Glömt avmaska!

L

Lotti

Panik! Har glömt bort att avmaska min häst. 11 år vallack som jag köpte vid nyår. Han hade fått Cydektin i december och skulle haft dubbel dos Fyrantel i april - vilket jag glömde bort. I maj togs träckprov och han var då inte infekterad av mask av något slag som mättes vid det tillfället, tror att de hette Vidi Lab eller ngt liknande. Tyvärr har jag flyttat i från stallet och kan inte kolla vilka parasiter som mättes. Jag fick då rådet att inte avmaska vid detta tillfälle utan vänta till mitten på sommaren. Vid den tiden så flyttade jag och hade struligt med stallplats och maskade inte alls. Nu tänkte jag ta Cydectin men då kommer jag inte åt bandmasken?? Och det kanske är den mask som han troligats har i och med att jag missade aprilavmaskningen? Fy vad jag skäms - är annars supernoga med allt men detta har jag bara förträngt...Snälla finns det nån som kan ge mig råd. Han går i hagar med högt smittotryck, lite mark och mycket hästar. Han har dock sen september "egen hage" som jag mockar men gick på bete 10 dgr i juli med yngre hästar.

Sv: Glömt avmaska!

Skippa bandmasken nu. Ett ivermectinmedel duger gott till hösten om ni sett styngfluga. Annars kanske kosta på dig ett nytt träckprov för att se om du verkligen behöver avmaska.

Tack för hjälpen!
Så enligt er kan det finnas en chans att hästen fortfarande inte har smittats med mask? Eller att han har viss immunitet pga sin ålder? Hur länge kan jag avvakta innan nästa maskning om han nu visar sig vara maskfri vid träckprov. Skulle vilja ha ett lämpligt årsupplägg - om det nu går att ge. Läste nån stans att bandmask inte alltid syns vid träckprov. Skall man då inte för säkerhets skull maska mot den - oavsett provsvar? Skall försöka läsa mig till årsrutiner men är intresserad av att veta hur ni skulle ha gjort!

Bandmasken bryr jag mig inte om om hästen inte visar symptom, eller någon i stallet bevisligen har bandmask. Dock - har jag ändå ett pyrantelår så tar jag dubbel dos första avmaskningen.

Är han ren även nu vid träckprov är det test i vår igen eller avmaskning då, före, under och efter betet enligt medlets intervaller.

Och ja, hästar har olika stor motståndskraft mot mask.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har blivit lite fundersam vad det gäller träckprov och att lita blint på att hästen enligt det är parasitfri. En god vän till mig tar alltid träckprov och maskar efter det. I somras blev en av hennes tävlingshästar akut jättedålig med skyhög feber. Han blev inlagd på djursjukhus och en omfattande utredning visade att han hade fullt med parasiter i inre organ. Efter det har jag sökt på nätet och hittat flera bra artiklar där det framgår att man alltid bör avmaska betesgående hästar och komplementera med träckprov, hästar uppstallade året runt kan (så vitt jag förstår av dessa artiklar) maskas utefter vad träckprovet visar. Men så händer då det som min goda vän råkade ut för, vad ska man då följa för schema???? :confused:
artiklarna fanns bla på sva´s hemsida och på fass.se (den senare inriktar sig till vetrinärer och var RIKTIGT intressant att läsa!!)

Vad var det för parasiter den hästen hade? Och är veterinärerna säkra på att det var maskarna som orsakade hästens tillstånd?

Vad har du hittat för artiklar? Vad har de för källhänvisning och ålder på artiklar och källor? Så generellt går det ju inte att säga. Har jag helt rena betesmarker där det aldrig gått hästar så får ju inte hästarna någon smitta. Det enda som händer är att hästarna smittar ner marken OM de har äggurskiljande vuxna maskar, och DET ser man på träckprovet.

Jag har hört också att äldre hästar upp emot 14-15 år inte behöver avmaskas pga av att de är immuna på något sätt. Stämmer detta? Har för mig att det var en veterinär som sa det också...

Det räcker med att de har några år på nacken, inte så många som 14-15. Sen beror det också på hur individen är. Vissa har alltid stora mängder medan andra alltid ligger lågt eller nästintill noll.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 715
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
258 505
Senast: sassiball
·
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
2 026
Senast: Zebung
·
Hästvård Vintern här har ju varit.. tja.. ett skämt. Varit plus och gegga mer än det varit kallt och snö. Nu kom dock snön för typ en vecka sen...
Svar
10
· Visningar
1 254
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama