Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte alls meningslös.Den fullständigt meningslösa klockomställningen.
Inte alls meningslös.
Tänk nu på alla mjölkkossor som lärt sig trettio år av sommartidsövergångar, och skulle bli helt vilse vid mjölkningsdags.
Det tyngsta argumentet som framfördes mot sommartiden, då den skulle införas, var sorgesamma historier om hur mjölkkossornas cirklar skulle rubbas då de istället för klockan sju plötsligt skulle mjölkas klockan sex. Eller om det var åtta.Häromkring finns det typ inga mjölkkossor kvar?
Jag har nattjour och är måttligt road av att behöva jobba lördagnatt en timme extra.
Jag fattar öht inte att någon orkar gnälla över en sådan petitess. Antalet ljusa timmar förändras ju inte av detta utan bara när de infaller.
Just därför känns det onödigt att folk ska jobba gratis, dyngsrytmer och rutiner för folk och fä ska ändras och klockor och tidsstyrda saker ska ställas om mm.
För mig är det helt obegripligt att en enda timme kan spela så stor roll för dygnsrytm men visst. Gällande lön så finns det en enkel lösning och det är att avtala om lön för de faktiskt arbetade timmarna.
Skulle det ändras så är det rent logiskt normaltid som behålls.
Fast om kollektivavtalet inte innehåller något om det så får man vackert jobba gratis. Jag har aldrig fått extra (eller avdrag) för tidsomställning.
Vilket man behåller spelar mig absolut ingen roll - bara sluta ställa om.
För mig påverkar den där timmen rejält, dock mer vid omställningen till sommartid. När det gäller det finns det ju även forskning på hur den påverkar produktivitet, olycksstatistik mm.
Då är det ju ett problem i kollektivavtalet och går att lösa.
Jag är helt övertygad om att många av de som mår dåligt av omställningen inte skulle må dåligt om tiden justerades utan att de visste om det. Alltså en form av placebo.
Men det är ju inte placebo att gå upp/börja jobba/sluta jobba osv en annan tid.
Djuren vet inte klockan ställs om. De reagerar ändå initialt enligt "inre rutinklockan". Och undrar varför maten inte kommer/mjölkningen inte sker mm. De ställer såklart om sig de med. Men de påverkas i omställningen fast de inte vet att "nu ställs klockan om"
Menar du att dina dagar alltid ser exakt likadana ut? Att du går upp samma tid varje dag, jobbar samma tid varje dag, äter måltider samma tider och lägger dig samma tid varje dag?
Isf finns det en logik i det hela. (Jag tänker att de flesta djur har mer exakta rutiner än människor.)
Gällande djur så brukar jag ge hästarna frukost och släppa ut efter den gamla tiden nu på hösten och sen låta de gå ute en timme extra. Inga som helst problem vad det har verkat som.
Personligen så går jag ibland upp före klockan 5 och ibland vid 11-tiden. Jag jobbar egentligen dag men ibland jobbar jag övertid på natten. Det är ju betydligt större skillnad än en timme men det är lugnt oavsett.
Jag har djur. Hästarna har sin morgon senast kl 08 oavsett vardag eller helg. Hunden med.
Dvs är jag hemma och ledig går jag upp kvart i åtta. Jobbar jag dag går jag upp kl 05 och hästarna får tidig morgon. Jobbar jag natt är jag i bilen på väg hem kl 08 men djuren har fått.
Så en timme tillbaka som inatt eller en timme fram som på våren påverkar givetvis. Oavsett om jag jobbar eller är ledig. På samma vis som det påverkar om jag pga något behöver gå upp en timme tidigare. Jag är fö död efter mina två dagpass just pga gå upp kl 05. Jag somnar inte lika många h tidigare på kvällen tyvärr. Så vintertiden är inte så svår, jag går upp "gammal" tid och gör som du. Men jag påverkas en hyfsat lång period av omställningen till sommartid.