Sv: Globus betesreducerare?
*KL*
Ang dte här med att vänja, så otroligt olika hur de 'tar' det. Lillen var ynklig som f*n i 2 v och fattade inte alls, och var extremt frustrerad och i princip hyperventilerade. I början gjorde jag misstaget ha den på kortare stunder i taget och sen av. Resultatet blev att han mest väntade på man skulle komma och ta av.
Så sen gjorde jag ett större hål i botten, och petade in gräs. Sen föl poletten ner - även om han försökte luras att 'jag kan inte äääta' när man visste man såg honom. Trodde han ingen såg åt han. Så sen efter ett tag fick han en med normallitet hål. Numera så äter han som han ska redan från 'dag ett' på säsongen, och lyckas till och med få i sig silage genom den.
Shettisen tyckte mest 'vad fan är det här, kan man ta av den???' och när det misslyckats så räknade han på några minuter precis ut hur man skulle göra.
Givetvis gillar ingen av den munkorgen dock, de enstaka ggr Lillen tappat sin så får man leka endera 'jaga hästen genom hagen' eller muta honom för han ska komma - det är inget han frivilligt 'klär på sig'. Men när den är på tar han det med jämnmod, och har en fascinerande teknik.
Men som LIA säger - ta en tillräckligt STOR. När det gäller Globus, så Lillen som har cob på allt annat, han har FULL på munkorgen. Shettisen som har ponny på allt annat han har COB på sin munkorg. Så jag rekommenderar man 'går upp' en storlek, så de har plats att muffla runt och verkligen röra mulen och ffa kunna använda käkarna/tugga obehindrat därinne i korgen.