Glipa mellan sko och hov?

skuggi

Trådstartare
Hur illa är det då? :(
Min ord. hovis är sjukskriven några veckor och jag blev tvungen att ta en "okänd". Denna nya hovis är utbildad, men har inte jobbat så länge.
Var himla noga med att kolla vinklar osv, mkt noggrann och bra med hästarna.
Eftersom jag var lite osäker och helst inte ville att nån annan än ord. hovis skulle sko, bad jag att bara få skor fram.
Stod och kikade när skorna slogs på, och då såg jag att det blev en liten glipa mellan hov och sko lite på sidan av tån. Ville inte "syna jobbet i sömmarna" när hovis var där, så jag är inte säker på om det var fler glipor...
Men nu är frågan: Hur illa är en glipa? Borde jag ta av skorna och låta honom vara utan tills ord. hovis kan komma, eller kan jag låta det vara?
Ord. hovis ska vara frisk om ca 5 veckor, så då hade jag ändå tänkt sko om, och då runt om.

Tacksam för hjälp och råd :bow:

Sv: Glipa mellan sko och hov?

Hur illa är det då? :(
Min ord. hovis är sjukskriven några veckor och jag blev tvungen att ta en "okänd". Denna nya hovis är utbildad, men har inte jobbat så länge.
Var himla noga med att kolla vinklar osv, mkt noggrann och bra med hästarna.
Eftersom jag var lite osäker och helst inte ville att nån annan än ord. hovis skulle sko, bad jag att bara få skor fram.
Stod och kikade när skorna slogs på, och då såg jag att det blev en liten glipa mellan hov och sko lite på sidan av tån. Ville inte "syna jobbet i sömmarna" när hovis var där, så jag är inte säker på om det var fler glipor...
Men nu är frågan: Hur illa är en glipa? Borde jag ta av skorna och låta honom vara utan tills ord. hovis kan komma, eller kan jag låta det vara?
Ord. hovis ska vara frisk om ca 5 veckor, så då hade jag ändå tänkt sko om, och då runt om.

Tacksam för hjälp och råd :bow:

hmm, nu vet jag ju inte hur stor glipan är men det känns inte som om det är så bra... det kan ju komma in saker o fastna när ni är ute o rider.. ex pinnar..
en kompis häst fick in nåt i en glipa o böjde hela skon som sedan gick rakt upp i hoven.. skadade sej riktigt illa.

ring till din hovslagare o hör med denne... kan väl komma ut o kolla igen. Du betalar ju ändå för arbetet o borde vara nöjd

Om han verkat och inte 100% rakt så kan det bli en liten glipa.
från det du beskriver skulle jag inte oroa mig så mkt om det som sagt bara är en liten halv mm vid sidan.

*KL*

Ingen större fara skedd, glipan växer strax bort iom. att det inte är någon belastning där. Titta om en vecka så får du se. :)

*kl*

Ok, jag ska kolla om jag kan mäta glipan, såg väl inte jättestor ut.
Skönt att höra att det kanske inte är värsta katastrofen... oroar mig lite för röta osv... har för mig att man hört att det är jätteviktigt att skon ligger helt an... bla därför man varmskor väl tex?

Jaa... det undrar jag med... nu är det ju fullt med skit där, så isf åker det väl in i hoven :(
*suck* Ja, nu skodde vi bara fram, då jag tänkte testa om han kunde klara sig så, men hon verkade ju så mycket bak att han inte alls är bekväm :(
Nu ska vi snart på semester och när vi är tillbaka hoppas jag att ord hovis är frisk så vi kan få en ordentlig skoning, och det runt om.

Du skulle ha sagt till hovslgaren på en gång! Han har ju uppenbarligen inte verkat plant och blir nog inte lyckligare av att folk pratar om det bakom ryggen på honom senare. Påpeka på en gång på slipper du betala för något som ändå måste göras om inom kort.

Har svårt att tro att det skulle ha någon betydelse. Jag gissar att glipan inte är mer än någon halv-millimeter, eller..??

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 663
Senast: super
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 249
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 402
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 238
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka