Glömligheter och hästar....

Marlan

Trådstartare
Kan hästar drabbas av alzheimers?:p

Har en gammelman på 26 som börjar bli lite förvirrad:grin:
Har han vatt inne i sin box en stund(går på lösdrift annars) för att tex hovis kommer så hittar han ibland inte ut ut stallet längre...
Han har alltid gått ut i hagen och in i sin box själv. Gammal vet bäst...:angel:

Några erfarenheter?:d

Sv: Glömligheter och hästar....

han kanske tycker om att vara inne helt enkelt.... gammla hästar har större behov av att vila och det kan vara svårt ute, särskilt om han går i flock med yngre hästar.

Alzheimers har han knappast men visst kan han vara lite senil. Tror inte att det är så mycket att göra åt mer än att försöka hålla igång honom så gott det går även mentalt. Kanske tänka på att hålla sig till samma rutiner som alltid och att inte byta miljö, det skulle förmodligen inte vara så juste att tex byta stall.

En av mina gamla damer fick lite lustiga idéer för sig sina sista år, kunde lugnt stå och äta sin mat för att helt plötsligt skita i maten och stå och urflörta med boxgrannen, som gick i samma hage och alltid stod i samma box jämte. Som om hon aldrig tänkt på hur snygg han var alla andra år de gått ihopa. Nån gång när vi var ute och red så drog hon iväg in på en annan liten väg där vi aldrig red och gick där och gnäggade och ville inte gå därifrån, som om hon letade efter nån, men där fanns inga andra hästar, bara ett ensamt hus i slutet på den vägen.

Hon blev 36 år och vi fick ringa nödslakt eftersom hon tyvärr fick en pinne i ögat efter att ha gått i en skogshage (samma hage som hon gått i i nästan 10 år):cry: Hon har alltid en särskild plats i mitt hjärta.

Det kan inte vara det att har börjat se lite dåligt då?
/Qbaby

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 759
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 221
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon