Globus betesreducerare?

Sv: Globus betesreducerare?

Gammal tråd - men någon kanske ser....

Denna globusvariant med remmar i botten - finns den att få tag på i år? Har varianten med gummi i botten och ett hål - men pålle gillar den inte alls och jag skulle gärna vilja prova denna andra varian

Men var kan man få tag i en sån? Går det över huvud taget?

snälla hjälp!:cry:

JAg funderar på om jag sett fel....

var säker på att globus (eller liknande) haft en "hink"-variant med remmar istället för gummiplattan i botten? Jag kanske har helt fel?

Om någon vet får ni gärna svara - och var ni i så fall hittat en sådan och om ni vet om den fortfarande finns!

Hinkvariant finns/fanns, men inte från Globus. Event hade en liten, inte hink men som en nätbotten, tänk greenguard rent 'täckandemässigt'. Den var värdelös dock, hästen åt ohejdat iaf här.

De med nätbotten är vanligare utomlands, så sök på grazing muzzle så borde du hitta.

Använd den typ du har, men byt om den inte är tillräckligt stor (viktigt!).

Hjälp hästen att komma igång genom att sticka in gräs genom hålet. Vet ingen häst som inte förstått efter en stund hur man gör. Samtidigt finns nog ingen häst som inte ogillar munkorg i sig. Den är ju där och irriterar... Men tyvärr måste dom förlika sig med att ha den på, för alternativen är mycket sämre. Ge det tid!

LIA

*KL*

Ang dte här med att vänja, så otroligt olika hur de 'tar' det. Lillen var ynklig som f*n i 2 v och fattade inte alls, och var extremt frustrerad och i princip hyperventilerade. I början gjorde jag misstaget ha den på kortare stunder i taget och sen av. Resultatet blev att han mest väntade på man skulle komma och ta av.

Så sen gjorde jag ett större hål i botten, och petade in gräs. Sen föl poletten ner - även om han försökte luras att 'jag kan inte äääta' när man visste man såg honom. Trodde han ingen såg åt han. Så sen efter ett tag fick han en med normallitet hål. Numera så äter han som han ska redan från 'dag ett' på säsongen, och lyckas till och med få i sig silage genom den.

Shettisen tyckte mest 'vad fan är det här, kan man ta av den???' och när det misslyckats så räknade han på några minuter precis ut hur man skulle göra.

Givetvis gillar ingen av den munkorgen dock, de enstaka ggr Lillen tappat sin så får man leka endera 'jaga hästen genom hagen' eller muta honom för han ska komma - det är inget han frivilligt 'klär på sig'. Men när den är på tar han det med jämnmod, och har en fascinerande teknik.

Men som LIA säger - ta en tillräckligt STOR. När det gäller Globus, så Lillen som har cob på allt annat, han har FULL på munkorgen. Shettisen som har ponny på allt annat han har COB på sin munkorg. Så jag rekommenderar man 'går upp' en storlek, så de har plats att muffla runt och verkligen röra mulen och ffa kunna använda käkarna/tugga obehindrat därinne i korgen.

Tack för tips.

Ja - har en full strl på min normala cob. Den variant med "gummibotten" och remmar som en liten korg.

Han hade den bara i slutet av förra säsongen och blev väldigt uppgiven under de veckor det gällde - slutade försöka äta och stod bara och hängde. Så därför är jag lite tveksam till att ta på den igen - samtidigt är han inte mindre olycklig att få gå i en egen hage utan gräs och ha kompisarna utanför stängslet.

Får prova med den vi har igen kanske och låta honom vara olycklig ett tag, stackarn - men hellre det än fång igen!

Som sagt, ett lite större hål (jag tog en av de sämre, de som inte har så hård botten och klippte upp) gjorde tricket för min. Om hästen klarar att äta 'lite mer' gräs alltså genom det stora hålet ett tag?

Min gjorde ju lika, blev apatiskt, försökte inte ens efter första dagarna, och kom 'skrikandes' i full galopp för att slippa den när man kom. Men större hål och lite matning genom hålet så. Sen när han fick mindre hål försökte han ynka när någon såg, men kämpade på fint annars. Och lyckades på normalbete äta sig fet ändå :crazy:

KL

Det är nog som flera andra skrivit väldigt olika från häst till häst. Min shettis räknade raskt ut hur man skulle äta med begränsaren på, och hon kan äta både hö och halm med den :D

Jag håller med om det att de nog inte vill ha den på. När jag ska ta på henne begränsaren inne i boxen så vänder hon sig gärna om och vill inte alls. Men när jag har använt min egentillverkade gjord av köldridå, så bryr hon sig inte det minsta om att jag tar på henne den. Så det är ett tips att testa att göra en egen!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 702
Senast: skuggi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 884
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka