Just därför känns det onödigt att folk ska jobba gratis, dyngsrytmer och rutiner för folk och fä ska ändras och klockor och tidsstyrda saker ska ställas om mm.
I vår kommun får vi betalt för den extra timmen så alla jobbar inte gratis!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Just därför känns det onödigt att folk ska jobba gratis, dyngsrytmer och rutiner för folk och fä ska ändras och klockor och tidsstyrda saker ska ställas om mm.
Skulle det ändras så är det rent logiskt normaltid som behålls.
Faktiskt inte.
En hel del länder som valt att ta bort sommartid/ vintertid har valt att behålla sommartiden året runt.
Det är även det förslag som oftast motioneras i riksdagen.
Menar du att dina dagar alltid ser exakt likadana ut? Att du går upp samma tid varje dag, jobbar samma tid varje dag, äter måltider samma tider och lägger dig samma tid varje dag?
Isf finns det en logik i det hela. (Jag tänker att de flesta djur har mer exakta rutiner än människor.)
Gällande djur så brukar jag ge hästarna frukost och släppa ut efter den gamla tiden nu på hösten och sen låta de gå ute en timme extra. Inga som helst problem vad det har verkat som.
Personligen så går jag ibland upp före klockan 5 och ibland vid 11-tiden. Jag jobbar egentligen dag men ibland jobbar jag övertid på natten. Det är ju betydligt större skillnad än en timme men det är lugnt oavsett.
Jag antar att alla som klagar på att jobba gratis en timme snart är precis lika upprörda om de skulle jobba tidsomställningshelg på våren.
Men det är väldigt sällan man hör nån klaga då. Förmodligen har de yppandeförbud då.
Jag har inga problem med tidsomställningen fysiskt eller att ställa om mina klockor, men som arbetande med kontorstider HATAR jag att inte få ens en enda minut dagsljus efter jobbet.
Sen är vintermörker kass överlag för mig, för när det blir mörkt blir jag bara astrött och vill bara gå och lägga mig. Rätt opraktiskt när det blir mörkt redan 16
Flextid? Hej arbetsgivare, jag mår dåligt av omställningen och vill börja jobba en timme tidigare på vinterhalvåret för att må bättre.
Flextid? Hej arbetsgivare, jag mår dåligt av omställningen och vill börja jobba en timme tidigare på vinterhalvåret för att må bättre.
Flextid har jag och utnyttjar så mycket det går, när arbetet så tillåter. Men vi är styrda av telefontider/öppettider och då även hur mycket bemanning vi är på de olika telefonslingorna för att kunna hålla en hög servicegrad till våra kunder. Så det går inte att styra helt efter eget behov.
Nej, men m du verkligen hatar det och mår dåligt så kanske det är värt ett försök? Många arbetsgivare skulle ta stor hänsyn till eventuella risker för hälsan.
För mig är det helt obegripligt att en enda timme kan spela så stor roll för dygnsrytm men visst. Gällande lön så finns det en enkel lösning och det är att avtala om lön för de faktiskt arbetade timmarna.
Skulle det ändras så är det rent logiskt normaltid som behålls.
Vilka lander har sommartid aret om?