Glöm inte klockan

I stort sett likadana ut. Klockan ringer strax innan kl. 6 måndag-fredag. Börjar jobba kl. 7. Slutar jobba kl. 16. Äter middag kl. 17-18 och somnar kl. 21-22. Jag har jättesvårt att ställa om tiden. Jag vaknar jättetidigt även på helgerna och kan aldrig sova länge på helgen. För att jag ska sova längre än kl. 7 (kl. 7 räknar jag numera som sovmorgon och då tycker jag att jag sovit länge, oftast vaknar jag mellan kl. 5-6) så måste jag vara ledig en längre tid (efter ca 1 vecka börjar jag sova längre).

Dessutom blir jag allmänt sur för att det blir ljusare på morgonen och mörkare på kvällen... Jag har ingen nytta av ljuset på morgonen. Börjar ändå jobba kl. 7 inomhus på kontor. Medan ljuset på kvällen hade varit välkommet. Trevligare att göra saker ute när det är ljust än när det är mörkt.

I min värld är du ovanlig. Givetvis känner jag många som jobbar samma tider varje arbetsdag men utöver det ser det olika ut. Någon kväll är man på träning, någon kväll har man gäster, på lediga dagar sover man längre osv.

Hyfsat uppdaterad lista, land/område för land/område.
https://en.wikipedia.org/wiki/Daylight_saving_time_by_country

...inklusive världskarta:
1920px-DST_Countries_Map.png

Ju närmare ditt land ligger ekvatorn, detsto mindre mening är det att ha sommartid - så vill du se länder utan DST, kika i tropikerna.

Sjalvklart.
Jag ifragasatte inte vilka lander som inte hade DST da jag bott i flera ... vad jag ifragasatte var vilka lander som valt att ha DST istallet for for Standard Time aret runt.

Bara en liten påminnelse om nattens störning. :)

Den fullständigt meningslösa klockomställningen.

Putin har ju gjort en bra reform...
sägs det, utan att ha kollat upp.
Han ska ha avskaffat det där med växling mellan normaltid och sommartid (å andra sidan sägs det att han har avskaffat det där med tidszoner också, det verkar inte riktigt lika eftersträvansvärt).'

Sjalvklart.
Jag ifragasatte inte vilka lander som inte hade DST da jag bott i flera ... vad jag ifragasatte var vilka lander som valt att ha DST istallet for for Standard Time aret runt.
Hur definierar man sommartid året om?
Om vi i Sverige skulle välja att ha den tid vi idag har på sommarhalvåret året om, så blir det ju bara den nya normaltiden - ungefär som om vi hoppade ett snäpp åt sidan i tidszonerna.
Vilket händer lite nu som då, då länder tycker de hamnat lite fel, och vill synka sig mot grannländer på andra sidan zongränsen.

Jag fabulerar själv över definitionen:

Om sommartid året om skulle definieras som tiden i ett land där man inte växlar tid, samt ligger geografiskt västerut i fel 'soltidszon', så skulle jag vilja lägga till Vitryssland och Argentina till tidigare nämda Island.
Se'n är det nog stopp.

Andra länder som ligger 'fel' är Libyen och Algeriet, men där börjar det väl bli tveksamt om DST spelar nån roll.
Länder som Kina och Turkiet som bestämt sig för en enhetstid trots att de sträcker sig över flera egentliga tidszoner kan ju inte heller räknas. Delar av länderna ligger ju rätt, medan andra delar avnjuter den definierade sommartiden här ovan.
Och Ryssland har inom sitt väldiga land elva tidszoner (man bantade ned sig från sexton 2014...), där en del områden är i fas med soltiden, medan andra driver antingen öster- eller västerut - så det är också fel land att peka ut som ett sommartidsland.

USA/Kanada och Västra Västeuropa (Spanien/Frankrike) ligger också i snitt en timme fel mot soltid, men de diskvalificerar sig ju (åtminstone till största delen) genom att växla mellan sommartid och normaltid...

Jag fabulerar själv över definitionen:

Om sommartid året om skulle definieras som tiden i ett land där man inte växlar tid, samt ligger geografiskt västerut i fel 'soltidszon', så skulle jag vilja lägga till Vitryssland och Argentina till tidigare nämda Island.
Se'n är det nog stopp.

Andra länder som ligger 'fel' är Libyen och Algeriet, men där börjar det väl bli tveksamt om DST spelar nån roll.
Länder som Kina och Turkiet som bestämt sig för en enhetstid trots att de sträcker sig över flera egentliga tidszoner kan ju inte heller räknas. Delar av länderna ligger ju rätt, medan andra delar avnjuter den definierade sommartiden här ovan.
Och Ryssland har inom sitt väldiga land elva tidszoner (man bantade ned sig från sexton 2014...), där en del områden är i fas med soltiden, medan andra driver antingen öster- eller västerut - så det är också fel land att peka ut som ett sommartidsland.

USA/Kanada och Västra Västeuropa (Spanien/Frankrike) ligger också i snitt en timme fel mot soltid, men de diskvalificerar sig ju (åtminstone till största delen) genom att växla mellan sommartid och normaltid...

Hur ligger USA och Canada fel mot "sol tid"?
Canada har 6 olika time zones och ligger helt ratt, (utom storre delen av Saskatchewan som kan sagas ha "sommartid" :p)
I USA har vi, forutom Alaska och Hawaii 4 time zones som alla ligger ratt i "sol tid" om du med "sol tid" menar de longitudes som delar in jordens i tidszoner.

I min värld är du ovanlig. Givetvis känner jag många som jobbar samma tider varje arbetsdag men utöver det ser det olika ut. Någon kväll är man på träning, någon kväll har man gäster, på lediga dagar sover man längre osv.

Ja, nån kväll är det träning. Då somnar jag närmre kl. 23 men dagen efter är jag lite tröttare än vanligt eftersom klockan ändå ringer samma tid. Ikväll har jag träning. Eftersom vi precis ställt om tiden så kommer det kännas som om träningen börjar en timme senare än vanligt och då tycker jag att den är rätt sen i vanliga fall också. Vissa undantag finns då jag är vaken längre men det får jag betala för dagen efter eftersom jag ändå inte sover längre (om jag inte varit ledig länge och ställt om dygnet).

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterade över en sak när dottern skrek över en spindel och en insekt på studsmattan. Jag var likadan när jag var liten fast 10...
Svar
7
· Visningar
397
Senast: warg
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag gillar inte att bli äldre. Kroppen är liksom inte med mig som förr. Jag blir stel och får ont bara jag råkar göra något. Igår...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
8 803
Senast: Wille
·
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
871
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 633
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30