Globus betesreducerare?

Alexandra_W

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av den? Den som är som en flätad 'hink', med flätad botten (neopreneremmar) och hål i botten?

Hur mkt/lite gräs får de i sig? hur lätt/svår att ta av? Andra erfarenheter? Skav?

Jag måste försöka hitta en plan för hur jag ska kunna släppa ungponnyn på bete, och på något sätt måste jag reducera intaget, kraftigt, han är för rund redan :crazy:

Sv: Globus betesreducerare?

Jag har en sån, den sitter bra på hästen och han får inte skav eller ngt av den. Dock kommer jag nog inte att använda den i sommar då hästskrället inte lyckades lista ut hur man åt med den på :p och jag har inte hjärta att se honom stå där bland allt gräs utan att få i sej ett enda strå. Så i sommar blir det att växla mellan sommarhage och vinterhage + hö.

Hehe, jag blir förvånad om den här inte lyckas. Sa jag att han är ponny? HUNGRIG ponny ;)

Idealet vore ju ett magert bete åt honom. Men nu är ju hästantalet reducerat, så han lär stanna hemmavid. På odlad betesvall, nysådd och nygödslad. Och med rätt mkt klöver. Och hellre betesreducerare och kunna gå på bete nästan hela dygnet, än att stå ensam i en jordruta. Polaren ska ju äta allt han får i sig och gärna lite mer.

Greenguard har jag strukit redan i teorin, den lilla är en fena på att få av sig det mesta, och en GG skulle nog bli en lätt match är jag rädd, men den Globus SER ju trixigare ut att få av sig i alla fall.

Jag hade en sådan förra sommaren till min haflinger. Den satt super. Inget skav och han fick inte av sig den en enda gång. Däremot lyckades han få in en makalös ätteknik och blev rätt rund ändå :crazy:. Men han är extremt matglad och var nog väldigt motiverad. Jag törs inte tänka på hur han hade sett ut utan. Vi kommer att använda den i år också.

Vi provade Greenguard och någon annan remmodell också men dem hade han sönder på mindre än en timme.

Har den på extremt matglad shettis och det fungerar bra förutsatt att ettårs hingsten inte hjälper till att plocka av den. Vi har provat både Greenguard och remvarianten men ingen av dem fungerar så bra som den här modellen.

Min är också hungrig ponny, men han är lite dum också :angel::p Han lyckades i alla fall inte få av sej den, men på något sätt fick han av sej flughuvan som jag satt under betesreduceraren! :confused: Så jag skulle nog kalla den utbrytningssäker, ja :D

Det låter ju lovande. Hur är den i storlekarna? Herrn är ju en welsh sekt B, 2 år, mellan/stor C just nu. Har precis gått över till cob i grimmor men måste ha 'liten cobstorlek'. Liten nätt mule.

Och ni som har den, har ni haft den i princip dygnet om eller hur har ni gjort? hur fungerar det att klia sig? Leka med polarna? Det leks ju väldigt mycket genom att 'bita, slita, dra' här, så jag känner mig lite elak om jag tar bort 'tänderna' för honom. Samtidigt så är det ännu elakare med fång..

Två av mina hästar hade Globus "munkorg" från maj till september förra sommaren. De fick komma in i stallet och äta hösilage ett par timmar per dag till att börja med och i slutet av sommaren fick de äta gräs fritt några timmar.
Visst kan de äta utan problem ändå. Och att dricka, klia sig själv och andra går alldeles utmärkt.
Som mest hade vi max 10 "tapp" under sommaren. Och jag tror att det berodde på att Lukas lärde vår "sommargäst" Janos hur han skulle göra för att klä av Lukas :p

Jag rekommenderar varmt Globusmodellen.

Immer

Mina brukar ju få komma in på stall för insekterna, och då får den ju vara av. Blir det dygn med lågt insektstryck får den väl vara på dygnet om om det fungerar, eller ta in ändå.

Men inga problem med att inte kunna 'bita tillbaka' alltså?

Slicka saltsten, kan de det eller ger ni löst salt?

Slicka saltsten fungerar också.
Och både Besten och Mixen höll sina platser i rangordningen, utan problem.

Immer

Någon som har en bild på Globus-modellen? Funderar på en ny till min häst, har en greenguard nu och den "vickar" hon åt sidan och äter glatt...

munkorg.jpg

Funderade på en sådan till min häst förut, men sen så insåg jag att den aldrig skulle sitta kvar. Hon plockade nämligen alltid av sig grimman när hon sov ute. Spelar ingen roll om man satten den tightare. Och den här 'munkorgen' sitter väl exakt som en grimma?
Men ponnyskrället kankse inte har blivit så finurlig än??

Mitt skrälle hade som teknik att rulla sig och gnugga frenetiskt med huvudet i marken, funkade itne det så ställde hon sig upp och kiade sig bakom örat med bakskon så länge som det behövdes för att skjuta grimman över örat :devil:

Jodå, ponnyskrället kan plocka grimmor, jag köpte knallfärgade grimmor förra året, för att slippa leta sålänge.

Men, jag är inte alls lika säker på att det lika lätt att klia av sig grimman med munkorgen på.

Sen har jag märkt att vissa grimmor sitter bättre än andra, får se om det håller i sommar, men nu här på våren har grimmorna fått sitta de dagar han haft i hagen.

Men förra året köpte jag bara illande, knalliga färger på grimmorna till honom, för att hitta dem lättare. Det är just för han är så pillrig som jag direkt strukit greenguard, den skulle han ta av sig på en kvart. Men den här (klämt lite på den irl) känns som om den har en chans iaf. Tar han av den med så får man ju hitta på en plan B dock.

Jag har också funderat på en sådan till min fångis, så jag följer tråden noga. ;)

Klurar lite på om det är mindre risk att de får av den om man har en grimma på samtidigt, ovanpå?

Jag gjorde som så att jag flätade en "ögla" av en bit av pannluggen och bakåt med en bit av manen. då kunde jag trä nackstycketr på betesreduceraren under flätan och ponny skrället (:D) fick inte av sig den :)

Jag har en Globus till min shettis. Den är jättebra, inga skav, inte lyckats få den av sig-trots VÄLDIGT tappra försök! Den sitter superbra!

Rekomenderar den mkt varmt!

Jodå, ponnyskrället kan plocka grimmor, jag köpte knallfärgade grimmor förra året, för att slippa leta sålänge.

Shires har betesreducerare som är exakt lik den Globus har. Shiresvarianten finns i roliga färger - jag köpte en knallrosa till mitt svarta sto att använda i sommar. Det var svårt förra sommaren att se på långt håll, nämligen, om hon hade "munkorgen" på eller ej :D

Immer

hur lång tid tog det för pållarna att lära sig att äta med dem? Min häst är så otålig, de stunder som hon haft den på sig så gnuggar hon bara korgen mot marken frenetiskt.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 702
Senast: skuggi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 884
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka