Glömsk och stressad

alenchik

Trådstartare
Jag har på sistone blivit skrämmande glömsk och känner mig oerhört stressad mest hela tiden. Jag känner mig utmattad och lite höst deprimerad mellan varven. Speciellt när jag får tid att varva ner och tänka.
Så jag behöver tips och råd på hur jag ska bli mer klartänkande och harmonisk igen. Lite spontana saker jag kommit på är att skriva en lista i mobilen på saker jag måste ha gjort innan dagen är slut. Fler tips? :banghead:
 
Sv: Glömsk och stressad

Jag blir en mer harmonisk person om jag joggar eller springer ett par tre dagar per vecka.

Annars tänker jag att rutiner är bra samt att frånsäga dig åtaganden som ökar stressen.
 
Sv: Glömsk och stressad

Rutiner har jag, men det blir svårare att följa rutinerna när jag är så uppe i varv. Tyvärr så kan jag inte minska stressen genom att undvika att bemöta den då jag i så fall skulle vara arbetslös.
 
Sv: Glömsk och stressad

Leta annat arbete? Man ska inte bli knäckt av jobbet.

Kanske kan söka någon utbildning och ta uppehåll från arbetet?
 
Sv: Glömsk och stressad

Jag tror att man måste ändra sitt tänkesätt. Jag mår bättre när jag tar livet med en klackspark än när jag blir sådär seriös och sätter en massa krav på mig själv.

"Vad är det värsta som kan hända?" är en konstant fråga i mitt liv som jag använder för att tänka om när jag kommit in i en tankebana som leder till mer stress.
 
Sv: Glömsk och stressad

Jag har inte råd att ta ett uppehåll. Jag måste få in minst 10 för att kunna behålla hundar, häst och lägenhet. Då har jag inte räknat in bil, mat, utrustning osv. Annan utbildning kommer heller inte på tal. Jag är nöjd med jobbet men vill bara bli harmonisk igen.
 
Sv: Glömsk och stressad

Generellt är motion bra men man ska upp i puls för att få igång förbränningen av stresshormon/adrenalin. Ett par tre intervaller med ganska högt tempo under nån minut eller så räcker. Helst varje dag.

Har man häst får man ju motion, men inte säkert att det riktigt hjälper mot stressen.

Listor är bra - då får man koll. Fungerar för många. Ett annat sätt är att se över allt möjligt i livet och tänka ut vad som bidrar positivt och vad som mest förbrukar energi. T.ex. tycker jag det är bra att låna ut hästarna nån dag per vecka för att kunna gå från jobbet när jag själv vill - inte när jag måste. Då blir staller roligare de andra dagarna.

Man mår inte bra jämt - men man ska inte må dåligt för länge heller. Ta hjälp av nån 'pratmänniska' om det håller i sig.

Lycka till!
 
Sv: Glömsk och stressad

Jag har inte råd att ta ett uppehåll. Jag måste få in minst 10 för att kunna behålla hundar, häst och lägenhet. Då har jag inte räknat in bil, mat, utrustning osv. Annan utbildning kommer heller inte på tal. Jag är nöjd med jobbet men vill bara bli harmonisk igen.

Kan du pausa någonstans i livet? Lämna bort hästen eller hundarna eller så? Lever man ett liv som stressar en till grunden tycker jag man borde fundera på vad som stressar. För många måsten?

Samtalsterapi kanske vore något?

Och så vill jag återigen framhäva nyttan av pulshöjande arbete. Hos mig frisläpps så mycket endorfiner när jag sprungit att jag inte kan vara utan dem när jag hållt på ett tag.
 
Sv: Glömsk och stressad

Hur har du det med kosten? Får du i dig alla vitaminer och mineraler och i de doser du behöver? Kanske kan vara värt att ta en sväng till doktorn för lite prover? Både b-12 brist och d-vitamin brist kan ge problem med minnet t.ex.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 453
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 038
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp