Globendressyr!

Sv: Globendressyr!

KL
Var där och såg küren. Tinnes nya är verkligen superfin. Wow säger jag bara. Men Patriks häst gillade jag också otroligt mycket och han förtjänade att vinna. Vilket samspel och flyt genom hela ritten. :bow:

Men den där videon är ju gammal.. den känns rätt överspelad vid det här laget.

Han lärde sig nog något på det och jag tycker inte han ska klandras för det mer. Hade det hänt igen hade det nog varit uppmärksammat nu.

Isabell var bara 7a i lördagens Grand Prix. I kür är det fler saker som bedöms och det kanske var där Isabell fick sina högsta poäng?

Tja, det vet vi ju inte eller hur? Han tränar för SJ och han har ju förfäktat rollandet som 17. Eller LDR som de kallar det nu, vilket är samma sak.
Han kan lika väl ha fortsatt rida så som ha slutat, omöjligt att avgöra.... Men man kan väl i princip utgå från att alla som tränar för SJ rider i den formen.

Lustigt det där, hur vissa säger sig vara så emot rollkur/LDR men hyllar utövarna av det? För mig går inte det riktigt ihop...

Isabell var bara 7a i lördagens Grand Prix. I kür är det fler saker som bedöms och det kanske var där Isabell fick sina högsta poäng?

Hennes häst blev skrämd av någonting i Grand Prix-klassen, han tvärstannade efter en diagonal. Hon visste inte själv av vad, men skämtade med en fotograf hon kände att det var hennes kamera.
Hon varken såg eller lät speciellt nöjd efter küren heller, men jag är ganska dålig på nederländska så jag kan ha missuppfattat telefonsamtalet jag hörde ;)

Antagligen var det på denna del av Grand Prix-programmet:

21 Flying change
E H C M B
2 1 6 0 3
Gustaf tyckte ändå det var värt en 6:a ;)

Senast ändrad:

Inget riktat mot dig direkt men, i min värld borde man få kraftiga avdrag på alla punkter när hästen visas i en så pass ihopdragen, kort form. Hade jag kommit in med en häst i den formen hade jag nog inte ridit ihop 50% ens hur fint vi än gjorde alla rörelser. Ens i en LA....

Jag tycker att form och lösgjordhet är hela grunden. Är det inte bra ska man inte kunna få bra poäng. Men jag har ju aldrig startat högre än MsvB, de kanske slutar räkna form och lösgjordhet from Int 1?:cool:

*kl*

Men är det ens någon som reagerat på att Friesern gick så ihopdragen att han väste i halsen?? :crazy: Jag satt raderna längst ner på långsidan och han lät inte vackert i vissa moment när han blev som mest ihopdragen.. Såg riktigt risigt ut! ibland gick han med käken helt emot halsen och fanns inte minsta lilla utrymme mellan hals och huvud. Trippig och tassig. Nä jag tyckte han fick för höga poäng...

Så långt det gick att höra på läktarn så var det inte många som gillade hur hästen reds.. Visst de är byggda lite mer resligt och de blir trängre i ganachvinkeln men nån måtta borde det väl få vara?? Blir de så tighta som han blir i den höga formen tycker jag att han ska rida i en lite lägre form...

Hittar inte ritten på SVT's film, synd!

Hittade en annan film från 2009 och där gick han lite öppnare och inte lika ihopdragen, men emellanåt gick han lika ihopdragen som i Globen. Så i Globen såg det värre ut än dessa bilder och i långa och många sekvenser.

Jag tycker iafl inte att detta är OK, oavsett hur de är byggda. De flesta Firesers på denna nivå ser ut att gå såhär..

Såhär såg han ut stora delar av programmet i Küren. Ingen luft alls mellan hals och käke. Tycker inte detta ska belönas. Visst han blev sist och på 65% men jag tycker inte att det ska godkännas om hästen väser i halsen under ritten och ryttaren sitter på stången.
32816287.jpg

32816286.jpg

Och en riktigt äcklig späcknacke hade han med. Den vickade över på vänstersidan när han skrittade på fri tygel. :crazy:

Såg inte den hästen. Men som sagt 65% är alldeles för bra för en häst som inte ens är i närheten av en korrekt form. Tycker jag...

Efter att ha sett den videon rök mina hyllningar till Kittel.. :crazy:

Efter att ha sett framridningen TIDIGT lör morron så försvann mina hyllningar till IW... Okej att jag rider illa men jag är inte IW.. Jag har haft henne som "förebild" när hon red den där maffiga fuxen för x år sen, men som sagt efter framridningen (som alltså inte va "öppen" ) så sjönk hon ... De va långa tyglar, armbågar ut, konstiga tygeltag, konstanta sporrar i sidan, ömsom tryck ömsom pickande (med kraft) och pickande spö... Inga direkta slag men inte heller bara "pet"... Hon red i konstant "rund/låg" och sket i sina "medryttare"... Tinne fick tvärnita en gång vid möte på kortsidan för att IW inte kolla vart alla andra var utan hon bara "red sitt"...

Patrik red åxå fram rund/låg men bara under traven i början, sen plockade han upp formen och red fram TB riktigt bra, såg harmoniskt å trevligt ut, om än inte "wow" men såg inte ut som han siktade på wow utan på just "värmning", som alla andra (utom IW) ...

Nån jag impades av var finskan, inte hästen ("svart" men inte min typ) men hennes sits ... Den va klockren och hon red alltigenom heltrevligt och red som om de vore "uppvisning" inga direkt stora gester utan som sagt små fina hjälper och en sits jag skulle vilja ha själv =)

Ja, som dessutom är full med dubbeltramp och taktfel!

Känns ju som om folk på denna nivån ska ha kommit lite längre på utbildningsskalan.

Jag såg inte den ritten men såg bilderna på dressyrmupparnas blogg och tänkte herregud hur kan stackarn ens andas :(

Här är en video som visar hur hästen fysisk påverkas av att ridas i en ihopdragen form.

http://youtu.be/Zhljcsuudd4

Den mentala skadan skall man inte heller underskatta...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Kan inte nån hjälpa mig i djungeln nu? Jag vet att Sverige inte får bli slaget av mer än 2 nationer som inte är Tyskland och Holland...
Svar
1
· Visningar
927
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 251
Senast: Summerwind
·
Western Vi börjar med dag 1, clinic: Förmiddagspass, efter gemnsam uppvärmining med böjning, ställning och flyttning så delades vi in i grupper...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: Sellan
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 462
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka