Glöm inte vite vid avtal om förköpsrätt

Snubbelfot

Trådstartare
Ämnet har varit uppe tidigare ser jag när jag söker, men nyligen blev vi påminda om vikten av att skriva in vitesbelopp i samband med avtal om förköpsrätt i ett köpekontrakt. Jag skriver detta som en påminnelse för andra som står i begrepp att sälja med förköpsrätt.
Dottern sålde sin häst för ett år sedan, till en köpare i göteborgstrakten som naturligtvis bedyrade långsiktighet och seriositet. I kontraktet avtalades om förköpsrätt, men utan att något vite eller skadestånd preciserades. I höstas var dottern och jag och hälsade på hästen och nya ägaren, och inget sades om någon försäljning - tvärtom. Allt var frid och fröjd. Nyligen blev det uppenbart via fb och bloggar att hästen är såld vidare. Eftersom inget vite formulerats i kontraktet när dottern sålde så var det i praktiken helt riskfritt att strunta i det ingångna avtalet och sälja hästen vidare utan att kontakta min dotter först.

Man lär så länge man lever, både kontraktsfrågor och personkännedom. Förhoppningsvis får hästen en mer seriös, om än väldigt ung, ägare nu.

Sv: Glöm inte vite vid avtal om förköpsrätt

Men kan man egentligen, rent juridiskt, öht teckna ett sådant avtal? Om jag säljer en "vara" så är den ju inte längre i min ägo och jag borde inte kunna ha kontroll över vad ägaren gör med sin ägodel?

Jag förstår absolut hur ni känner och har själv ibland tecknat sådana avtal men jag undrar hur det skulle hålla i en ev tvist? Även om jag har ett vitesbelopp - tas ett sådant fall upp i rätten? Har för mig att det ska gälla ganska stora summor om det ens ska gå att ta upp i en rättslig tvist, civilrättslig sådan.

Men kan man egentligen, rent juridiskt, öht teckna ett sådant avtal? Om jag säljer en "vara" så är den ju inte längre i min ägo och jag borde inte kunna ha kontroll över vad ägaren gör med sin ägodel?
Avtal om förköpsrätt förekommer ju i andra sammanhang, så själva företeelsen/funktionen används ju. Generellt kan ju avtalsparter avtala ganska fritt om det mesta så länge som villkoren inte är oskäliga.
Även om jag har ett vitesbelopp - tas ett sådant fall upp i rätten?
Jag har inte lyckats hitta några sådana rättsfall så läget står inte helt klart för mig, men utan vitesbelopp finns ju hur som helst ingenting att ens försöka stämma någon för. :crazy:

Nej det stämmer ju förstås, utan vitesbelopp har man liksom inget"motmedel" om de struntar i vad som har avtalats.
Men det skulle vara intressant att höra om någon här på forumet har fått en sådan sak bedömd rättsligt. Pratade så sent som igår med min tränare om just detta med avtal om förköpsrätt och det väcker lite funderingar.

Hoppas att er häst trots allt fått ett bra nytt hem där den får stanna nu:)

JA du, sådär gjorde min medryttare med. Sålde vidare och sket väl i mig. Hittade hästen på annons på nätet av en slump...trots hon bedyrade jag skulle kontaktas vid försäljning. Vi kanske sålde till samma ? ;). Nu har jag snokat reda på vem hon sålde hästen till, och haft lite kontakt med nya ägarna. Så jag vet hon har det bra, men ändå. Visst tusan svider det i själ och hjärta :(

Visst tusan svider det i själ och hjärta :(
Det är lyckligtvis ingenting vi ligger vakna på nätterna över, det kan nog vara litet rättshaveristvarning att gräva ner sig för djupt i det när det ändå inte finns något att sätta emot, men jag kan inte komma ifrån att det är irriterande när folk skiter så övertydligt i ingångna överenskommelser. Men jag antar att what goes around comes around, förr eller senare.

Usch så trisst. De kunde väll iallafall sagt något!? :S

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka