Glöm inte klockan

Menar du att dina dagar alltid ser exakt likadana ut? Att du går upp samma tid varje dag, jobbar samma tid varje dag, äter måltider samma tider och lägger dig samma tid varje dag?
Isf finns det en logik i det hela. (Jag tänker att de flesta djur har mer exakta rutiner än människor.)
Gällande djur så brukar jag ge hästarna frukost och släppa ut efter den gamla tiden nu på hösten och sen låta de gå ute en timme extra. Inga som helst problem vad det har verkat som.

Personligen så går jag ibland upp före klockan 5 och ibland vid 11-tiden. Jag jobbar egentligen dag men ibland jobbar jag övertid på natten. Det är ju betydligt större skillnad än en timme men det är lugnt oavsett.

I stort sett likadana ut. Klockan ringer strax innan kl. 6 måndag-fredag. Börjar jobba kl. 7. Slutar jobba kl. 16. Äter middag kl. 17-18 och somnar kl. 21-22. Jag har jättesvårt att ställa om tiden. Jag vaknar jättetidigt även på helgerna och kan aldrig sova länge på helgen. För att jag ska sova längre än kl. 7 (kl. 7 räknar jag numera som sovmorgon och då tycker jag att jag sovit länge, oftast vaknar jag mellan kl. 5-6) så måste jag vara ledig en längre tid (efter ca 1 vecka börjar jag sova längre).

Dessutom blir jag allmänt sur för att det blir ljusare på morgonen och mörkare på kvällen... Jag har ingen nytta av ljuset på morgonen. Börjar ändå jobba kl. 7 inomhus på kontor. Medan ljuset på kvällen hade varit välkommet. Trevligare att göra saker ute när det är ljust än när det är mörkt.

Jag antar att alla som klagar på att jobba gratis en timme snart är precis lika upprörda om de skulle jobba tidsomställningshelg på våren.

Men det är väldigt sällan man hör nån klaga då. Förmodligen har de yppandeförbud då.

Jag har inga problem med tidsomställningen fysiskt eller att ställa om mina klockor, men som arbetande med kontorstider HATAR jag att inte få ens en enda minut dagsljus efter jobbet.

Sen är vintermörker kass överlag för mig, för när det blir mörkt blir jag bara astrött och vill bara gå och lägga mig. Rätt opraktiskt när det blir mörkt redan 16 :D

Min gamla mamma som jobbar som undersköterska messade mig kl 6 imorse. Hon hade missat att ställa om klockan så hon va på jobbet 1h för tidigt. Stackars mamma!
Har hänt samma med mig, kommer sent/tidigt vid dessa byten.
Så jag tycker vi kan skippa skiten!

Jag antar att alla som klagar på att jobba gratis en timme snart är precis lika upprörda om de skulle jobba tidsomställningshelg på våren.

Men det är väldigt sällan man hör nån klaga då. Förmodligen har de yppandeförbud då.

Eller så är det så att schemat rullar så de sällan hamnar på sommartiden. Kollegan som jobbar i helgen har "träffat" vintertidsomställningen sex gånger på sju år. Aldrig sommartidsditon

Jag tycker vi kan slippa omställningarna. Om vi nu ska mäta tid, varför inte göra det på enklaste vis?

Sedan har jag också svårt att förstå att människor blir särskilt påverkade för att det står i lagen att tidräkningen sker på ett visst sätt.

Tiden går lika fort hela tiden, vill man uppleva ljuset så lovar jag att det finns där oavsett vad någon i riksdagen har bestämt om hur klockans visare ska stå. Man kan till och med vara rebellisk och låta sina egna klockor vara oförändrade om det räddar psyket. Det finns inga straff för det.

Jag är emot ändrandet av tiden för att det är onödigt komplicerat.

Å andra sidan kanske viktig som ett återkommande kallpratsdiskussionsämne precis som vädret och semestern.

Jag har inga problem med tidsomställningen fysiskt eller att ställa om mina klockor, men som arbetande med kontorstider HATAR jag att inte få ens en enda minut dagsljus efter jobbet.

Sen är vintermörker kass överlag för mig, för när det blir mörkt blir jag bara astrött och vill bara gå och lägga mig. Rätt opraktiskt när det blir mörkt redan 16 :D

Flextid? Hej arbetsgivare, jag mår dåligt av omställningen och vill börja jobba en timme tidigare på vinterhalvåret för att må bättre.

Flextid? Hej arbetsgivare, jag mår dåligt av omställningen och vill börja jobba en timme tidigare på vinterhalvåret för att må bättre.

Det beror ju helt på arbete. T ex på min arbetsplats så den administrativa personalen har flex. Personalen i verksamheten har noll möjlighet till flex. Trots att de arbetar samma tider i stor omsträckning. Men en löneadministratör som flexar är ingen fara, en person i verksamheten som gör det däremot både märks och skapar problem.

Men kan man flexa är det kanon för att både få mer dagsljus och underlätta tidsomställningen!

Flextid har jag och utnyttjar så mycket det går, när arbetet så tillåter. Men vi är styrda av telefontider/öppettider och då även hur mycket bemanning vi är på de olika telefonslingorna för att kunna hålla en hög servicegrad till våra kunder. Så det går inte att styra helt efter eget behov.

Flextid har jag och utnyttjar så mycket det går, när arbetet så tillåter. Men vi är styrda av telefontider/öppettider och då även hur mycket bemanning vi är på de olika telefonslingorna för att kunna hålla en hög servicegrad till våra kunder. Så det går inte att styra helt efter eget behov.

Nej, men m du verkligen hatar det och mår dåligt så kanske det är värt ett försök? Många arbetsgivare skulle ta stor hänsyn till eventuella risker för hälsan.

Nej, men m du verkligen hatar det och mår dåligt så kanske det är värt ett försök? Många arbetsgivare skulle ta stor hänsyn till eventuella risker för hälsan.

Fast nu låter det på dig som att du tror att jag inte har tagit upp det med min arbetsgivare? Jag har diskuterat det, min chef är medveten om det och de gör sitt bästa för att hjälpa mig med olika lösningar för att förbättra för mig.

Men återigen, det har inget med att ”försöka” att göra, utan jag får anpassa min arbetstid efter arbetet. Jag har kolleger som även de behöver gå tidigare av olika anledningar, ex barn/ledigheter/möten/utbildningar. Då kan jag inte bara ta för givet att jag ska kunna gå, om verksamheten behöver att jag ska vara kvar? Som jag skrev, jag utnyttjar min flextid så mycket det går, när arbetet så tillåter.

Det är bra för oss som jobbar ute att det blir ljusare på morgonen någon vecka till sedan blir det tjäle och utejobben minskar

Jag jobbar inte ute mer än på min fritid, men för egen del är jag ändå helt nöjd och lycklig över dessa tidsomställningar två gånger om året.

Visst, det är segt i huvudet någon eller ett par veckor på vårmorgnarna, men jag tycker ändå det är SÅ värt att "få" den timmen på kvällarna efter jobbet från slutet av mars, när jag vill och kan börja fixa utomhus. Där är jag beredd att betala priset av morgontrötthet. För att greja i trädgården är liksom inte riktigt samma känsla med en pannlampa på skallen. Och även om det går att rida ut eller springa med en rejäl pannlampa, så nog är alternativet utan att föredra.

Å andra sidan är jag knockad av trötthet och allmän livsleda på vintermorgnarna när det är kallt OCH kolsvart från jag går upp tills jag är på jobbet. Det har varit kämpigt ett par veckor redan, så med nattens tidsomställning kommer det en tillfällig lindring i det. Den räcker nästan för att hjälpa genom november månad innan det är lika djävligt igen.

Att det är mörkt på kvällarna efter jobbet nu är liksom inte mycket att göra något åt, mer än dra på en pannlampa och ett tjog reflexer så jag kan röra mig ute till häst och fots i alla fall. Den delen är lika körd för mig i november om det är sommartid eller normaltid. Och nu är trädgårdssäsongen och utefika och sånt ändå satt på paus några månader.

Efter denna tillfälliga morgonlindring är det sedan "bara" att överleva december och värst av allt, januari. Men i december kommer det fram lite adventsljusstakar och julbelysning - och i januari finns ändå den psykologiska vinsten av att det kommer liiiiite mer ljus för varje dag. Och nedräkning till den efterlängtade sommartiden. :)

För mig är det helt obegripligt att en enda timme kan spela så stor roll för dygnsrytm men visst. Gällande lön så finns det en enkel lösning och det är att avtala om lön för de faktiskt arbetade timmarna.

Skulle det ändras så är det rent logiskt normaltid som behålls.

Fattar inte heller faktiskt. Men så påverkas jag absolut noll av tidsomställning, aldrig av jetlag heller. Om det är påfrestande så får man väl bara lägga sig lite tidigare. Annars så är det ju trots allt bara en timme, bit ihop lite.

@TeamLundVer
Det vore interessant att hora vilka lander som har "sommartid" aret runt. Jag har aldrig hort talas om att nagon gatt ifran den vedertagna "Universal Time Standard" och GMT.
Vi byter inte forran November 5 och sedan byter vi tillbaka Sunday March 11 och jag foredrar helt klart "sommartid" framfor standardtid, sarskilt nu nar vi flyttat norrut och fatt langre sommardagar, men ocksa kortare vinterdagar.

Jag ar oerhort paverkad av Jetlag .... 3 timmar eller mer kanner jag helt klart av nar jag flyger, sarskilt nar jag flyger osterut. Daremot sa kanns inte 3 timmar av lika mycket alls nar jag kor trots att jag ju "betar av" en timma eller tva om dagen nar jag tar mig over USA. Kanske for att det ju inte har nagon reel betydelse. Om jag stiger upp klockan 5, 6, eller 7 ar ju egalt nar jag vaknar i husvagnen, kakar frukost och dricker kaffe innan jag fortsatter kora. :p

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterade över en sak när dottern skrek över en spindel och en insekt på studsmattan. Jag var likadan när jag var liten fast 10...
Svar
7
· Visningar
397
Senast: warg
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag gillar inte att bli äldre. Kroppen är liksom inte med mig som förr. Jag blir stel och får ont bara jag råkar göra något. Igår...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
8 803
Senast: Wille
·
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
871
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 633
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30