Glöm inte klockan

Så morgonen för hästarna diffar mellan ungefär 5 och ungefär 8 men en timme extra natt påverkar ändå mycket? För mig låter det ytterst märkligt.

Du får läsa igen. Det påverkar MIG. Inte till vintertid men sen ska eländet ställas om till sommartid.

De djurägare jag vet gör som du beskrev - går upp gammal tid. Och förskjuter successivt för mycket rutinbundna djur (mjölkkor och sånt) och över dan för mer lättsamma djur (hästar mm)

Så nej övergången till vintertid är som jag skrev enbart besvär och dryg rent praktiskt. Ställa om massa saker, mörkare kvällar. Men omställningen till sommartid påverkar MIG rejält. Och där finns även forskning som visar att många påverkas negativt av en timme förlorad sömn och de effekter de ger.

Och med en och samma tid försvinner båda omställningarna. Men man kan inte isolerat titta på omställningen till vintertid och tycka "vad är problemet?" För BÅDA omställningarna hänger ju ihop.

Du får läsa igen. Det påverkar MIG. Inte till vintertid men sen ska eländet ställas om till sommartid.

De djurägare jag vet gör som du beskrev - går upp gammal tid. Och förskjuter successivt för mycket rutinbundna djur (mjölkkor och sånt) och över dan för mer lättsamma djur (hästar mm)

Så nej övergången till vintertid är som jag skrev enbart besvär och dryg rent praktiskt. Ställa om massa saker, mörkare kvällar. Men omställningen till sommartid påverkar MIG rejält. Och där finns även forskning som visar att många påverkas negativt av en timme förlorad sömn och de effekter de ger.

Och med en och samma tid försvinner båda omställningarna. Men man kan inte isolerat titta på omställningen till vintertid och tycka "vad är problemet?" För BÅDA omställningarna hänger ju ihop.

Ja, och din morgon diffar ju tydligen på samma tider som för hästarna.
Förlorad sömn löses för många enkelt, lägga sig en timme tidigare eller gå upp en timme senare.

Att ställa om micron och en väggklocka tar mig ungefär 48 sekunder. Jag känner inte att det är så våldsamt betungande. Nuförtiden har nog de flesta människor inte så många saker som måste ställas om.

Ja, och din morgon diffar ju tydligen på samma tider som för hästarna.
Förlorad sömn löses för många enkelt, lägga sig en timme tidigare eller gå upp en timme senare.

Att ställa om micron och en väggklocka tar mig ungefär 48 sekunder. Jag känner inte att det är så våldsamt betungande. Nuförtiden har nog de flesta människor inte så många saker som måste ställas om.

Och för många så är det inte så simpelt. Finns forskning på det med, att kvällspigga har svårare med omställningen till sommartid.

Men så länge du utgår från dig som norm och lite "det borde inte vara problem för andra" är diskussionen ganska meningslös.

Jag har automatisk utfodring med timers. En timer per låda. Jag har tio lådor.

Och för många så är det inte så simpelt. Finns forskning på det med, att kvällspigga har svårare med omställningen till sommartid.

Men så länge du utgår från dig som norm och lite "det borde inte vara problem för andra" är diskussionen ganska meningslös.

Jag har automatisk utfodring med timers. En timer per låda. Jag har tio lådor.

Jag har aldrig påstått att det är jag som är norm. Däremot att många, inte alla, överdriver sina bekymmer med tidsomställningen. Hur klarar annars folk av att resa till London eller Helsingfors som diffar en timme? Eller för den delen resa till Australien eller Thailand som diffar betydligt fler timmar?

Ändra timer borde inte ta mer än någon minut per timer. Det ska göras två gånger per år. Tillåt mig att inte se det som ett enormt bekymmer.

Men alltså kan vi inte införa sommartid året runt istället?! :arghh: Omställningen i sig skiter jag i, för mig är sömnbrist lite same old iom min dygnsrytmstörning - men att bli av med solljuset en timme tidigare varenda jävla eftermiddag... Alltså jag behöver all sol jag kan få och ja, it all adds up liksom. Vintertid är ett så jävla dåligt påfund att jag vill strypa nån :meh:

Jag har aldrig påstått att det är jag som är norm. Däremot att många, inte alla, överdriver sina bekymmer med tidsomställningen. Hur klarar annars folk av att resa till London eller Helsingfors som diffar en timme? Eller för den delen resa till Australien eller Thailand som diffar betydligt fler timmar?

Ändra timer borde inte ta mer än någon minut per timer. Det ska göras två gånger per år. Tillåt mig att inte se det som ett enormt bekymmer.

Du är välkommen att komma hit och ställa om. Jag håller med stege och skruvmejsel.

Oavsett om man tycker det är ett problem eller ej med si eller så, ditt eller datt, så kan man vara öppen för om en majoritet vill avskaffa det och om det finns forskning kring huruvida det bidrar till fler olyckor t ex.

Det finns massor av saker som inte berör mig eller jag inte anser bara ett problem men där jag kan respektera och förstå andras åsikt, känsla och vilja.

Du är välkommen att komma hit och ställa om. Jag håller med stege och skruvmejsel.

Oavsett om man tycker det är ett problem eller ej med si eller så, ditt eller datt, så kan man vara öppen för om en majoritet vill avskaffa det och om det finns forskning kring huruvida det bidrar till fler olyckor t ex.

Det finns massor av saker som inte berör mig eller jag inte anser bara ett problem men där jag kan respektera och förstå andras åsikt, känsla och vilja.

Jag känner att det finns saker som skapar betydligt större problem och fler olyckor än detta.
Vill en majoritet inom EU förändra saken så fine by me. Det spelar nämligen ingen som helst roll för min del. Det är det dubbelt årliga gnällandet jag är trött på.

Men alltså kan vi inte införa sommartid året runt istället?! :arghh: Omställningen i sig skiter jag i, för mig är sömnbrist lite same old iom min dygnsrytmstörning - men att bli av med solljuset en timme tidigare varenda jävla eftermiddag... Alltså jag behöver all sol jag kan få och ja, it all adds up liksom. Vintertid är ett så jävla dåligt påfund att jag vill strypa nån :meh:

Men det är lika många soltimmar så vad spelar det för roll när på dygnet de inträffar? Baseras det på fasta arbetstider dagtid så är det ju snart mörkt både före och efter jobbet oavsett. Dessutom är det mindre än två månader kvar till det vänder igen :up:

Men det är lika många soltimmar så vad spelar det för roll när på dygnet de inträffar? Baseras det på fasta arbetstider dagtid så är det ju snart mörkt både före och efter jobbet oavsett. Dessutom är det mindre än två månader kvar till det vänder igen :up:

Baserar man på fasta kontorstider är vintertiden bra för solen står väl som högst vid tolv då om jag inte minns galet. Även om "högt" är jävligt relativt ;)

Hur klarar annars folk av att resa till London eller Helsingfors som diffar en timme? Eller för den delen resa till Australien eller Thailand som diffar betydligt fler timmar?
Alla klarar inte det särskilt bra? :)
Jetlag känns ju spontant inte helt ovanligt.

Jag har noll problem med att ställa om tiden bakåt men när den hoppar framåt, oavsett orsak, blir det inte särskilt bra. Så jag undviker många resmål där jag behöver ställa om mig framåt så att säga eftersom jag typ alltid blir sängliggande första dagen och fortsatt slö. Bättre att åka bakåt, njuta av semestern och sen ha en ledig dag när jag kommer hem för att vara icke funktionsduglig (det är på nivån att jag hellre hade åkt runt hela jorden bakåt för att komma hem istället för några timmars resa framåt :o):)

Alla klarar inte det särskilt bra? :)
Jetlag känns ju spontant inte helt ovanligt.

Jag har noll problem med att ställa om tiden bakåt men när den hoppar framåt, oavsett orsak, blir det inte särskilt bra. Så jag undviker många resmål där jag behöver ställa om mig framåt så att säga eftersom jag typ alltid blir sängliggande första dagen och fortsatt slö. Bättre att åka bakåt, njuta av semestern och sen ha en ledig dag när jag kommer hem för att vara icke funktionsduglig (det är på nivån att jag hellre hade åkt runt hela jorden bakåt för att komma hem istället för några timmars resa framåt :o):)

Jetlag har jag aldrig hört talas om när det gäller en resa till London ;) Det var ju en timme skillnad det gällde. (Att jag nämnde Australien och Thailand beror på att om det var så jobbigt med en timme skillnad så skulle folk dö av tio timmar skillnad :p )

Jag har som jag skrev en dygnsrytmstörning. För mig spelar det således stor roll när de inträffar. Jag går redan miste om mycket sol, det enda vintertid bidrar med är att min situation förvärras.

Jetlag har jag aldrig hört talas om när det gäller en resa till London ;) Det var ju en timme skillnad det gällde. (Att jag nämnde Australien och Thailand beror på att om det var så jobbigt med en timme skillnad så skulle folk dö av tio timmar skillnad :p )

Fast vissa klarar jetlag fint. Andra intealls så bra. precis som vissa klarar vända och vända om dygnet utan ansträngning och det för andra tar flera dagar.

Människor har olika biologisk och individuell rytm och påverkas därför olika av samma sak.

Ah, nä det är väl mindre vanligt att en påverkas med en timme bakåt-omställning och får jetlag av det (oftast verkar problemen uppkomma vid förflyttning i minst två tidzoner). Men det förekommer definitivt att folk blir påverkade av framflyttningen i tid - vissa mer än andra såklart :)

Det verkar också, enligt en snabbgoogling, som att problemen med jetlag faktiskt ökar om en åker framåt i tiden och att det är svårare för fler att hantera den typen av omställning. Och som sagt vissa påverkas ju såklart mer än andra av detta, så jag tror faktiskt att det är ett reellt problem för vissa individer (kanske inte en majoritet av befolkningen) att det stökar till sömn och måendet. :)

Bara en liten påminnelse om nattens störning. :)

Den fullständigt meningslösa klockomställningen.

Det är verkligen meningslöst.
Här i Australien ställdes klockan om för ca 3-4 veckor sedan sedan. I vissa stater. Inte alla. På det också följer olika tidszoner eftersom Aus är så stort. Såå förvirrande.

Jag bor i QLD som inte ställer om alls. Så vissa program på tv ( live sport) måste man komma ihåg att det börjar 1h tidigare här,

Bara en liten påminnelse om nattens störning. :)

Den fullständigt meningslösa klockomställningen.

Alltid lika roligt att jobba natt ett par ggr om året och då givetvis pricka in den här förargliga dagen som gör att när klockan nyss äntligen var 03, så blev den 02 igen :cool:;)

Det är verkligen meningslöst.
Här i Australien ställdes klockan om för ca 3-4 veckor sedan sedan. I vissa stater. Inte alla. På det också följer olika tidszoner eftersom Aus är så stort. Såå förvirrande.

Jag bor i QLD som inte ställer om alls. Så vissa program på tv ( live sport) måste man komma ihåg att det börjar 1h tidigare här,

Det ar likadant har i USA ... Nar jag bodde pa ostkusten bilade jag manga ganger (med stor husvagn) tvars over landet till vastkusten ... och gick igenom East Coast Time, Central Time, Mountain Time, och Pacific Time ... OCH ... sa korde jag da igenom Arizona, som verkligen ar en stat for sig. :cautious: Tillsammans med 4-5 andra stater andrar de inte tid till "daylight savings time" utan pa min resa tvars over var (och ar fortfarande fast at andra hallet) den enda staten som inte andrar till "sommartid".

Inte sa svart att komma ihag tanker ni, Det finns ju skyltar som talar om nar man kommer in i Arizona sa det ar inga problem. Eller? Arizona har ett par av de storsta Navajo reservaten i USA ... OCH de HAR Daylight Savings Time. :crazy:

Sa om man stannar i en liten stad sa har de inte DST utan klockan ar, tillexempel, 11. Men sa ska man ga pa en sevardhet som rakar ligga pa reservatet? Well, da star man dar klockan 12 JUST nar de gatt pa Lunch. Da man ar pa vag antingen till Californien eller New Mexico och har en hel massa korning kvar blir man latt irriterad :banghead: :rage: :arghh: :rage: men om man VERKLIGEN vill se vaddetnuar lagger man om all planering och kommer fram en dag senare i stallet. :cautious:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterade över en sak när dottern skrek över en spindel och en insekt på studsmattan. Jag var likadan när jag var liten fast 10...
Svar
7
· Visningar
397
Senast: warg
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag gillar inte att bli äldre. Kroppen är liksom inte med mig som förr. Jag blir stel och får ont bara jag råkar göra något. Igår...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
8 803
Senast: Wille
·
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
871
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 633
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar