antar att det är fukten som ställer till det. Han är rätt överviktig också, och det gör ju inte det bättre. Jag gav honom Glukosamin i vintras, men tyckte inte jag märkte någon större skillnad.

Spelar det någon roll vilket märke av Glukosaminet man ger, och vad finns det för alternativ?
 
Sv: Glukosamin, alternativ?

Jag har hört att glukosamin inte har någon vetneskapligt bevisad effekt.... men det finns det säkert folk som vet bättre.
Har även hört att man kan ge ascorbinsyra men inte heller detta sägs ha någon vetenskapligt bevisad effekt...
 
Sv: Glukosamin, alternativ?

Det kan ha betydelse vilket märke man ger av, en del är "rena" andra tillskott av kondriotin, msm, C vitatmin mm.

Även grönläppad mussla kan vara till hjälp.

Min gammeltik fick flexijoint vilket hon svarade bra på.
 
Sv: Glukosamin, alternativ?

Både musslan och flexijointen låter ju intressant, googlade lite. Men vilket pris på flexijointen! :eek:
 
Sv: Glukosamin, alternativ?

Hmm, flexin är "billig" tycker jag...det finns ju även "hundförpackningar" men jag har 1 kg till "häst"...till en normalstor häst räcker burken ca 66 dagar, för en hund....nästan ett år ( vet inte riktigt då jag själv o mina 2 hundar ätit av burken)
 
Sv: Glukosamin, alternativ?

Jag ger min artroshund (låg grad) ett jättebra fodertillskott som heter Seraquin, finns att köpa på apoteket. Men gör din hund en tjänst och banta ner honom till idealvikt, för de extrakilona gör det bara värre kan jag lova. Min hund är också ngt överviktig i dagsläget.
Gå fler och kortare promenader..Och när det är sådär rått ute kan man köpa ett tunt fleecetäcke att lägga på dem. Det blir mkt värre i kyla.
 
Sv: Glukosamin, alternativ?

Det finns en medicinsk anledning till hans övervikt, men vi gör så gott vi kan på den fronten....
 
Sv: Glukosamin, alternativ?

Mina föräldrar letar efter något som kan hjälpa deras hund, och Seraquin låter ju intressant. Jag kollade på Apotekets hemsida och såg att de har två varianter. Den ena sorten kostar ju dubbelt så mycket som den andra. Vad är skillnaden, och hur vet man vilken sort man behöver?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 788
Senast: EmmaW
·
Hundhälsa Våran 8åriga (blir 9 i sommar) labrador/Amstaff märkte vi för ett par veckor sedan att han vart stel efter han legat o sovit o kunde...
Svar
6
· Visningar
4 680
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 240
Senast: Karminnie
·
Hundhälsa Till att börja med vill jag säga att veterinär har kikat på vår vovve 4gånger nu och vi blir inte klokare. Så därför vill jag se om...
Svar
5
· Visningar
1 083
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp