Globendressyr!

Sv: Globendressyr!

Kan säga att det kunde han inte heller stundvis! :( Nä usch.. Det var otroligt roligt när han kom in och man fick se nåt ''nytt'' och spännande. Alla var väldigt upprymda över att få se honom inne på banan. Men ju längre ritten gick ju mer avsmak tror jag spred sig på läktarna. Fanns nästan ingen som inte pratade om att det inte var trevligt att titta på. Jag blev nästan lite illamående.. Sjukt synd för det hade kunnat vart så trevligt att få se nåt ''udda'' i Küren. Men jag tror inte särskilt många var impade med tanke på snacket som gick och de flesta skakade på huvudet.

Jag tycker att det ekipaget är väldigt varierande... vad jag kommer ihåg från Gbg Hs 2010 så tyckte jag hästen var himla ihopkrullad och reds med liggande stångtygel i princip hela tiden. 2011 tyckte jag det såg mycket trevligare ut åtminstone, och stångtygeln var mestadels i en normal vinkel. Hoppades att de tänkte fortsätta åt det hållet, men nu verkar det ju som att det kanske bara var ett undantagsfall den gången.

friesertrav.jpg

Gbg Hs i vintras. Visst varierade formen beroende på moment osv, men då fanns det andningsrum och stången såg faktiskt betydligt bättre ut än hos många andra.

Senast ändrad:

Kan det inte bara vara så att det är hästens stora akilleshäl? Han verkar ju inte få högre poäng än han skall ha så att säga. En del hästar kan bli väldigt kort och hög i nacken när de spända...

På det där kortet såg han ju hel ok ut! men såg inte i närheten ens ut sådär i globen. visst kan det ha berott på spändhet, kanske var första gången med så mycket folk så tätt intill ridbanan. Globen är väl rätt speciellt så. Men jag kan ändå inte tycka att det kändes rätt att han red honom så hårt i handen om han har lätt att dras ihop så. Då borde han länga och sänka formen lite, tycker jag. prio ett må väl vara att hästen kan andas? :confused:

Håller helt med dig. Var stor skillnad från året innan, för året innan såg det ut som nu i globen i princip.

Vet inte om det är så att ryttaren vill ha honom så ihop(dragen), eller om det helt enkelt blir så beroende på hästens dagsform/spänning. Men ja, en häst lär ju knappast bli mindre nervös/spänd av att knappt kunna andas.

Tycker dock hästen är grymt snygg :D

En enorm akilleshäl kan jag känna... Googla bilder på fryso huys cas, pinsamt att den ens har tagit sig såpass högt upp i klasserna när den stundtals visar en riktigt riktigt dålig form.

*kl*
Vad roligt att se Sofie och Charming Boy, herregud jag har bara sett när Ulla H har ridit hästen och jag kan inte för mitt liv minnas att den var så energisk och fin någonsin :confused:

Fast jag kanske bara har dåligt minne :D

Vad jag vet så trivdes aldrig Ulla och Charming Boy ihop, det var ofta hennes man som red den hemma.

Haha, hoppas hoppas!

Jag tycker det är kul att Tinne äntligen fått/hittat en så bra häst. Måste vara underbart att ha ngn som Antonia i ryggen som verkligen vill satsa. Tinne har ju hållt på i så många år så nu är det väl äntligen dags kan jag tycka!

Vaddå äntligen?? Tycker Tinne får färdiga fina hästar på löpande band som bara blir sämre och sämre ju längre hon rider dom. Snart kan inte denna hästen piaffera heller och vad skall hon då skylla på?

Nej hästen är jättefin men som alla andra som hon rider blir dom bara slappare och slappare och slappare i bakkärran tills dom till slut står på bakbenen.

Hon rider ju jättebra så jag fattar inte alls vad som händer jämt :confused:

Starkt av henne att inte ge upp utan att verkligen försöka få det att funka ändå. Vem som helst skulle väl tacka ja om någon erbjöd en att köpa färdiga hästar åt en.

Nja så uppfattade inte jag det riktigt. Vi satt precis i det hörnet där han stannade, han var ju otroligt spänd hela programmet så det kändes bara som en tidsfråga innan han skulle skygga till för nåt. Första gången han skyggade skakade hon upprört på huvudet åt några tjejer som satt och fotade ( dock rätt frenetiskt) och andra gången hon red förbi sa hon " snälla stäng av blixten".
Såg ut som det störde henne resten av programmet, visst att det är otroligt viktigt för proffsen med WC tävlingarna och det är ingen lek.
Men vi blev faktiskt lite besvikna på hennes "beteende". Dock verkade hon jättenöjd efter küren, där han ju var betydligt mkt bättre också.

Ja hon har ju en fantastisk sponsor/arbetsgivare så det är klart att dom köper fina hästar, det är det som krävs för att ligga i topp.

Hur menar du att dom blir sämre och sämre? såg du ex Favorit eller Don Auriello i träning och tävling innan hon hade dom? Jag tycker båda har utvecklats enormt.
Att piaffen har varit ett problem då och då beror ju på att han är så otroligt känslig och låser sig inne på banan ibland. Det är inte så enkelt som det ibland ser ut....

Jag blir vansinnig på folk som fotar med blixt, är dom helt tappade bakom en vagn? Något liknande måste man ju vara när
man fotar med blixt rakt i ögonen på hästen när den kommer i t.ex. ökad trav mot kameran. Man måste ju förstå själv att
hästar kanske reagerar på blixten från kameran, oavsett hur mycket de tävlat.

När en annan ryttare skulle rida ut så var det en annan idiot som stog och hängde med sin kamera över sargen och fotade
hästen med blixt i ögonen så att den skyggade och höll på att gå rakt in i staketet, tror ni att människan tar ner sin kamera?
Nej. Personen står fortfarande med kameran över sargen.

Ok, jag stod vid framridningen då så jag såg bara tv-versionen (utan ljud) av ritten.

Ang blixt så säger det ju till innan klasserna att man ska undvika blixt. Jag blir himla irriterad på alla som fotar med blixt, på tex hästtävlingar och konserter, i de flesta fallen så blir ju korten mkt sämre när man använder det...

Ja hon har ju en fantastisk sponsor/arbetsgivare så det är klart att dom köper fina hästar, det är det som krävs för att ligga i topp.

Hur menar du att dom blir sämre och sämre? såg du ex Favorit eller Don Auriello i träning och tävling innan hon hade dom? Jag tycker båda har utvecklats enormt.
Att piaffen har varit ett problem då och då beror ju på att han är så otroligt känslig och låser sig inne på banan ibland. Det är inte så enkelt som det ibland ser ut....

Ja självklart köper dom fina hästar eftersom dom kan :D

Det är ju inte bara dessa två utan det började ju med (om inte tidigare det minns jag inte) Ceasar, sen Just Mickey, sen Solox Cares, Favorit och sen vad som händer med den nya återstår ju bara att se, men jag blev grymt besviken på att bakbenen var så slappa :( hade förväntat mig mer med tanke på poängen den har fått.

Men nu är det ju inte så att Tinne slutat tävla dem heller. Just Mickey dog ju, Carex blev pensionär och Favourit startar ju regelbundet...

Carex såg jag några gånger sista åren och det är svårt att hitta en tråkigare dressyrhäst på den nivån:( Riktigt så illa var det inte några år tillbaka. Favourite var riktigt fin första gångerna man såg dem ihop, men sen har den bara blivit alltmer tråkig den med.:( Hon sitter verkligen to die for, men det blir inget tryck, inte tillräcklig energi, ingen utstrålning. Tyvärr. Den här senaste har ju det, men hur blir det om låt oss säga ett år?

Liknande trådar

Dressyr Kan inte nån hjälpa mig i djungeln nu? Jag vet att Sverige inte får bli slaget av mer än 2 nationer som inte är Tyskland och Holland...
Svar
1
· Visningar
939
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 293
Senast: Summerwind
·
Western Vi börjar med dag 1, clinic: Förmiddagspass, efter gemnsam uppvärmining med böjning, ställning och flyttning så delades vi in i grupper...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: Sellan
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 477
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka