Globus betesreducerare?

Sv: Globus betesreducerare?

Shires har betesreducerare som är exakt lik den Globus har. Shiresvarianten finns i roliga färger - jag köpte en knallrosa till mitt svarta sto att använda i sommar. Det var svårt förra sommaren att se på långt håll, nämligen, om hon hade "munkorgen" på eller ej :D

Immer

Lät ju väldigt bekvämt ;) Herrn är ju just 'svart' (ja han är skimmel född fux, men - svart). Får väl måla lite på globusen. Hade gärna kikat på de shires, men var svårt nog få tag på en globus här i urskogarna. Slutade med att jag fick be lokala ridsportsnasaren ta hem både ponny och cob, mot löfte att jag köper båda, får väl kränga ponnymodellen vidare om den inte passar.

Går ju skicka efter och byta storlek, men med frakter och grejs blir det ju rätt dyr slutnota om den första inte passar.

Du får säkert sålt den som inte passar, det brukar uppstå ett skriande behov av sådana när grästillväxten exploderar.

Angående storlek: mina två stora kallblod som normalt har x-full i träns och grimma, har storlek full på Globusmodellen.

Immer

Jo, känns som att det lär inte vara problem att sälja en sån i någon av de storlekarna (ponny eller cob, passar ponnyn nu behåller jag nog cob till nästa år dock), bara vänta lite till gräset kommer ;)

Men lokala ridsportsnasaren ville inte ta hem de om jag inte köpte, hon blir inte av med dem (????). Folk vill ha den andra - billigare - modellen från Globus. Och tycker den här är för dyr (!). Jag som hade för mig den kostade under 200 spänn var ju tvungen att fråga 'dyr? Vad kostar den då?'. 180 pix, så folk är..konstiga. Vad kostar ett fånganfall liksom?

Någon som har erfarenhet av den? Den som är som en flätad 'hink', med flätad botten (neopreneremmar) och hål i botten?

Hur mkt/lite gräs får de i sig? hur lätt/svår att ta av? Andra erfarenheter? Skav?

Jag måste försöka hitta en plan för hur jag ska kunna släppa ungponnyn på bete, och på något sätt måste jag reducera intaget, kraftigt, han är för rund redan :crazy:

Jag har en sådan munkorg till min shettis. Köpte den förra sommaren efter det att hon fick ett fånganfall. Kom snabbt på hur hon skulle göra för att kunna äta, även hö kunde hon pilla i sig med munkorgen på. Hade munkorgen på sig dygnet runt på sommarbetet. Fick dock köpa en i cobstorlek pga av att hon fick skav av ponnystorleken. Tror det beror på hennes betesteknik. Hon trycker ner munkorgen i backen och då åker den upp en bit, så hon fick skav på undersidan av käken nästan ända uppe vid ganascherna. När jag bytte till en storlek större så var det inga problem. Inte tappade hon den heller.

Kommer använda den hela betessäsongen i år också.

/Lizzie

Min häst hade inga problem att få av sig den, och med hjälp av sin unghästkompis var det gjort på fem röda.

*KL*
Jag skulle ochså väldigt gärna veta var man kan köpa en Shires.(helst postorder)

:bow: Bell

Kl
Till alla som vet:

Hur fungerar Globus betesreducerare om man har lite längre gräs i hagen? Är det svårt för dem att äta med den på då?
GG funkar i alla fall bättre på kort gräs har jag för mig, men är värdelös på mina hästar. De lär sig äta "bredvid" hur jag än spänner den.
Funderar på Globusen.

För ponnyn här fungerar högt gräs med, men det blir svårare. För då får han vika gräset genom att trycka på det, och trycka in det genom hålet och nagga tag i det. Men gräs får han i sig, så det räcker och blir över med tanke på hur fet han är.

Men visst, helt klart enklare med kortare, styvare gräs som 'står upp' genom hålet, men var inga större problem med knähög klöver heller så tror inte du behöver oroa dig.

Det låter bra. Kommer nog inte ha dem på hela tiden i alla fall. Känns ändå skönt att kunna reducera intaget lite då betet är ganska kraftigt. Samtidigt behöver ju mitt 2-åriga halvblod äta. En bra lösning så att hela flocken kan gå ihop ändå.
Det är ponnyerna på bilden här bredvid som ska få den äran.....

Jag har bara min på när de går på klövervallen. Men fan vet om jag inte borde ha den på i 'vinterhagen' med (grön, nedbetad), med tanke på hur magomfånget på tjockponnyn bara växer och växer. Han är 2 år..

Fblherrn behöver ju dock äta, och jag har ju samma 'ide' som du med betesreduceraren, att de ska kunna gå ihop ändå.

*kl*

Nu har även nummer två töjt sig och sen gått sönder i hålet i mitten. Först töjs det så det blir större, sen börjar det gå sönder lite i bakkant och sen spricker det.

Händer samma sak för 'er andra'? Blir ganska dyr totalsumma om man ska köpa nya hela tiden, blir ju tredje i år nu och det är lång betesperiod kvar =/

Vilken modell är det som pajjat för dig? Den med lila remmar som finns upp till stl cob, eller den helsvarta som även finns i större storlekar? De ser ju lite olika ut. Klämde på båda idag i butiken och den lila känns lite mer sladdrig, även om båda var stadiga nog.
Har köpt den svarta i stl M/cob till våra två ponnyer. Den ena en C och den andra en D. Båda har ganska liten mule och de hade inte kunnat haft mindre om man vill att de ska kunna öppna munnen ordentligt.

Den med lila remmar. Beställt den helsvarta nu, men med tanke på att han nu slaktar 'dubbelbotten' så gör jag mig inga som helst illusioner om att den svarta ska hålla bättre dock, tyvärr =/

Glömde skriva att jag (eller rättare sagt hästen ;)) inte provat att använda den än. Köpte den idag. Hoppas den håller bättre än dina. Man kan ju inte köpa nya hela tiden!

*knapplån*

Jag bor i stockholm (norra) och skulle behöva en betesreducerare till en av mina hästar - har kikat på globus som verkar schysst men hittar inte den NÅGONSTANS man kan köpa? Jag hittade en hemsida man kunde beställa från men då var man tvungen att ha företag??

Nån som har ett bra tips? :)

Halloj!

Följer tråden med stort intresse då jag har en liten ponny hemma som har fång och som jag har köpt en globus munkorg till. Han hade den på sig första gången igår ett par timmar i hagen, men lilla stackaren kom inte på hur man skulle göra! åå va jag led med honom! Han bara stod och skrapade i marken och förtvivlat försökte komma åt och äta något. Men jag försökte vara envis och gav inte upp. Han ska ut ett par timmar i dag igen och jag är så orolig att han inte ska komma på hur man gör. Jag behöver verkligen stöttning nu! Hur lång tid tog det för era hästar att "lära" sig äta med dem? Vad tror ni händer om dem inte kommer på alls? Jag känner mig så förvirrad. Jag troddeverkligen han skulle lista ut det på en gång då han är extremt extremt matglad och vääldigt ivrig! Tror ni han löser det?
Hjälp!!! :cry:

Hej alla. Jag har köpt Globus Betesreducerare till min lilla storhäst. Och jag är super nöjd. Har hört att dom andra man fäster i ordinarie grimman är jätte dåliga och kostar skjortan :S så fick denna i strl full för 199:- och de va de verkligen värt. I början hata han den för han kunde inte äta som han ville och detog säkert 1 dygn innan han kom på hur han skulle göra. Men nu går de kanon bra =) Han går utan den på dagarna ca 3-5 timmar så han får i sig så de inte blir åt fel håll. Håll ut ni som inte tror dom kommer kunna äta. De tar tid, men dom dör inte av de.

En "kompis" ((som själv har hästar å ridit i många år)) sa att de va djurplågeri. Men då e de mer djurplågeri och sätta han i en liten mini hage utan gräs och så han inte kan röras sig ordentligt och så äter han väl sand/jord istället och får kolik.. Vilket är då bäst? HÄSTMÄNISKOR förstår!!

D ÄR frusterade o ilskna till en början, och man känner sig hemsk! jag har haft på min islänning, släppte ut henne på kvällen, hon grävde, och grävde o var såå arg.. Men på morgonen åt hon. Shettisen har oxå fått en, hon kliade o kliade för att bli av med den, tog väl en dag där oxå,, innan hon fattade. De har helt olika teknik då de äter. Shetttisen har fått skav på underläppen har provat att sy dit lite nosludd, får se om det hjälper!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 702
Senast: skuggi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 884
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka