Mig veterligen bara Island. (Som dock inte kallar det för permanent sommartid utan bara använder "fel" tidszon sett till geografin.) Wikipedia håller med mig om att det är Island.
Tack!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mig veterligen bara Island. (Som dock inte kallar det för permanent sommartid utan bara använder "fel" tidszon sett till geografin.) Wikipedia håller med mig om att det är Island.
I stort sett likadana ut. Klockan ringer strax innan kl. 6 måndag-fredag. Börjar jobba kl. 7. Slutar jobba kl. 16. Äter middag kl. 17-18 och somnar kl. 21-22. Jag har jättesvårt att ställa om tiden. Jag vaknar jättetidigt även på helgerna och kan aldrig sova länge på helgen. För att jag ska sova längre än kl. 7 (kl. 7 räknar jag numera som sovmorgon och då tycker jag att jag sovit länge, oftast vaknar jag mellan kl. 5-6) så måste jag vara ledig en längre tid (efter ca 1 vecka börjar jag sova längre).
Dessutom blir jag allmänt sur för att det blir ljusare på morgonen och mörkare på kvällen... Jag har ingen nytta av ljuset på morgonen. Börjar ändå jobba kl. 7 inomhus på kontor. Medan ljuset på kvällen hade varit välkommet. Trevligare att göra saker ute när det är ljust än när det är mörkt.
Bland annat Island och Ryssland.Vilka lander har sommartid aret om?
Bland annat Island och Ryssland.
Det finns fler länder (Jag har jobbat med valutatransaktioner och då hade man stenkoll) mmen inte som jag kommer på just nu.
Ryssland?Bland annat Island och Ryssland.
Sorry jobbade med transaktioner 2007-2009 så det hade jag missatRyssland?
Märkligt. Så sent som 2014 skrev Putin på en lag som avslutade sommartid i landet.
Se mitt svar nedanRyssland har inte permanent sommartid längre utan använder normaltid året runt.
Se mitt svar nedan
Men inte heller då hade de sommartid året om, utan normaltid och sommartid som i princip alla andra.Sorry jobbade med transaktioner 2007-2009 så det hade jag missat
Vilka lander har sommartid aret om?
Vad jag vet är det normaltid som diskuteras, dvs att man behåller vintertiden och struntar i sommartidsomställningen.Faktiskt inte.
En hel del länder som valt att ta bort sommartid/ vintertid har valt att behålla sommartiden året runt.
Det är även det förslag som oftast motioneras i riksdagen.
Ju närmare ditt land ligger ekvatorn, detsto mindre mening är det att ha sommartid - så vill du se länder utan DST, kika i tropikerna.@TeamLundVer
Det vore interessant att hora vilka lander som har "sommartid" aret runt. Jag har aldrig hort talas om att nagon gatt ifran den vedertagna "Universal Time Standard" och GMT.
Ju närmare ditt land ligger ekvatorn, detsto mindre mening är det att ha sommartid - så vill du se länder utan DST, kika i tropikerna.
Bara en liten påminnelse om nattens störning.
Den fullständigt meningslösa klockomställningen.
Hur definierar man sommartid året om?Sjalvklart.
Jag ifragasatte inte vilka lander som inte hade DST da jag bott i flera ... vad jag ifragasatte var vilka lander som valt att ha DST istallet for for Standard Time aret runt.
Jag fabulerar själv över definitionen:
Om sommartid året om skulle definieras som tiden i ett land där man inte växlar tid, samt ligger geografiskt västerut i fel 'soltidszon', så skulle jag vilja lägga till Vitryssland och Argentina till tidigare nämda Island.
Se'n är det nog stopp.
Andra länder som ligger 'fel' är Libyen och Algeriet, men där börjar det väl bli tveksamt om DST spelar nån roll.
Länder som Kina och Turkiet som bestämt sig för en enhetstid trots att de sträcker sig över flera egentliga tidszoner kan ju inte heller räknas. Delar av länderna ligger ju rätt, medan andra delar avnjuter den definierade sommartiden här ovan.
Och Ryssland har inom sitt väldiga land elva tidszoner (man bantade ned sig från sexton 2014...), där en del områden är i fas med soltiden, medan andra driver antingen öster- eller västerut - så det är också fel land att peka ut som ett sommartidsland.
USA/Kanada och Västra Västeuropa (Spanien/Frankrike) ligger också i snitt en timme fel mot soltid, men de diskvalificerar sig ju (åtminstone till största delen) genom att växla mellan sommartid och normaltid...
I min värld är du ovanlig. Givetvis känner jag många som jobbar samma tider varje arbetsdag men utöver det ser det olika ut. Någon kväll är man på träning, någon kväll har man gäster, på lediga dagar sover man längre osv.